Potrošniško svetovanje v nevladni sektor

Ministrstvo za gospodarski razvoj je objavilo dva razpisa, s katerima bo (so)financiralo varstvo potrošnikov.

Objavljeno
24. julij 2012 12.26
Božena Križnik, gospodarstvo
Božena Križnik, gospodarstvo
Ljubljana – Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo je objavilo dva razpisa, s katerima bo (so)financiralo varstvo potrošnikov v letošnjem in prihodnjih letih. Prvi je bil razpis za podelitev koncesije za sofinanciranje splošnega potrošniškega svetovanja, drugi pa za sofinanciranje Evropskega potrošniškega centra (EPC).

Razpisa temeljita na pred kratkim sprejetem izvedbenem načrtu nacionalnega programa varstva potrošnikov za leti 2012 in 2013. Nacionalni program predvideva krepitev varstva in usposobljenosti potrošnikov za doseganje njihovega enakopravnejšega položaja na trgu, zato je v izvedbeni načrt vlada zapisala kar 70 konkretnih ukrepov na več področjih: vključevanje varstva potrošnikov v vse politike, ki vplivajo na njihov položaj na trgu, javne službe s področja varstva potrošnikov, Evropski potrošniški center, spodbujanje delovanja nevladnih potrošniških organizacij, stanovanjsko področje, finančne in infrastrukturne storitve, varnost in kakovost hrane in neživil, zunajsodno reševanje potrošniških sporov.

Dokument razkriva nov pristop v razumevanju (medresorsko usklajene) politike varstva potrošnikov. Za svetovanje potrošnikom (tu se je zadnja leta neprenehoma zapletalo, na koncu je svetoval kar urad za varstvo potrošnikov in poznejue resorno ministrstvo) bo vlada letos podelila eno samo koncesijo za splošno svetovanje nevladni potrošniški organizaciji, ki ji bo na razpisu uspelo zbrati največ točk. Razpisanih je skupaj 360.000 evrov za štiri leta. To je sicer na leto precej manj, kot je bilo doslej, ko je vlada oddala dve koncesiji (na državni in regionalni ravni) v višini okoli 150.000 evrov.

Razpis natančno določa pogoje, ki jih mora izpolnjevati ponudnik, pri čemer je večji poudarek kot v preteklih letih na izkušnjah oziroma strokovnih referencah v zadnjih treh letih, opredeljuje pa tudi naloge in obseg svetovalne dejavnosti. Svetovalec bo moral, denimo, uradovati najmanj 6 ur na dan, svetovanje bo brezplačno, pisno in telefonsko, pri čemer bo moral pisni odgovor zagotoviti v sedmih dneh.

Razpis je odprt do vključno 13. avgusta. Pričakovati je mogoče več prijav, med drugim tudi vlogo Zveze potrošnikov Slovenije, ki ima v primerjavi z vsemi organizacijami, ki so se registrirale kot potrošniške, daleč največjo kilometrino in strokovne reference.

Drugi razpis je namenjen sofinanciranju delovanja Evropskega potrošniškega centra, ki omogoča podporo potrošnikom pri reševanju njihovih čezmejnih pritožb in sporov v zvezi z nakupi blaga in storitev na trgih drugih držav članic EU. Slovenski center deluje v okviru ZPS od leta 2006, ustanovila ga je evropska komisija, sofinancira ga država. Je del mreže 29 evropskih potrošniških centrov (ECC-net), ki delajo po medsebojno usklajenih programih.

Spomnimo, da je bil EPC zaradi pozno izvedenih postopkov financiranja letos že pred zaprtjem, če ne bi pomagala Zveza potrošnikov Slovenije. Kar bi bilo, milo rečeno, zelo neprijetno za državo, ker ga polovično financira evropska komisija, pogoj za to pa je nacionalni vložek. Za letos je vlada centru namenila skoraj 98.000 evrov, za leto 2013 pa naj bi bil znesek načelno približno enak. Razpis je odprt do 1. avgusta. Upoštevaje ostra merila ni mogoče pričakovati, da bi to dejavnost lahko preprosto prevzel kdo drug kot dosedanji izvajalci, torej ZPS.

Nalog, ki jih bo sofinancirala država, opravljale pa organizacije civilne družbe, pa s tem še ni konec; pomemben delež odpade še na pomoč pri izdajanju potrošniške revije (koncesija za VIP se izteče septembra), na spodbujanje razvoja in delovanja potrošniških organizacij, na projekte, primerjalno testiranje izdelkov, finančno izobraževanje in svetovanje itn.