Vodilni možje iz Airbusa so te dni med obiskom v mestu Mobile ob Mehiškem zalivu ob navzočnosti lokalnih politikov sporočili, da bodo prav tam zgradili svojo prvo tovarno v ZDA.
Tako bo torej Boeing, ki se zelo trudi, da bi si povrnil primat v proizvodnji in prodaji civilnih letal, dobil svojega največjega tekmeca tako rekoč na lastno dvorišče. Največji svetovni proizvajalec letal ima zdaj vso svojo proizvodnjo – razen ene tovarne na Kitajskem – v Evropi. Vendar prihodnja tovarna v ZDA z logističnega vidika ne bo problematična, saj številne dele za Airbusova letala že zdaj proizvajajo v ZDA, Boeing nekatere dele za svoja letala kupuje v EU, japonske tovarne jih izdelujejo tako za Airbus kot za Boeing ... Natančneje, ameriške družbe imajo približno 40-odstotni delež v Airbusovih naročilih (vrednost: približno 12 milijard dolarjev na leto).
Airbusovi dobavitelji v ZDA podpirajo njegovo odločitev, da zgradi tovarno v Mobilu, v Boeingu pa ne skrivajo slabe volje. Naj spomnimo, da je Boeing prvi sprožil spor med EU in ZDA v Svetovni trgovinski organizaciji (WTO) zaradi subvencij. Spor je bil največji v zgodovini WTO, arbitraža pa je razsodila, da sta tako Boeing kot Airbus dobivala prepovedane državne subvencije.
V Airbusu pravijo, da se bodo po odprtju tovarne v Alabami – to bo predvidoma leta 2015 – bolj približali kupcem na največjem trgu letal na svetu. V tej tovarni bodo zaposlili približno tisoč ljudi, izdelovali pa bodo ozkotrupna letala A320. Airbus ima kar 53-odstotni delež na svetovnem trgu ozkotrupnih letal, a na ameriškem trgu le petinski delež.
Pravzaprav je Airbus v Alabami prisoten že od leta 2007, ko je tam odprl center za servisiranje letal A380, A330 in A350, ki so v lasti ameriških letalskih družb. Tovarno v mestu Mobile bo začel graditi spomladi prihodnje leto, proizvodnjo v njej bo zagnal leta 2015, kupci pa bodo dobili prva letala iz te tovarne leta 2016.
Do leta 2018 bodo v tej tovarni proizvedli od 40 do 50 letal na leto. Dolgoročnejši načrt pa predvideva širitev tovarne na širšem območju mesta Mobile, tako da bo ta čez čas zaposlovala približno pet tisoč delavcev. To je območje, ki si še ni zadosti opomoglo po orkanu Katrina, ki je leta 2005 povsem opustošil mesta ob Mehiškem zalivu. Mimogrede, takrat je Airbus mestu Mobile podaril montažno bolnišnico.
V Airbusu pou darjajo, da bo njihova proizvodnja onstran Atlantika cenejša kot v Evropi. Stroški dela v Alabami bodo približno 30 odstotkov nižji kot v EU. Poleg tega bo Airbus deležen spodbud za tuje vlagatelje in prva leta po zagonu proizvodnje tudi davčnih olajšav – v skupni vrednosti približno sto milijonov dolarjev.
Najbrž pa so se v Airbusu odločili postaviti svojo tovarno v ZDA tudi zato, ker je tako lažje uspeti na Pentagonovih tenderjih. Predlani se je, denimo, potegoval za Pentagonovo meganaročilo zračnih cistern, kar 35 milijard dolarjev vreden posel, ki pa ga je dobil Boeing.
Airbus si bo, ko bo imel lastno tovarno na ameriških tleh, izboljšal položaj pri kandidiranju na Pentagonovih tenderjih, saj se mu pri tem ne bo treba več povezovati z manjšimi ameriškimi proizvajalci letal. Eden od pogojev, te morajo izpolnjevati proizvajalci letal, ki se potegujejo za Pentagonova naročila, je namreč tudi proizvodnja v ZDA.
Drugače kot Airbus pa ima Boeing vse svoje tovarne v ZDA. Svoj sedež je Boeing že pred leti prenesel iz Seattla v Chicago, a je glavni del proizvodnje še vedno v državi Washington, blizu Seattla, kjer so vzletne in pristajalne steze za preizkušanje letal. Precej Boeingove proizvodnje pa je tudi v Južni Karolini.
Sicer pa sta oba največja proizvajalca letal na svetu kljub globalni krizi zelo optimistična glede prodaje svojih letal. Oba predvidevata, da se bo v prihodnjih 20 letih prodaja potniških letal na svetovnem trgu povečala v povprečju za pet odstotkov na leto in da se bodo najbolj povečala naročila iz držav azijsko-tihomorskega območja.
Boeing na primer pričakuje, da bo v prihodnjih 20 letih dobil kar tretjino naročil (se pravi, naročila za izdelavo 12.030 letal) od letalskih družb s tega območja. Manj pa se bodo povečala naročila za tovorna letala, menijo ekonomisti v Boeingu. Lani je, denimo, Boeing prodal 1740 tovornih letal, leta 2031 pa jih bo predvidoma 3200.
Na nedavni razstavi letal v Farnboroughu pri Londonu, kjer so se sklepali veliki posli, je drugi največji proizvajalec letal na svetu sklenil precej več poslov od vodilnega Airbusa. Meganaročilo, ki ga je Boeing dobil od ameriške letalske družbe United, je namreč vredno kar 37 milijard dolarjev, medtem ko so manjša naročila, ki jih je dobil Airbus, skupaj vredna 16,9 milijarde dolarjev. Oba vodilna svetovna proizvajalca letal sta obljubila, da bodo prenovljeni modeli njunih letal zelo varčni. Novi A320, ki ga bodo prvi kupci dobili leta 2015, bo, denimo, porabil 15 odstotkov manj goriva od sedanjega. Prenovljeni varčni Boeingov najbolje prodajani 737 pa bodo prvi kupci dobili leta 2017.