Clugova pomlad v Sankt Peterburgu

Te dni mariborski baletniki potujejo v italijansko Cremono, od tam pa na mednarodni festival v Brazilijo.

Objavljeno
24. april 2013 21.21
Vesna Milek, Sankt Peterburg
Vesna Milek, Sankt Peterburg
Pravzaprav se zdi kot baletne­ sanje. V Sankt Peterburgu, kjer so nekoč ustvarjali­ Igor Stravinski, Sergej Djagilev in Vaclav Nižinski ter kasneje z Balletts Rusess osvojili Pariz, je direktorica mednarodnega festivala­ Dance Open za poklon stoletnici prve postavitve izbrala­ Posvetitev pomladi Edwarda Cluga.

Dvorana najstarejšega Aleksandrinskega gledališča je bila pred dnevi nabito polna, v njej so poleg peterburške smetane sedeli mednarodni koreografi, direktorji baletnih hiš, baletni zvezdniki in plesni kritiki. Dvorana z devetsto sedeži, v kateri je Čehov s tremo gledal svojo premiero Galeba, je zdaj gostila noč baletnih enodejank. Ta naj bi po besedah direktorice festivala Dance Open Ekaterine Galanove prinesla tri sveže plesne produkcije, »ki vznemirjajo domišljijo, so provokativne in odkrivajo nov plesni jezik in nov stil«.

Najprej Maribor, potem Bolšoj

Prvi v uglednem »triu« je bil na vrsti Balet SNG Maribor s koreografijo Edwarda Cluga na kultno delo Stravinskega Posvetitev pomladi, za njim je nastopil baletni ansambel Semperoper iz Dresdna in nato še Bolšoj teater iz Moskve. Clugova postavitev je bila od vseh treh najbolj radikalna, neobičajna, celo brutalna, surova. V belo obarvana telesa plesalcev, moški z bradami kot simbolom moške moči in plodnosti, ženske s kitami in rdečimi lici kot aluzija na prvo koreografijo Nižinskega v kontroverzni postavitvi tega baleta pred natanko sto leti v gledališču Champs-Élysées leta 1913, ki je pri pariškem občinstvu sprožil ogorčenje in izgrede, Stravinskemu pa prinesel naziv revolucionarja moderne klasične glasbe.

Tudi zato je Clug rekel, da »svojo interpretacijo Posvetitve pomladi čuti tudi kot poklon Nižinskemu in njegovemu (ne)uspehu ob pariški premieri«. Libreto, ki ga je Igor Stravinski takrat raziskoval s slikarjem in arheologom Nikolajem Rerihom, izhaja iz starodavnega poganskega obreda žrtvovanja device v neolitski Rusiji. Devica, ki se izpleše do smrti, naj bi zemlji prinesla plodnost, zato so postavitve baleta skozi zgodovino vedno povezovali z elementom zemlje, medtem ko je Clug nepričakovano uporabil vodo.

V trenutku, ko so se na presvetljena moška in ženska telesa, ki so bila videti kot kipi, nenadoma ulili curki vode, si začutil, da se je element poganskega z odra kot virus preselil v občinstvo. Plesalci so skupaj s solistko Evgenijo Koškino poželi dolg aplavz z vzkliki navdušenja, sploh ko se je občinstvu poklonil še koreograf Edward Clug. Takoj po predstavi so se ljudje zgrinjali v avlo gledališča in v dolgi vrsti čakali na Clugov podpis. »Zelo brutalna in drzna postavitev,« je rekla profesorica angleščine in ljubiteljica baleta, ko je z ostalimi čakala na Clugov podpis. »V prizoru z vodo se naježiš od lepote, prvič sem videla kaj takšnega v baletni predstavi ...« »Mislim, da je bila ta predstava točno to, kar bi si želel Stravinski za svojo glasbo,« je dahnila njena prijateljica, študentka likovnih umetnosti. »Lahko rečem, da je Edward Clug St. Peterburg osvojil že pred dvema letoma,« je z nasmeškom povedala direktorica festivala Ekaterina Galanova.

Clug najbliže Stravinskemu

Najprej s predstavo Radio & Juliet v kultnem Marijinem gledališču v okviru festivala Bele noči, nato je z njihovimi baletnimi zvezdami naredil še Quatro. »Zame je to ena od najboljših koreografij tega dela, ki se je spomnim v zadnjih letih,« je rekla Galanova. »Zanimiva je bila interpretacija Pine Bausch, povezana z elementom zemlje, a Edward Clug je po mojem mnenju prišel najbližje temu, kar si je želel Stravinski. Njegova koreografija je veliko močnejša, bolj radikalna.«

Tudi koreograf dresdenskega baleta Jacopo Godani, ki se je isti večer predstavil z baletom Spazio-Tempo na glasbo Siegfrieda Rösserta­ (48nord) in ustvaril nekakšen temačen vlak nihajočih teles, ki se gibljejo kot brez kosti, ima poseben odnos do Clugove Posvetitve pomladi. »Kaj takega v plesu že dolgo nisem videl. Že sam način, kako frazira na glasbo, kako ji ne sledi, ampak jo nadgrajuje. Čudni, nenavadni gibi, a vse skupaj zelo močno, zelo osebno.«

»Pravzaprav med ustvarjanjem še nisem vedel, da bom uporabil vodo, to je do zdaj popolnoma nov element v postavitvah tega baleta,« je rekel Clug, ko se je na gala sprejemu v hotelu Ambasador izvil iz prijema ljubiteljev plesa in novinarjev. »Že kapljica vode na odru je za plesalca lahko strašno nevarna. A ravno s tem, ko onemogoči preverjen gib, odpira nove izrazne možnosti,« je dodal.

Mednarodni baletni festival Dance Open je za Sankt Peterburg sam po sebi svojevrstna »posvetitev pomladi«: v od zime utrujeno sivo mesto je prinesel prve sončne žarke; ledene plošče so se začele topiti, dvorane mesta, ki je svetu dalo toliko genijev, so se napolnile z baletnimi zvezdniki iz vsega sveta.

Vrhunec se je zgodil pred dvema dnevoma z gala večerom mednarodnih baletnih zvezd v znameniti koncertni dvorani Oktyabrsky. Tam je bil v žiriji, ki ji je predsedovala legendarna balerina Natalija Makarova, tudi Edward Clug; skupaj z umetniškimi direktorji baletnih ansamblov, kot so Boris Eifman, Vladimir Malahov (Staatsballett Berlin), Kevin O'Hare (Royal Ballet Covent Garden), in koreografi Davidom Dawsonom, Hansom van Manenom in Jurijem Posokovom.

V tem hipu je mariborski balet na poti v italijansko Cremono z Watching Others, čez nekaj dni pa bodo s Clugovo največjo mednarodno uspešnico Radio & Juliet odleteli na mednarodni festival v Brazilijo.