Bienale neodvisne ilustracije: krpanje vrzeli na nikogaršnji zemlji

Od 12. do 30. oktobra bo potekal 3. bienale slovenske neodvisne ilustracije, katerega pobudnik je društvo Tretaroka.

Objavljeno
14. oktober 2011 18.06
Posodobljeno
14. oktober 2011 19.02
Tanja Cirman, Delo.si
Tanja Cirman, Delo.si

Sodobna neodvisna ilustracija je eksperimentalna in se danes pojavlja v različnih umetniških praksah: stripu, animaciji, oblikovanju, slikarstvu in podobno. V ospredju so tisti ilustratorski napori, ki nastajajo izven ustaljenih publicističnih okvirov in niso ujeti v parametre knjižne in založniške ilustracije. Ta ustvarjalnost ostaja v okviru obstoječih bienalov velikokrat prezrta. »Sodobna ilustracija je bila vedno na nikogaršnji zemlji, nekje med umetnostjo in oblikovanjem, brez lastnega prostora za objavljanje ali razstavljanje,« potrebo po nastanku takšnega bienala pojasnjuje njegova pobudnica Saša Kerkoš.

Neodvisnost bienalu zagotavlja predvsem način selekcije prikazanih avtorjev. Natančneje, bienale je stična točka izbranih avtorjev oziroma platforma, s pomočjo katere lahko delujejo ter predstavljajo svoje delo zadnjih dveh let, potem pa še sami postanejo selektorji in izberejo avtorje, ki se bodo predstavljali na naslednjem bienalu. »Tako preskočimo vmesnike, institucije in kustose. Kakovost ponudbe samostojno sooblikuje neodvisna ilustracijska stroka,« pojasnjuje Saša Kerkoš.

Prihod tretje izdaje sta sicer 12. oktobra predhodno naznanili avtorski razstavi Aljaža Koširja - Fejza White space conflict v lokalu Bikofe in Dominika Mahniča V gozdu je svetlo, v gozdu je svetloba v razstavnem prostoru Zaklonišče 2 v Argentinskem parku, medtem ko bo v ponedeljek Žiga Tomori uradno odprl bienale z Art Dialogom, sledil bo live act Marka Požlepa Drunk Cook Book ob zvočni sliki, ki jo bo v živo izvedel Gašper Piano.

Do izteka bienala se bo po različnih lokacijah predstavilo dvajset slovenskih izbranih avtorjev mlajše generacije, ki sicer delujejo na zelo širokem polju vizualnih umetniških praks, njihova skupna točka pa je ilustracija, pri čemer je ta za nekatere končni cilj, za druge pa del ustvarjalnega procesa.

Na področju rabe medija ilustracije organizatorji opažajo veliko teoretsko in kritično vrzel, ki jo želijo zapolniti. Korak v tej smeri je publikacija Ilustrarie, ki bo predstavljena ob uradnem pričetku bienala v Kinu Šiška. Vizualni del knjige avtorjev Bienala neodvisnih 2007–2010 sestavlja prikaz več kot petdesetih do zdaj razstavljenih del, drugi del knjige pa je uvod v teoretski razmislek. Kerkoševa je poudarila, da v knjigi izhajajo iz prakse, kjer z avtorji raziskujejo kontekste sodobne ilustracije.

Med več kot štirinajstimi dogodki, od razstav do umetniških intervencij, ki se bodo zvrstili med festivalom, velja izpostaviti dvodnevni dogodek 15 minut slave in tridnevni Jam Session. Na prvem, ki bo potekal 18. in 19. oktobra v Kinu Šiška, se bodo v časovnem razponu petnajstih minut javno predstavili različni ustvarjalci, ki danes tako ali drugače narekujejo smernice na področju vizualne kulture. Z aktivnim sodelovanjem vseh udeležencev naj bi se razvila skupna razprava o kreativni atmosferi in vizualni kulturi v Sloveniji.

Na dogodku bodo sodelovali stari znanci ilustratorske, animacijske, stripovske in teoretske scene: Aljaž Košir - Fejzo, Anja Hren, Blaž Porenta, Ida Hirsenfelder, Igor Prassel, Katerina Mirović, Katja Nered, Marko Drpić, Matija Šturm, Mitja Manček, Milanka Fabjančič, Mojca Krajnc, Erika Felicijan - Patsy, Piera Ravnikar, Robert Bobnič, Rok Klemenčič.

Dogodek, naslovljen Marmelada, prinaša kreativno druženje avtorjev vseh treh edicij bienala, ki naj bi rezultiral v nepredvidljivem vizualno-zvočno-vsebinskem izdelku. Glavni namen bienala, tako v kontekstu dogodkov kot platforme, je združevanje avtorjev različnih umetniških izrazov prek umetniške prakse. Rezultate druženja odprtega tipa si bo mogoče ogledati 20. oktobra, prav tako v Kinu Šiška, ki ostaja osrednji festivalski prostor. »Džemanje« bo od 18. do vključno 20. oktobra.