Fara – Da bi država privarčevala 10.000 evrov, na Osnovni šoli (OŠ) Fara pričakujejo, da bodo imeli v prihajajočem šolskem letu skupni razred sedmošolcev, osmošolcev in devetošolcev. »Ker so med 12 učenci štirje s posebnimi potrebami, je to nemogoča kombinacija. Kakovost pouka bo vprašljiva,« pravi Brigita Gregorčič dosedanja ravnateljica OŠ Fara.
Že pred kratkim so OŠ Fara, občina Kostel in občina Osilnica ministrstvo za izobraževanje zaprosili, da bi v Osilnici, kjer imajo le dva prvošolčka in enega drugošolca, ohranili kombiniran oddelek. To je ministrstvo tudi potrdilo. Drugi predlog pa je bil povezan s kombiniranim poukom na matični šoli, kjer bo imelo deset učencev kombinacijo prvega in drugega razreda, 12 tretjega in četrtega razreda, 14 učencev bo v petem in šestem, zadnja triada pa – skupaj. »Ministrstvu smo predlagali, da bi z znižanjem normativov oziroma z dodatnimi urami, ki bi jih zagotovila ministrstvo in občina, določene predmete poučevali posebej,« pravi Valentin Južnič, župan občine Kostel, ki je prepričan, da morajo imeti tamkajšnji »otroci enake možnosti izobraževanja kot otroci kjerkoli drugje«. Ne izključuje niti možnosti, da bi občina financirala vse manjkajoče ure, tudi tiste, ki bi jih moralo ministrstvo, a to pomeni, da bo denarja zmanjkalo za druge občinske projekte.
Za dodatne ure zaprosili tudi starši
Ministrstvo so pozvali, naj zagotovi sedem dodatnih ur pouka na teden – sedem jim jih pripada že po pravilniku –, sedem pa bi jih financirala še občina. S tem bi učencem zagotovili ločeno poučevanje glavnih predmetov – matematike, slovenščine, tujega jezika, zgodovine ... Ločeno so za dodatne ure v zadnji triadi ministrstvo zaprosili tudi starši.
»Pri določenih predmetih pouka ni mogoče kombinirati, saj denimo pri zgodovini v sedmem razredu obravnavajo prazgodovino, v osmem razredu Kolumba in odkritje Amerike, devetošolcu pa predstavlja prvo svetovno vojno,« je dejala Brigita Gregorčič, ki jo skrbi, da bo zaradi tega trpela kakovost poučevanja.
Novi ravnatelj OŠ Fara Martin Marinč opozarja, da je trojna kombinacija sprejemljiva v prvi triadi, pred odhodom v srednjo šolo pa ne. »Poleg tega ne smemo pozabiti, kaj šola pomeni za te obmejne kraje. V zadnjih letih smo v Fari izgubili pošto, trgovino in banko, če izgubimo še šolo, izgubimo vse,« je poudaril Marinč.
Zdajšnjih 51 učencev je velik napredek
Zato v Kostelu upajo, da bo država imela nekaj posluha za te demografsko ogrožene kraje, kjer živi 11 prebivalcev na kvadratni kilometer (slovensko povprečje je 100) in kjer so z veseljem spremljali trend zadnjih nekaj let, ko so v prvi razred vpisovali po enega, dva, celo tri otroke. »Za vse traparije je denar, ko pa gre za otroke, ki s starši vztrajajo na tem območju, ki je zgodovinsko, ekonomsko in razvojno problematično, pa se ne da narediti nič,« pravi Gregorčičeva.
OŠ Fara je imela pred osmimi leti vpisanih 42 otrok, tako da je zadjšnjih 51 učencev velik napredek. »Moj starejši otrok je v srednji šoli in v nima težav, čeprav je obiskoval dvojno kombinacijo. Dvomim pa, da bi dobil toliko znanja tudi v trojni kombinaciji ki jo predlaga ministrstvo,« pravi Bojana Selan, predsednica sveta staršev na OŠ Fara.
Nekateri starši iz Kostela, ki imajo službe v Kočevju, zaradi načrtovanih sprememb pouka na OŠ Fara razmišljajo o prešolanju svojih otrok. Na dolgi rok je to škoda, ki je mnogo višja od okoli 10.000 evrov na leto, kolikor naj bi država privarčevala v OŠ Fara.
Enaki kriteriji za vse
Na ministrstvu za izobraževanje, znanost, kulturo in šport pravijo, da bo v novem šolskem letu kombinirani pouk potekal na 49 matičnih oziroma samostojnih šolah (11 odstotkov vseh osnovnih šol) in na 260 podružnicah (76 odstotkov vseh podružnic). Največ bo kombiniranih oddelkov iz dveh razredov (66 odstotkov), manj iz treh, če že, pa bodo oddelke kombinirali v prvem in drugem triletju. V tretjem triletju bo trojna kombinacija v šestih osnovnih šolah, treh samostojnih oziroma matičnih šolah in treh podružnicah. Pri OŠ Fara bodo imeli glede napovedanega obsega dejavnosti enake kriterije kot pri drugih osnovnih šolah, pravijo na ministrstvu.