Koper – Medresorska delovna skupina, ki je v imenu treh ministrstev (za kmetijstvo in okolje, za infrastrukturo in promet ter za obrambo) hotela kupiti dolgo pričakovano ekološko plovilo, se mu je pred dnevi odpovedala. Ministrstvo za kmetijstvo in okolje je odstopilo od pogodbe in ga ni prevzelo.
Slovenska država je ob razlitju nafte v Luki Koper leta 2005 spoznala, da bi morala imeti primernejše plovilo za posredovanje v primeru ekoloških nesreč. Pozneje se je odločila za nakup novega večnamenskega ekološkega plovila. Javno naročilo je takratno ministrstvo za okolje in prostor objavilo 19. aprila 2010. Prijavilo se je več podjetij, na koncu so ostala tri – finski Lamur Co., Jahtni center Izola (ki je povezan z Ladjedelnico Izola) in AC Sistemi. Razpisna komisija, v kateri so bili Zorka Sotlar, vodja sektorja za vodno območje Jadrana v ARSO, Zvezdan Božič, vodja regijskega Centra za zaščito in reševanje, Davorin Fantulin, pristaniški kapitan Uprave RS za pomorstvo, in Petra Ložar z ministrstva za okolje in prostor, je ocenila, da je bila ponudba AC Sistemi z 91 točkami primernejša od Jahtnega centra Izola (88 točk). »Pretehtalo je, da je AC Sistemi ponujal večnamenski dvotrupec, Jahtni center pa ni izpolnjeval prav vseh kriterijev, ponujal je enotrupno ladjo,« je povedala Zorka Sotlar.
Prepozno, preslabo, prepočasno ...
AC Sistemi so plovilo naročili v turški ladjedelnici Mavi Deniz pri Istambulu, ki je zamujala z dobavo plovila. Zaradi skoraj enoletne zamude so se že dogovorili, da bodo ceno s pogodbenih 1,75 milijona znižali na 1,52 milijona evrov. Ministrstva so že plačala približno polovico – 788.000 evrov. V osnovni pogodbi o nakupu in dobavi ekološkega plovila ter izvedbi preizkusa in usposabljanja je bilo določeno, da se preizkus opravi v Kopru. Tu pa so na začetku avgusta najprej ugotovili, da plovilo nima vse tehnične dokumentacije (manjka spričevalo o ustreznosti plovila, ki ga izdaja klasifikacijski zavod RINA). Ugotovili so poškodbe na ladji, nekatera nenatančno izvedena dela, neprimerno barvanje, novo plovilo že rjavi ...
Največja napaka je konstrukcijska, saj se plovilo pri nekoliko višji hitrosti (nad osem vozli) pri premcu pogrezne in skozi luknje za vrvi morje zaliva palubo. Zaradi tega ne doseže zahtevanih 12 vozlov (temveč le 10,5 vozla). »Ker plovilo ne izpolnjuje vseh razpisnih pogojev in ker vseh pomanjkljivosti in napak ni mogoče odpraviti v pogodbenih rokih, smo morali od pogodbe odstopiti in zavrniti prevzem,« je izjavila Zorka Sotlar z ARSO. V tajništvu generalnega direktorja ARSO so nam povedali, da je državi že uspelo unovčiti bančno garancijo za vseh 788.022 evrov, vplačanih na račun plovila. Država ga ni prevzela in z njim ne razpolaga. Poudarili so tudi, da je bil način naročanja in prevzemanja strokovno primeren. O tem, kako bodo dobili primernejše ekološkega plovila, nam na ARSO danes niso mogli povedati, ker se mora o tem odločiti medministrska delovna skupina.
Domače je dobro za sosede
Janko Šemrov, direktor AC Sistemi, danes za nas ni bil dosegljiv, da bi nam pojasnil, kako se bo z izgubo posla spopadlo njegovo podjetje in ali je z odpovedjo pogodbe zadeva preprosto zaključena. Smo pa od Tomaža Jeločnika, direktorja Ladjedelnice Izola izvedeli, da je bila njihova ponudba za deset odstotkov cenejša, da so pred desetletjem izdelali ekološko plovilo za Italijo, ki še zmeraj brezhibno deluje, da so razpisni komisiji ponudili ogled plovila, a tega niso sprejeli, in da je zelo razočaran, ker slovenska država ne razmišlja o tem, kako bi naročala doma in poskušala zagotoviti delo domačim proizvajalcem.