S kolesom v brzici

Naloga tokratne predsedujoče članice ni le vožnja po "ravnini" Evropske unije, ampak "poganjanje navkreber". Bo Finska zvozila uspešno?

Objavljeno
02. julij 2006 19.13
Zastava Evropske unije
Evropsko unijo so pogosto primerjali s kolesom, ki ga je treba nenehno poganjati, da ne zgrmi v najbližji jarek, tokrat pa je naloga predsedujoče članice še težja, kajti pedale bo morala vrteti navkreber, je prispodobo dopolnil finančni minister Eero Heinäluoma. Zahtevna preizkušnja pa ni prestrašila premiera Mattija Vanhanena, ki si je kot prvi cilj šestmesečnega predsedovanja postavil obujanje »legitimnosti« integracije v očeh državljanov. Ti so ji nezaupnico izrekli že junija 2004 na volitvah v evropski parlament, ko je bila udeležba v marsikateri članici tako nizka, da izidov morda sploh ne bi priznali, ko bi šlo za obnovo zastopstev nacionalnih skupščin. Komaj dobro leto pozneje je ustavni pogodbi spodrsnilo v dveh od štirih držav, kjer so se vlade odločile za ratifikacijo na referendumu, v štirinajstih članicah, vključno s Finsko, ki bo to storila v brk pogrebcem evropske pogodbe, pa so spornemu dokumentu zeleno luč raje prižigali v parlamentih, sicer bi še kje neslavno obtičal.

Odpor proti ustavi, ki celo po diplomatsko previdni oceni zunanjega ministra Erkkija Tuomioja v sedanji obliki »stoodstotno« ne bo potrjena, kajpak ni posledica nestrinjanja državljanov s povečanjem skupnih pristojnosti ali z načrtovano reformo institucij Unije, temveč izraz prepričanja dela evropske javnosti o neučinkovitosti zavozlanih postopkov bruseljske birokracije, ki nacionalnim vladam v obdobju globalizacije ne pomaga dovolj pri reševanju najhujših problemov od zaposlovanja do zagotavljanja socialne varnosti.

Kljub odločnosti, ki krasi malone vsako državo ob prevzemu predsedniških dolžnosti, bo naloga Finske – ki se za razliko od večine sočlanic ponaša z udobno stopnjo rasti in zglednim socialnim modelom – izjemno zahtevna, kajti prej kot kolesu na strmi poti je Unija podobna čolnu v nemirni brzici, kjer je treba nadvse previdno veslati, da plovilo ohrani ravnotežje in ne zajame preveč vode. To pa velja tudi za prestolnice, ki bodo Helsinkom sledile v dolgem boju za pridobivanje zaupanja razočaranih državljanov.