Ljubljana – Varuhi konkurence Geoplinu očitajo sklepanje dolgoročnih pogodb o dobavi plina, v katerih so vnaprej določene pogodbene količine prevzetega plina za običajno deset let in kazni ter stroški za neprevzete količine. Na Geoplinu zlorabe trga zanikajo.
»Razvidno je, da je imel Geoplin več kot 90-odstotni tržni delež, da so bile cene plina v Sloveniji druge najvišje v Evropski uniji, le za Dansko, kar pomeni zmanjšanje konkurenčnosti slovenske industrije kot celote, zato smo julija lani prioritetno uvedli postopek zoper Geoplin. Marca letos smo izdali mnenje, sredi maja pa dobili odziv Geoplina s predlogom zavez za odpravo verjetnosti zlorabe prevladujočega položaja na trgu zemeljskega plina,« je povedal direktor Agencije za varstvo konkurence (AVK) Andrej Krašek. Kot je dodal, je še huje od cen to, da je Geoplin z industrijskimi kupci sklepal desetletne pogodbe, v katerih je bila določena količina plina za celotno obdobje, kupec pa je plin moral plačati, če ga je porabil ali ne. »Tako je izkazana verjetnost, da je Geoplin konkurentom preprečeval oziroma oteževal dostop do trga. Če bi zdaj sklepali take pogodbe, bi morali oceniti, koliko plina boste porabili do leta 2024,« je ponazoril Krašek.
Pot za odškodninske tožbe
Geoplin je poslal predlog zavez za odpravo verjetnosti zlorab trga, Agencija pa se je te zaveze odločila preveriti pri kupcih Geoplina in konkurenci. Geoplin je napovedal, da bo skrajšal veljavnost novih pogodb s podjetji na največ tri leta, da kupcev ne bo omejeval pri nadaljnjem razpolaganju z dobavljenim plinom (lahko ga bodo prodali naprej ali pa nazaj Geoplinu), da v pogodbe ne bo vključeval določb o ekskluzivni dobavi, da bo minimalna letna količina odjema plina prihodnje leto le 65 odstotkov pogodbene količine, leta 2017 pa le še 55 odstotkov. Geoplin tudi ne bo uveljavljal zahtevkov za plačilo letos neprevzetih količin plina.
Podatki, s katerimi je Agencija utemeljila postopek proti Geoplinu, so iz let 2011 in 2012. Na vprašanje Dela, kakšni so novi podatki, saj se je trg bistveno spremenil, je Krašek odgovoril, da se je trg plina glede na pridobljene novejše podatke res spremenil, vendar so ti podatki večinoma poslovna skrivnost. Na vprašanje, ali na postopek kaj vpliva dejstvo, da so tudi veliki dobavitelji plina sklepali desetletne pogodbe z naftno formulo za izračun cen, na Agenciji odgovarjajo, da to ne opravičuje Geoplinovega ravnanja na trgu. Poleg tega je Evropska komisija zaradi dolgoročnih pogodb sprožila postopek tudi proti velikim dobaviteljem.
Agencija bi lahko Geoplinu naložila globo, vendar, kot pravi Krašek, to kupcem ne bi nič pomagalo. »Naša odločba pa je podlaga za odškodninske tožbe, ki jih lahko vložijo vsi kupci. V taki pravdi je relativno preprosto zmagati,« je dejal Krašek. Agencija bo sicer zaveze Geoplina na podlagi mnenj kupcev potrdila ali pa zavrnila, potem pa izdala odločbo.
Geoplin zlorabe zanika
»V postopku Agencije za varstvo konkurence smo v Geoplinu pripravili in posredovali obsežen prikaz relevantnih okoliščin, iz katerih po našem mnenju izhaja, da nismo z ničemer kršili predpisov, ki prepovedujejo zlorabo prevladujočega položaja. Hkrati smo Agenciji na podlagi 39. člena zakona o preprečevanju omejevanja konkurence posredovali tudi predlog zavez, na podlagi katerih smo pripravljeni prilagoditi svoje poslovanje spremenjenim okoliščinam na trgu zemeljskega plina in odpraviti vsak sum morebitne zlorabe prevladujočega položaja. V Geoplinu poudarjamo, da posredovanje predloga zavez nikakor ne pomeni priznanja dejanj zlorabe prevladujočega položaja, temveč gre za popolnoma običajno postopanje v konkurenčno-pravnih postopkih, zlasti v energetskem sektorju, kar je razvidno tudi iz javno dostopne prakse Evropske komisije. Če bo Agencija ponujen predlog zavez sprejela, bo v razmeroma kratkem roku še povečana konkurenčnost na trgu zemeljskega plina,« pravijo v Geoplinu. Vsebine predlaganih zavez pa v Geoplinu, kot dodajajo, zaradi spoštovanja pravil postopka javno ne morejo pojasnjevati.