Aerosol soustvarja trende

Merilnike onesnaženja zraka izvažajo na vse celine, tudi na Antarktiko.

Objavljeno
03. maj 2017 20.11
Posodobljeno
08. maj 2018 13.51
Borut Tavčar
Borut Tavčar
Izbor podjetniških zvezd

Podjetje Aerosol je prvo izmed 20 malih in srednje velikih podjetij, ki jih bomo v okviru projekta Delove podjetniške zvezde predstavljali do sredine septembra, in sicer vsak četrtek v Delu in vsak zadnji petek v poslovnem tedniku Svet kapitala. Izmed nominiranih podjetij, ki jih je uredništvo Dela izbralo tudi na podlagi podatkov Agencije RS za javnopravne evidence in storitve (Ajpes), bo nato strokovna komisija izbrala zmagovalca. Slednjemu bo nagrada podeljena 19. oktobra v Ljubljani.

Ljubljana – Podjetje Aerosol ima skoraj 20 zaposlenih in od ustanovitve pred desetimi leti vseskozi organsko raste, brez posojil. Ima skoraj svetovni monopol na področju merjenja emisij črnega ogljika, do leta 2030 pa direktor Griša Močnik načrtuje rast do 50 zaposlenih in še vedno vodilno vlogo v svetu.

V zadnjih desetih letih je družba Aerosol izvozila 99,975 odstotka vseh naprav za merjenje črnega ogljika oziroma aethalometrov. Izvažajo na vse celine, njihove naprave so tudi na Antarktiki. Največji trgi so sicer Evropska unija, ZDA, Kitajska in Indija.

Da je to mogoče, Aerosol sodeluje z znanstveniki in ustanovami, ki nadzirajo kakovost zraka, po vsem svetu. »Tesen stik z izobraževalnimi in raziskovalnimi ustanovami je pomemben del dejavnosti našega razvoja in raziskav. Z njimi sodelujemo v raziskavah in izobražujemo pred- in podiplomske študente. V Sloveniji sodelujemo z Mednarodno podiplomsko šolo J. Štefan, Univerzo v Novi Gorici, Univerzo v Mariboru in Univerzo v Ljubljani. Sodelujemo še s Paul Scherrer Institutom (Švica), Univerzo v Grenoblu (Francija), Univerzo v Granadi (Španija), Tehnično univerzo na Dunaju (Avstrija) in Inštitutom Tropos (Nemčija),« pojasnjuje Griša Močnik.

Sodelovanje je promocija

V tem sodelovanju se pokažejo potrebe po novih zmogljivostih merilnikov onesnaženja zraka, po drugi strani pa je sodelovanje v projektih tudi dobra promocija za merilnike.

»Z našimi inštrumenti mora biti mogoče delati čedalje več stvari. Hkrati moramo širiti nišo, v kateri delujemo. Podjetje, ki je tako ozko specializirano, se srečuje z zelo velikimi tveganji, še posebej takrat, ko raste. Ne moreš imeti samo enega izdelka in podjetja s 50 zaposlenimi. To je zelo težko in tudi tvegano,« pravi Močnik.

Tehnologija odtiskovanja onesnaženja deluje več kot deset let. Foto: Blaž Samec/Delo

Tudi zato v raziskave in razvoj vlagajo 30 odstotkov prihodkov. »Zdaj, ko rastemo, se poskušamo diverzificirati, aethalometru dodajamo nove inštrumente. Septembra bomo dali na trg nov aparat, ki meri ves ogljik v zraku oziroma vse delce v zraku, ki vsebujejo ogljik. Vemo vse, kar je treba vedeti, sodelujemo v standardizacijskih ekipah na evropski ravni, sodelujemo z znanstveniki in tistimi, ki se ukvarjajo z monitoringom zraka,« pojasni Močnik.

V takem razvoju so prijavili sedem patentov na evropski patentni urad EPO (European Patent Office) in na ameriški patentni urad USPTO (United States Patent and Trademark Office); od teh so za zdaj dobili tri, pri štirih pa postopki še potekajo.

Ustvarjanje trendov

Na vprašanje, kako se prilagajajo poslovnim trendom, Močnik odgovarja, da poslovne trende soustvarjajo. »Raziskave, ki jih izvajamo in v katerih sodelujemo, nam omogočajo, da smo v stalnem stiku z najnovejšimi znanstvenimi in strokovnimi dognanji, hkrati pa do teh dognanj prihajamo prvi. Ta stik je ključnega pomena, da lahko razvijamo in izdelujemo najboljše inštrumente za meritve aerosolov, saj imamo neposreden stik z uporabniki, hkrati pa kot uporabniki nastopamo sami. To nam omogoča učinkovito zbiranje informacij za razvoj in izboljševanje naših inštrumentov,« odgovarja Močnik.

Neizbežna je tudi digitalizacija. »Razvoj programske opreme, ki podpira povezovanje naših inštrumentov v mreže, nam omogoča preskok paradigme od uporabe inštrumenta k upravljanju in analizi podatkov iz mreže inštrumentov. S tem omogočamo uporabnikom lažji nadzor nad delovanjem inštrumentov in njihovim upravljanjem, analizo podatkov, kontrolo kakovosti in zmanjševanje stroškov,« pravi Močnik in dodaja, da digitalizacija omogoča zviševanje prodaje in hkrati boljšo podporo uporabnikom.

Zdaj namreč prodajajo mreže inštrumentov namesto posameznih inštrumentov. To zahteva drugačen pristop k marketingu in prodaji, hkrati pa tudi povečuje prihodke družbe.

Družba bo že kmalu potrebovala tudi večje prostore. Foto: Leon Vidic/Delo

Družba Aerosol ima največjo ekipo strokovnjakov za aerosole v Sloveniji. Tako ni nenavadno, da ima 79 odstotkov zaposlenih v družbi šesto ali višjo stopnjo izobrazbe.

»Izobraževanje zaposlenih je ključnega pomena. Vsako leto se udeležimo vseh večjih konferenc, povezanih z meritvami aerosolov, onesnaženosti zraka in podnebnih sprememb. Strokovno izobraževanje nam omogoča uporabo najboljšega orodja pri razvoju izdelkov in storitev,« poudarja Močnik. Družbena odgovornost podjetja se ne kaže v podpori različnih dejavnosti drugih organizacij, denimo športnih ali kulturnih.

»Meritve podnebnih sprememb in onesnaženosti zraka sta temi, ki tvorita osrčje naše dejavnosti. Z našimi inštrumenti po vsem svetu merijo koncentracije črnega ogljika, drugega najpomembnejšega povzročitelja segrevanja atmosfere in onesnaževala, s katerim lahko določimo obnašanje in prispevke virov k onesnaženju zraka. Ponosni smo na to, da prispevamo majhen delež k reševanju teh globalnih problemov,« pove Močnik o družbeni odgovornosti podjetja.

Napoved

»Podjetje bo raslo z dodajanjem novih področij, ki so komplementarne sedanjim. Imeli bomo okoli 50 zaposlenih in prihodke blizu 15 milijonov evrov. Na vseh področjih delovanja bomo vodilni ali med vodilnimi v svetu,« napoveduje Močnik za prihodnjih deset let. Lanski prihodki podjetja sicer segajo do 3,5 milijona evrov, dodana vrednost na zaposlenega pa je zaradi novih zaposlitev zdrsnila malo nižje od 120.000 evrov.