Vozila, ki vidijo za ovinek

Prihodnost so samovozeča in električna vozila ter industrija 4.0.

Objavljeno
10. maj 2017 23.27
Posodobljeno
08. maj 2018 13.52
Polona Malovrh
Polona Malovrh

Trbovlje – Trboveljski Dewesoft je v tehnologiji merilne tehnike že prevzel vodilno vlogo v svetu, po prometu pa podjetje, ki z dobrimi 60 zaposlenimi že prerašča iz malega v srednje veliko, za nekaj večjimi igralci še zaostaja. Leto 2016 je končal z 21 milijonov evrov prihodkov, štirimi milijoni evrov čistega dobička in skoraj 129.000 evri dodane vrednosti na zaposlenega.

Kar 80 odstotkov dobička Dewesoft vrača v razvoj. Trenutno zaključujejo eno večjih investicij v infrastrukturo in opremo ter novo linijo za elektroniko, ki jim bodo zagotavljale nemoten razvoj za nekaj let naprej. »Če hočemo, da podjetje ostane visokotehnološko, je nujno večji del zaslužka investirati,« je prepričan solastnik in ustanovitelj Dewesofta, doktor znanosti Jure Knez, ki stavi na edino stalnico njihovega dela: na spremembe. Poslovno priložnost iščejo v treh segmentih: v industriji 4.0 oziroma v digitalizaciji procesov, samovozečih ter električnih vozilih.

Dewesoft o t. i. četrti industrijski dobi ne govori, temveč jo živi že od ustanovitve leta 2000. Zanje je novost le priložnost na trgu, ki se kaže v zavedanju pomena informacij, meritev, dnevnega spremljanja kvalitete in povezav s sistemi na ravni tovarne oziroma organizacije. Kneza preskok v miselnosti, da so takšni projekti mogoči in da se vanje splača vlagati, veseli.

Vpeti v razvojni preskok v transportu

Glede avtonomnih vozil, ki bodo po nekaterih izračunih v prihodnosti nadomestila 1,9 trilijona minut nekoristno porabljenega časa, napoveduje: »Čez kakšno generacijo ne bo nihče več razmišljal, da je bilo kdaj drugače.«

Zaradi avtonomnih vozil bolj varne ceste z manj nesrečami in uživanje v vožnji, ki ji že v bližnji bodočnosti ne bo treba več namenjati časa, bodo po njegovih napovedih pomenili naslednji pomemben razvojni preskok v transportu. Dewesoft je v ta preskok že močno vpet.

Njihovi sistemi pozicioniranja in meritev so referenčni za preizkušanje senzorjev, ki detektirajo, ali ovire na vozišču res delujejo, kot morajo. »Če izdelek na trgu pričakujemo čez pet, deset let, ga moramo že zdaj razvijati. Svet v to vlaga neverjetna sredstva.«

Naloga EU kot zadosti velike geografske celote pa je po Knezovem ta, da predvidi standarde in procese, potrebne za komunikacijo med vozili. »Obstoječi senzorji so namenjeni prepoznavanju objektov, a niso popolni. Podobno kot človeško oko ne vidijo, kaj se dogaja za ovinkom. Tehnologija, ki bi zmogla komunikacijo med vozili oziroma med infrastrukturo in vozili, je sila preprosta. EU bi morala izdelovalcem vozil le predpisati iste standarde oziroma omogočiti, da se lahko vozila med seboj pogovarjajo, da vozilo zadaj prepozna, da mora zavreti, ker se je tisto za ovinkom pred njim pokvarilo ...«

Slovenija ima pri tem po Knezu zanimivo priložnost: »Sposobna je izdelati cenovno in tehnično primerno 'komunikacijsko' napravo za vgradnjo v stara vozila. »Če bi imela to možnost samo nova vozila, bi trajalo desetletje za preskok. Slovenija in EU imata možnost pospešiti korak k večji prometni varnosti.« Evropska komisarka za promet Violeta Bulc je zelo za.

O »fenomenu« zaostajanja prodaje za razvojem prvi Dewesoftov razvojnik pravi: »Ko iščemo razloge za zaostanke, naši najboljši prodajniki pravijo, da potrebujemo dvoje: ljudi in čas. Če je eno podjetje na trgu sto let, je normalno, da ga poznajo bolj kot nas.«

Nove podružnice v tujini

Do poletja bo Dewesoft, ki ima po vsem svetu deset podružnic, odprl še enajsto v Veliki Britaniji. Kmalu se ji bosta pridružili še predstavništvi na Danskem in Švedskem. Skupaj z zaposlenimi na »terenu« imajo »po zadnjem štetju«, kakor se rad pošali Knez, že 106 zaposlenih.

Podružnice so večinoma namenjene prodaji in podpori strankam, nekatere ponujajo že tudi storitve kalibracije, torej tisto, kar Dewesoft ne more ponuditi s trboveljske lokacije, kjer ima sedež. Nekatere podružnice strankam že ponujajo tudi podporo v aplikacijah. »Nimamo strank, od katerih bi bili odvisni,« pravi Knez. Za tovrstni Dewesoftov monopol niso »krivi« njihovi produkti niti ne gre za posebno usmeritev podjetja.

»Naše produkte uporabljajo v laboratorijih v razvoju avtomobilske, letalske industrije po vsem svetu. Med njimi bi težko našli stranko, ki bi imela toliko več potreb od drugih.« Geografsko in po naboru strank ter po različnih industrijskih panogah razpršena dejavnost jih dela stabilne.

Podjetje Dewesoft je drugo izmed 20 malih in srednje velikih podjetij, ki jih bomo v okviru projekta Delove podjetniške zvezde predstavljali do sredine septembra. Izmed nominiranih podjetij, ki jih je uredništvo dela izbralo tudi na podlagi podatkov Agencije RS za javnopravne evidence in storitve (Ajpes), bo nato strokovna komisija izbrala zmagovalca. Slednjemu bo nagrada podeljena 19. oktobra v Ljubljani.