Ljubljana - Naši južni sosedje so spet poskrbeli za komedijo zmešnjav. Odločeni so, da v muzeje naselijo svojo zgodovinsko dediščino, raztreseno po nekdanjih bratskih jugoslovanskih republikah. Od Vojnega muzeja Srbije so zahtevali, da jim vrne mercedesa, ki ga je menda nacistični vodja Adolf Hitler podaril prvemu ustašu Anteju Paveliću. Iz Beograda so jim odgovorili, naj se obrnejo na Tehniški muzej Slovenije, ker je avtomobil tam. Napotili smo se po sledeh poročanja hrvaških kolegov in šokirani ugotovili: mercedes je res v Bistri pri Borovnici, vendar ga Pavelić najverjetneje ni nikdar videl, kaj šele, da bi se z njim peljal!
Hrvaško ministrstvo za kulturo je ob podpori zunanjega ministrstva spomladi od Vojnega muzeja Srbije zahtevalo vrnitev vojaških primerkov, pomembnih za njihovo zgodovino. Med najbolj zaželenimi je mercedes 770K, ki ga je voditelju NDH Anteju Paveliću podaril njegov vzornik Adolf Hitler. Mimogrede: zanimivo je, da je bil firer tako darežljiv ravno leta 1942, ko ga je Pavelić zelo razjezil, saj je razplamtel vstajo in zato ni mogel ustašev poslati na vzhodno bojišče.
Kakor koli že, izkazalo se je, da šest metrov dolge in štiri tone težke limuzine ni v Beogradu. Načelnik muzeja, polkovnik Miroslav Knežević, je novinarjem srbskega dnevnika Alo in zatem še hrvaškim časnikarjem zatrdil, da je bil avtomobil zares pri njih, vendar so ga leta 1987 posodili Sloveniji.
Ni 770K ampak 540K
Preverili smo tudi sami, zapletlo se je že na začetku. V Titovi zbirki v Bistri ni nobenega mercedesa z oznako 770K, ampak samo črn lepotec 540K! Mar to pomeni, da to ni prava limuzina? Poklicali smo direktorja Muzeja avtomobila v Beogradu Bratislava Petkovića: »Lepo prosim, Pavelić je res dobil mercedesa, vendar ne 770K - ta podatek je navadna novinarska raca! S tem modelom, rekli so mu tudi grosser mercedes, so se vozili samo Hitler in najvišji nacistični veljaki. Model 770K je bil v Jugoslaviji samo pol ure, takrat v Mariboru, ko je Hitler rekel: 'Napravite mi to deželo spet nemško.' Res pa je po atentatu na Reinharda Heydricha ukazal, naj visoki oficirji, tudi kolaboranti, dobijo blindirane avtomobile. Toda to je bil model 540K. Na ozemlju Jugoslavije naj bi bila vsega skupaj dva, enega je imel general Alexander Löhr, drugega pa Pavelić. Kateri od teh dveh je v Bistri, pošteno povedano, nimam pojma.«
Kustos prometnega oddelka Tehniškega muzeja Slovenije Boris Brovinsky je z zanimanjem prisluhnil naši oziroma hrvaško-srbski zgodbi: »Iz Beograda smo v drugi polovici 80. let prejšnjega stoletja res dobili približno 30 avtomobilov, deloma na posodo in deloma v trajno last. Izposojene od Memorialnega centra Josipa Broza Tita bi morali, tako je narekovala pogodba, vrniti čez nekaj let, a se je to zavlačevalo, potem je država razpadla. Naši predhodniki (v muzeju, op. a.) so se nazadnje obrnili na ministrstvi za kulturo in zunanje zadeve, češ da gre za sukcesijo. Tri avtomobile pa smo prejeli od Vojne pošte v last; pod dokument se je podpisal tedanji jugoslovanski vojni minister Branko Mamula. Obstaja pa dokumentacijska vrzel za nekaj vozil, tudi za mercedesa 540K in cadillaca eldorado. Ne vemo, od kod sta, čeprav naj bi bila po izročilu od Vojnega muzeja v Beogradu. Toda pogodbe, na kateri bi bila podpisana njihov in naš direktor, ni nikjer.«
Brovinsky je tudi potrdil izjavo Bratislava Petkovića, da je imel omenjeno vozilo general Alexander Löhr: »Prekopiral sem si del knjige, kjer piše o predelavah mercedesa 540K - na Češkem so jih približno trideset odeli v oklepno karoserijo. Priložen je tudi seznam vseh prejemnikov: številka mercedesa, ki ga je dobil Löhr, se ujema s številko vozila, ki ga imamo v Bistri. Pavelića na tem seznamu nisem zasledil in sploh ne vem, kje se vplete v to zgodbo. Razen če je nasledil avto od Löhra?«
Kaže torej, da so se Hrvati prenaglili in Pavelićevega mercedesa ni bilo nikdar v Sloveniji.
Iz Slovenskih novic!