Letalski prevozniki simbolizirajo svojo državo

Najuglednejši azijski letalski prevozniki, kot so Asiana, Korean Air, Qantas, že od marca ne letijo nad Ukrajino.

Objavljeno
24. julij 2014 13.07
Posodobljeno
24. julij 2014 15.00
Zorana Baković, zunanja politika
Zorana Baković, zunanja politika

»Letalski prevozniki simbolizirajo državo in so njeni zastopniki,« je tragično izgubo dveh letal družbe Malaysia Airlines komentiral Chris Sloan, vodja internetnega portala Airchive.com. »Letalski prevozniki kažejo vrednote svoje države.«

Težko je vedeti, ali je družba Malaysia Airlines neposredno odgovorna za smrt 298 ljudi na poletu od Amsterdama do Kuala Lumpurja, prav tako ni jasno, ali je to podjetje odgovorno za izginotje letala z 239 potniki in člani posadke marca letos. Mnogi pa se sprašujejo, ali bo do pred kratkim eden najboljših letalskih prevoznikov še dolgo opravljal svoje delo in ali si lahko povrne močno okrnjen ugled.

Še nedavno med najboljšimi

Še leta 2012 je bila družba Malaysia Airlines med desetimi najboljšimi letalskimi prevozniki na svetu. Leto zatem se je izkazala nekoliko slabše, saj je zasedla 14. mesto na seznamu World Airlines Awards, ki ga sestavljajo na podlagi podatkov o tem, kako zadovoljni so bili potniki z več kot 40 kazalniki poslovanja.

Ocenjujejo in merijo točnost poletov, zapletenost postopka prijave za polet, udobnost sedežev v letalih, higieno kabin, kakovost hrane, izbor filmov in glasbe ter prijaznost osebja, seveda pa je najpomembnejša ravno varnost poleta.

Toda ko so še eno letalo boeing 777 sestrelili štiri mesece po tem, ko je enako letalo (verjetno) strmoglavilo (verjetno) v Indijski ocean in vse do danes nismo izvedeli, ne kje ne kako se je to zgodilo, so se vsi azijski letalski prevozniki zbali za svoj ugled. Nekateri so celo začeli prepričevati potnike, naj se od malezijske letalske družbe razlikujejo vsaj po nečem.

Stran od območja tveganja

»Naše potnike bo verjetno zanimalo, da letala družbe Singapore Airlines ne uporabljajo ukrajinskega zračnega prostora,« je objavila singapurska družba po twitterju samo nekaj ur po padcu letala med poletom MH17. Potniki so opazili, kako brezčutno je sporočilo, zato mu je kmalu sledilo več tisoč komentarjev, v katerih so ljudje večinoma obsojali družbo, ki se je po kakovosti svojih storitev na lanskem seznamu uvrstila na visoko tretje mesto. »Ali ne bi raje najprej izrekli sožalje družinam in prijateljem žrtev?« so spraševali nekateri.

Nekaj jih je tudi branilo letalskega prevoznika, saj so menili, da je popolnoma sprejemljivo poskušati pomiriti strahove potnikov, ki bodo kmalu leteli po podobni zračni poti, vendar se je bil Singapore Airlins nazadnje prisiljen opravičiti in pojasniti, da so pravzaprav hoteli odgovoriti svojim zaskrbljenim strankam.

To so po njihovem mnenju storili popolnoma upravičeno, ker je tudi Singapore Airlines še pred kratkim uporabljal isti zračni koridor kot MH17, vendar je po nesreči spremenil traso vseh svojih poletov v Evropo.

Preusmeritev na varnejše koridorje

To je storila tudi Kitajska, njena uprava za civilno letalstvo je namreč ukazala vsem letalskim prevoznikom, naj vse polete čez Ukrajino preusmerijo stran od tveganega območja. Osemindvajset letal kitajskih letalskih prevoznikov vsak teden preleti vzhodno Ukrajino, zdaj pa so se vsi preusmerili proti varnejšim koridorjem, saj niso hoteli preveč tvegati.

Kitajci so zadnja leta začeli zelo pogosto potovati – leta 2013 je v tujino potovalo 97 milijonov kitajskih turistov – in vsak prevoznik, ki bi rad pridobil njihovo naklonjenost, mora biti zelo pazljiv, da ne izgubi zaupanja čedalje zahtevnejših, pogosto praznovernih in vedno zelo kritičnih kitajskih strank.

Mnogi kitajski potniki so v zadnjih dneh vrnili vozovnice družbe Malaysia Airlines in poiskali drugega prevoznika ne glede na to, kam bo poletel. Težko je vedeti, ali gre pri tem za popolnoma razumljivo nelagodnost, ki so jo povzročile pogoste tragedije, ali pa je na njihovo odločitev vplivala tudi prerokba znamenitega astrologa.

Budistični mojster feng šuija Thean Y Nang – etnični Kitajec, ki živi v Maleziji – je napovedal, da bodo Malezijo leta 2014 prizadele številne nesreče. Trpela bo tako zaradi naravnih nesreč kakor zaradi drugih »človeških dejavnikov«. Prerok je pravilno napovedal teroristični napad 11. septembra 2001 in potres v Sečuanu leta 2008, zato ga ljudje izjemno cenijo.

Ugrabitev za ugrabitvijo

Ni veliko držav, ki bi vedele bolje od Kitajske, kako težko je ponovno pridobiti zaupanje potnikov v letalske družbe po več nesrečah s številnimi žrtvami. Takoj ko je ta država sredi osemdesetih let prejšnjega stoletja začela razvijati civilni zračni promet, se je med Kitajci pojavila šala, polna črnega humorja.

»Če bi radi brezplačno potovali na Tajvan, se samo usedite v letalo enega od kitajskih letalskih prevoznikov in zelo verjetno je, da bo letalo ugrabljeno in boste končali na otoku.« Ugrabitev je bilo tako veliko, da je partijsko vodstvo ukazalo pilotom in posadkam, naj ugrabitelje obvladajo za vsako ceno, tudi če letalo že leti.

Nikakor niso smeli dopustiti, da bi kitajska in tuja javnost pomislila, da je kuomintanški Tajvan, kamor je leta 1949 pobegnil poraženi Čankajšek, nekakšna »obljubljena dežela« tudi za državljane »nove Kitajske«, v kateri se izvajajo reforme in se dogaja še ena družbena preobrazba.

Pretep v kabini

V boeingu 737-200 letalske družbe Xiamen Airlines se je zato začel pretep med pilotom in 21-letnim trgovskim potnikom Jiangom Xiaofengom, ki se mu je s šopkom rož v roki nekako uspelo prebiti do pilotske kabine in zahtevati, naj se letalo, ki je letelo v Kanton, preusmeri v Tajpej.

Jiangu je uspelo iz kabine pregnati vse razen enega pilota, ki je najprej poskušal preslepiti ugrabitelja, ga nato prepričati, da se moti, nato pa sta začela fizično obračunavati drug z drugim ravno takrat, ko je letalo pristajalo na kantonškem letališču Baiyun. Na pristajalni stezi je letalo najprej oplazilo boeing 707 neke kitajske družbe, lažje poškodovalo pilota v njem, nato pa se je s polno hitrostjo zaletelo v boeing 757, poln potnikov, ki so v letalu čakali na dovoljenje za vzlet.

Umrlo je 128 ljudi, tudi Jiang. Takrat je partijsko vodstvo ukazalo vsem letalskim prevoznikom, da je najpomembnejša varnost potnikov. Tako je politična tekmovalnost postala manj pomembna, saj je začela Kitajska na vse pretege dokazovati, da v njenem sistemu vrednot človeško življenje ni poceni.

Najprej varnost

Danes je najuspešnejši kitajski letalski prevoznik Hainan Airlines na 19. mestu zahtevnega seznama, na katerem najvišja mesta zasedajo največji in najboljši prevozniki – Emirates, Qatar in Singapore Airlines, sledita jim Lufthansa in Thai Airways. Na 28. mestu je China Southern, državni prevoznik Air China pa šele na 51. mestu, a še vedno pred družbo SAS, United in Air Berlin ter precej pred Aeroflotom.

Politično mnenje Kitajske o zrušenem letalu na poletu MH17 ni popolnoma jasno. Uradni mediji pozivajo, naj politika ne vpliva na preiskavo nesreče, tiskovna agencija Xinhua pa je navajala besede ruskega predsednika Vladimirja Putina, ki je izjavil, da je za padec letala »odgovorna Ukrajina«, torej je Peking že podprl svojega strateškega partnerja. Poleg tega je azijska sila jezna na Malezijo, ker še vedno niso našli niti sledu letala, ki je izginilo pred več kot štirimi meseci. V njem je bilo 153 Kitajcev.

Pri takšnih nesrečah je zelo težko zagotoviti, da se politika ne bi vmešavala, toda Kitajska dobro ve, kako letalski prevoznik postane uspešen. Najprej mora poskrbeti za varnost, šele nato pridejo na vrsto druge stvari. In če zračni promet res kaže vrednote države, je Kitajska država, v kateri je na splošno gneča, točnost je pogosto odvisna od samovolje odgovornih in prijaznost pa njihovega trenutnega razpoloženja, vendar v njej čedalje bolj pazijo na človeško življenje.