Po 10 letih na Facebooku okrog 600.000 Slovencev

Že dolgo ni digitalna eksotika, temveč del vsakdana. Ali svetovnega spleta ni brez spletnih socialnih omrežij?

Objavljeno
03. februar 2014 19.23
Posodobljeno
04. februar 2014 08.00
Klara Škrinjar, notranja politika
Klara Škrinjar, notranja politika

Ljubljana – Danes mineva natanko deset let, odkar je Mark Zuckerberg februarja 2004 kot študent harvardske univerze ustanovil spletno mesto za grajenje socialnih omrežij Facebook. Ta ima zdaj 1,25 milijarde uporabnikov po vsem svetu in med njimi je po konservativnih ocenah okoli 600.000 Slovencev.

Nedavne prognoze o zatonu Facebooka je ob takšnih številkah treba jemati nekoliko z rezervo. Ameriška raziskovalca sta namreč napovedala zaton trenutno največjega družbenega omrežja: do leta 2017 naj bi ga zapustilo kar 80 odstotkov uporabnikov. Bil naj bi kot nalezljiva bolezen, ki doživlja vrhunec pred svojim padcem.

Dr. Andraž Petrovčič z ljubljanske fakultete za družbene vede pravi, da nekateri podatki, tudi oglaševalski, res kažejo na to, da se med najstniki zmanjšuje število uporabnikov, vendar poudarja, da jih je treba obravnavati previdno, saj nekatere druge anketne raziskave na reprezentativnih vzorcih populacije takšnim domnevam ne pritrjujejo. Treba je namreč vedeti, da je v ZDA konec leta 2013 okoli 90 odstotkov vseh internetnih uporabnikov v starosti od 18 do 29 let uporabljalo spletna socialna omrežja.

Delež uporabnikov še vedno narašča

Njihov delež še vedno narašča, in sicer za tri do pet odstotnih točk na letni ravni, rast pa ni nič manjša kakor drugih spletnih socialnih omrežij. Petrovčič zato dvomi o pravilnosti napovedi o zatonu Facebooka: »Več raziskav namreč še vedno nakazuje, da je Facebook kot spletno socialno omrežje v resnici še vedno prevladujoč in ima največ uporabnikov. Skupina teh je tudi zelo široka in heterogena, tako po starosti in spolu kot tudi po dohodku.« Tako je gotovo le nekaj, in to je precej pomembno: da je Facebook najbolj razširjeno spletno omrežje na svetu.

Raziskovalci spletnih okolij zaznavajo še en trend, in sicer, da ljudje uporabljajo vedno več različnih spletnih omrežij. »Delež internetnih uporabnikov, ki uporabljajo eno ali več spletnih socialnih omrežij, se povečuje. Iz zadnje raziskave poročila Pew Internet je mogoče razbrati, da konec leta 2013 v ZDA spletnih socialnih omrežij ni uporabljalo 22 odstotkov internetnih uporabnikov, 36 odstotkov jih je uporabljalo eno, 23 odstotkov dve, 12 odstotkov tri in sedem odstotkov štiri ali več. In katera med njimi so najbolj priljubljena? Daleč na prvem mestu je brez sence dvoma ravno Facebook. »Dosega 71 odstotkov rednih uporabnikov interneta, na drugem mestu je LinkedIn z 22 odstotki. Šele zatem sledijo Pinterest, Twitter in Instangram,« velike razlike v dosegu opisuje Petrovčič.

Zanimivi so tudi podatki, kako pogosto ljudje obiskujejo spletna socialna omrežja, med katerimi Facebook – spet – odstopa. Med 71 odstotki tistih, ki ga uporabljajo, ga vsak dan obišče kar 63 odstotkov. Tistih, ki vsak dan uporabljajo Twitter, je, denimo, 46 odstotkov. »Vse torej kaže na to, da ima facebook nedvomno še vedno zelo prevladujočo vlogo,« sklepa Petrovčič.

Pomembna vloga pri revolucijah

Družbena omrežja, in med njimi zlasti facebook, so pomembno vlogo odigrala tudi kot platforme za revolucije. Pokazala so se kot zelo priročno sredstvo za uresničevanje ciljev določenih skupin ljudi, ne le v arabski pomladi, temveč tudi v Sloveniji, kjer je med vstajniškim gibanjem velik del koordinacije, tako logistične kot tudi vsebinske, potekal ravno na facebooku.

»Spomnimo se tudi potresa v L’Aquili, kjer so spletna socialna omrežja prevzela vlogo množičnih medijev, saj so ti v času Berlusconija prednostno tematizirali le izbrane teme, manj pa informirali ljudi o dejanskem stanju in težavah, ki so jih imeli prebivalci na potresnem območju,« še pove Petrovčič, za kogar pa je bil največji evolucijski premik to, da »nekateri, zlasti mladostniki, ne razumejo več svetovnega spleta zunaj konteksta spletnih socialnih omrežij, kar pomeni, da ne ločijo med svetovnim spletom kot nekim širšim spletnim prostorom in družbenimi omrežji«. Danes je namreč veliko mladih prek aplikacij na pametnih telefonih nepretrgoma navzočih na socialnih omrežjih.