Varnost motoristov: rumene rute, alkoholna očala in dober nasvet

Novogoriška policijska uprava in člani Moto skupine OK Riders pripravljajo v Posočju preventivne Moto točke.

Objavljeno
08. avgust 2011 21.26
Posodobljeno
09. avgust 2011 06.30
Katja Željan, Nova Gorica
Katja Željan, Nova Gorica

Motorist je imel očitno precej težko nogo, saj se je hitrost njegovega jeklenega konjička bliskovito povečevala. Težko bi rekli, da je upošteval dovoljene hitrosti, niti v naselju ne. Tam so mu izmerili 86 kilometrov na uro, zunaj naselja pa se je merilec ustavil pri več kot 140. Kazen: večkratni zdrs ob robniku in padec po vozišču...

Na srečo so bile to le posledice računalniško simulirane motoristične vožnje, nad katerimi se je najbrž zamislil tudi kateri od naključnih opazovalcev. In podobnih simulacij je bilo v nedeljo v Boki pri Bovcu še precej: policisti novogoriške policijske uprave so namreč številne slovenske in tuje voznike motornih koles ter naključne obiskovalce seznanjali s postopki v cestnem prometu in novo prometno zakonodajo, delili preventivne nasvete in prikazali nadzorno opremo v cestnem prometu.

»Ozaveščenost bi lahko bila boljša. Težko je reči, kdo je glavni krivec. Največja težava je, da skoraj nihče nima več spoštovanja do drugih udeležencev v cestnem prometu. Vsem se kam mudi, in to se pozna tudi pri vožnji. Niti čas dopustov ni izjema,« je prepričan Ota Locatelli, ki se s svojim motorjem – hondo XL 1000 varadeo – vozi že trinajsto leto.

Priznava, da ga je zato na naših cestah velikokrat strah, čeprav se ima za umirjenega motorista. »V avtošoli te naučijo osnovnih stvari, o nepričakovanih dogodkih na cestah pa povedo bolj malo. Tega se naučiš s kilometri in izkušnjami. Še vedno pa se zgodi, da te drugi vozniki na cestah velikokrat izsiljujejo, in to v nepomembnih križiščih, zato se nesreče zgodijo prav tam, kjer najmanj pričakuješ.

Nestrpni vozniki – pa naj bodo to motoristi ali tisti v osebnih avtomobilih – in neizkušenost so zagotovo glavne težave na naših cestah,« meni. Moto točk, ki jih policisti novogoriške policijske uprave v sodelovanju s člani Moto skupine OK Riders, predstavniki AMZS, zavarovalnic, občin in podjetij, ki se ukvarjajo s prodajo motornih koles in pripadajoče opreme, na najnevarnejših cestnih odsekih v Posočju med glavno motoristično sezono pripravljajo drugo leto zapored, se zato redno udeležuje. Kot meni, lahko takšne prireditve pomembno prispevajo k dviganju kulture na cestah, čeprav je ta najbolj odvisna prav od voznika in seveda tudi motoristov.

Stisk roke 
pod vplivom alkohola

Nedaleč stran je bilo videti sila nenavaden prizor: mladeniča v kajakaški opremi in z debelimi očali sta le stežka lovila ravnotežje, ko je bilo treba prehoditi nekaj metrov ravne črte in se rokovati po (uspešno) opravljeni nalogi. Vzrok so bila posebna očala, ki tistemu, ki si jih natakne, dajejo občutek, da je pod vplivom alkohola, in mu tako popačijo vid ter vplivajo na njegovo ravnotežje in zaznave.

»Priznati moram, da je zadeva kar nerodna. Ena očala so nočna, druga dnevna, zato je bila izkušnja zanimiva. Tako hudih težav zaradi alkohola v življenju sicer nimam,« nam je povedal Rok Babič iz Ljubljane, naključni obiskovalec dogodka. V vožnji z motorjem se je že preizkusil, a se na naših cestah ne počuti varno. »Ceste so za motoriste še vedno zelo nevarne. Osebno me ne motijo tisti motoristi, ki vozijo malce prehitro, motijo pa me divjaki na cestah. Prav na te bi morali biti policisti še posebno pozorni, ne pa na tiste, ki hitrost presežejo za deset kilometrov na uro.«

Tudi stojnica Agencije RS za varnost prometa je bila dobro obiskana. »V Svetu za preventivo in vzgojo v cestnem prometu obiskovalcem predstavljamo različne demonstracijske naprave, kot so posebne tehtnice, ki vam pokažejo, koliko ste težki v trenutku prometne nesreče oziroma kakšna sila ob trku deluje na vas,« je povedala Nina Srebočan.

Tam so bile še naprave, s katerimi so si lahko obiskovalci v računalniški simulaciji vožnje z avtomobilom izmerili reakcijski čas, na kolibriju, simulatorju vožnje z motorjem, pa tudi reakcijski čas na motorju. Zanimanje ljudi za takšne predstavitve je, kot je dodala Nina Srebočan, precejšnje, preventive pa nikoli dovolj. »Sicer pa se rezultati naših akcij že kažejo, saj se je število mrtvih v zadnjih desetih letih zmanjšalo za polovico. To je lep uspeh, čeprav si ne želimo niti ene žrtve.«

Vsak konec tedna v Posočju nekaj sto motoristov

Po besedah policijskega inšpektorja Draga Ozebka so motoristi Moto točke sprejeli za svoje in nimajo več zadržkov, da se na njih ne bi ustavljali. »Tu se ustavijo in odpočijejo ter navežejo tudi kakšen stik z domačimi motoristi, zato prireditev ocenjujemo kot zelo dobro. Rezultati se že kažejo v prometni varnosti, saj se število prometnih nesreč motoristov v Posočju ne veča. Soška cesta je sicer še naprej med tistimi z največ prometnimi nesrečami vseh vrst, tako z materialno škodo kot telesnimi poškodbami pa tudi s smrtnim izidom. V zadnjem času se njihovo število vse leto zmanjšuje, razen poleti. Število nesreč, v katerih so udeleženi motoristi, pa se je zmanjšalo,« poudarja Ozebek.

Vzrok je, kot pravi, preprost: »Motoristi so spoznali, da je treba vožnjo prilagoditi svojim zmožnostim in infrastrukturi, nekaj so prinesli tudi spremembe v zakonodaji in poostren nadzor. Velika večina motoristov spoštuje predpise in pazi na varnost drugih, tako kot pri voznikih osebnih avtomobilov pa so izjeme, ki imajo svoje mnenje o varnosti in prometnih predpisih.«

Policisti po sprejetju nove zakonodaje sicer opažajo, da so se hitrosti motoristov znižale tako v naseljih kot zunaj njih. »Ni več ni ekstremnega preseganja dovoljenih hitrosti, kot smo jih opazili še lani.«

Razveseljiv je tudi podatek, da letos med motoristi v Posočju – vsak konec tedna v glavni motoristični sezoni med junijem in septembrom jih pot tja zanese nekaj sto – ni bilo smrtnih žrtev. Za voznike motornih vozil so junija letos že pripravili Moto točko v Kobaridu, julija je prišla na vrsto spodnja Idrija, nazadnje pa še Boka pri Bovcu. Datumi prireditev niso bili izbrani naključno, saj so policisti dobro preučili, ob katerih koncih tedna je Posočje najbolje obiskano.

V nedeljo so se jim v Boki pridružili še italijanski policisti, kajti med 1. in 15. avgustom že nekaj let poteka evropsko usklajen in poostren nadzor voznikov motornih koles. Kot trdi Ozebek, se že v začetku leta dogovorijo za izmenjave dela – nekaj slovenskih policistov se odpravi v Italijo, nekaj italijanskih kolegov prometne policije iz Gorice, Vidma in Trsta pa pride k nam. Takšna praksa ni novost, sodelujejo pa na različnih področjih, kot so skupne akcije nadzora tovornih vozil, morebitne alkoholiziranosti voznikov pa tudi motoristov. In še ena nezanemarljiva podrobnost: če se motoristi ustavijo in sodelujejo v aktivnostih Moto točk, si poleg preventivnega materiala brezplačno prislužijo še rumeno motoristično ruto za večjo vidnost in varnost v prometu.

Najprej premik v glavah

Franko Žbogar
, ustanovitelj in koordinator Moto skupine OK Riders s skoraj 400 člani, je sicer prepričan, da bi bilo glede na ogroženost motoristov v cestnem prometu najprej treba narediti premik v glavah za izboljšanje njihove varnosti. »Zato smo se odločili, da v vsaki sezoni organiziramo več dogodkov, kjer se srečamo vsi udeleženci v prometu. Po rezultatih anket sodeč, motoristi takšne prireditve zelo podpirajo, zato razmišljamo, da bi vse skupaj še izpopolnili. Mogoče bomo čez zimo razmislili, kako Moto točke vseslovensko predstaviti. Nekateri na policiste še vedno gledajo kot na izključno represivni organ, kar za kršitelje predpisov tudi so, a so po drugi strani v izjemno veliko pomoč pri preventivnem delu. Naše sodelovanje je dobro, kar naredimo, je premik v pozitivno smer.«

In kako kot motorist ocenjuje vedenje drugih motoristov? »Motorist sem že več kot 30 let in za varnost me je še vedno strah. Nekateri so namreč zelo predrzni. Še večja težava je velika koncentracija prometa, tu so še slaba cestna infrastruktura, velika nestrpnost ljudi in kritična populacija voznikov, ki jim tudi ostri zakoni ne pridejo do živega. Zato pravim, da so največje težave v glavah ljudi, in s tem se bomo morali ukvarjati tudi v prihodnje. Skandinavske države, na primer, se od nas razlikujejo tudi po prometni kulturi in ozaveščenosti ljudi, k čemur pa lahko prispevamo prav vsi.«

Katja Željan

Fotografije  V Boki so v nedeljo ozaveščali motoriste V glavni sezoni se skozi Posočje pelje nekaj sto motoristov Slovenskim policistom so se pridružili tudi italijanski Stisk roke pod vplivom alkohola – Spretnost, v kateri so se preizkusili tudi kajakaši.