Z brki v boj proti moškim boleznim

Po svetu in tudi pri nas si Mo moški vsak november omislijo brke in opozarjajo na raka prostate.

Objavljeno
12. november 2011 08.56
Posodobljeno
12. november 2011 08.56
Staš Ivanc, Panorama
Staš Ivanc, Panorama

»Lani, ko smo začeli, je bilo treba najprej prebiti led. Vsakomur smo morali razlagati, za kaj gre. Letos je zgodba že drugačna. V krogu mojih prijateljev je zdaj postal izziv, kako idejo čim bolj razširiti,« pravi Griša z elegantnimi črnimi brčicami. »Ko te znanci letos zagledajo z brki, rečejo, aha, spet je november,« doda podobno brkati Martin, eden od slovenskih Mo moških.

Griša Šoba in Martin Šala, ustanovna člana slovenske veje mednarodnega gibanja Movember, ki z na prvi pogled zabavnimi akcijami puščanja brkov vsak november aktivno ozaveščajo javnost o moških boleznih, kakršna je rak na prostati, sta se pravkar vrnila s srečanja s predsednikom države Danilom Türkom, na katerem ju je spremljal tudi ambasador Movembra, znani igralec in voditelj Lado Bizovičar, ki si je, mimogrede, omislil prave bajkerske brke. Predsednik Türk, ki se je zavzel za demistificiranje raka na prostati, je postal častni podpornik gibanja Movember, movembrovce oziroma Mo moške (v izvirniku Mo Bros) pa bo tudi osebno predstavil na bližnjem kongresu slovenskih urologov.

Vse skupaj se je začelo leta 2003 v Avstraliji, od koder se je gibanje najprej razširilo po angleško govorečih državah, Britaniji, ZDA in Kanadi, nato pa še po Evropi. Sama beseda Movember je sestavljena iz besed moustache (brki) in november. Državne »podružnice« gibanja Movember ni težko odpreti. Obstajajo določena pravila, denimo, za sponzorje nočejo farmacevtskih družb, da ne bi nastal konflikt interesov, pojasnjuje Martin Šala, ki je s prijatelji lani ustanovil slovensko vejo Movembra. Denar, ki ga zberejo Mo moški po vsem svetu, gre namreč v roke dobrodelnim organizacijam, ki se večinoma ukvarjajo s problematiko raka na prostati. »In če bi jim ta denar dajale farmacevtske družbe, ne bi bilo ravno dobro. V državah, ki imajo tovrstne dobrodelne organizacije, gre denar neposredno k njim, denar iz preostalih držav pa se zbira v velikem žaklju, ki se mu reče Global Action Plan. Tam se vsako leto določi, za kaj bo šel denar. Lani so ga namenili za raziskave biomarkerjev malignega raka prostate,« pojasni Martin.

»Kaj je sploh smisel Movembra? Moški gredo zelo neradi k zdravniku. Mora pa jim postati jasno, da prej ko greš na pregled prostate in odkriješ raka, več možnosti za ozdravitev imaš. To je ena od stvari, ki jih poudarja Movember. Druga pa je zbiranje denarja za raziskave raka na prostati in druge moške bolezni,« pojasnjuje Martin Šala. »Razbijamo tabuje v zvezi z moškimi boleznimi. Ženske so precej ozaveščene glede raka na dojki, pri moških pa je zgodba drugačna,« doda Dejan Dular. »Brki so le simbol, tako kot rožnata pentlja pri ozaveščanju o raku na dojki, da je očitno, da govorimo o moških boleznih,« pravi Martin. »Tako se začne veliko pogovorov. Nekdo te vpraša, zakaj pa imaš brke, in je takoj laže razložiti, kaj počnemo,« razloži Dejan.

Slovenski movembrovci so imeli lani registriranih 23 podpornikov, letos jih je že več kot 60, in akcija se je šele začela. »Še več ljudi se je odločilo pustiti rasti brke, čeprav se niso registrirali na spletni strani,« pravi Dejan. Nekaj Slovencev je z brki na moške bolezni opozarjalo že prej, ko še ni bilo slovenske spletne strani movember.si oziroma strani na facebooku, dodajajo brkati prostovoljci.

Denar zbirajo na različne načine. Vsakdo ga lahko novembra in še kakšen teden v decembru nakaže prek krovne spletne strani movember.com, zbirajo ga tudi na prireditvah, kdor pa noče prenašati denarja po spletu, ga lahko izroči movembrovcem in ti ga nato nakažejo krovni organizaciji, ki donatorju pošlje uradno potrdilo. »Ni tako, da prevzameš deset evrov in greš na pivo,« zagotovi Martin. V določenih barih imajo posebno pijačo, od katere odštejejo po en evro za Movember, v kavarni Pri zelenem zajcu imajo škatlo za donacije, za eno se še dogovarjajo, mogoče je nabaviti tudi movembrovske majice.

Največ denarja pa se zbere na zaključnem dogodku. Lani so se še gnetli v kavarni Pri zelenem zajcu, letos pa so za 2. december rezervirali kar ljubljansko Cvetličarno. »Namesto vstopnice boš kupil brke,« pravi Griša. Med podporniki niso izključno moški, ampak tudi Mo sestre. »Zaključni dogodek v Cvetličarni ne bo moška zabava. Lani je prišlo ogromno žensk. Brki so jim všeč tudi kot štos. In v resnici je štos tisti, ki spodbudi debato o raku na prostati,« pojasni Griša. Lani je bila Pri zelenem zajcu takšna gneča, in to kljub močnemu sneženju, da jim je zmanjkalo brkov, tako da so jih proti koncu kar risali. Letos so bolje pripravljeni, zagotavljajo movembrovci.

V Cvetličarni bodo razstavili tudi gigantski model prostate, gostom pa bodo študentje medicine razlagali, kako se da pravočasno odkriti raka na prostati. »Verjetno bomo imeli tudi predstavnika društva urologov, ki bo skrbel za strokovne odgovore za medije in udeležence zabave,« pove Griša.

Movembrska akcija se je letos šele dobro začela, a po svetu so zbrali že več kot 24 milijonov evrov. Lani so na koncu zbrali 56 milijonov evrov. Količina zbranih sredstev raste iz leta v leto, tako da letos računajo na novo rekordno vsoto. »Ni stvar v tem, da gre denar, ki ga zberemo, za Slovenijo. To bi bilo sicer super. Ampak filozofija Movembra je takšna: če daš nekomu 5000 evrov za laboratorij, ne bo mogel kaj dosti storiti, če pa daš milijon, bodo lahko nakupili opremo, najeli strokovnjake in resnično kaj naredili,« pravi Martin. »In če bodo, recimo, v Južni Afriki odkrili zdravilo, ga bomo tudi mi prej ali slej dobili,« doda Griša.

Movembrovci so na slovenski facebook strani movember.si prejeli že več kot tisoč »lajkov«, se pravi, več kot tisoč ljudi je kliknilo na ikonico Všeč mi je. »Poskušamo ozaveščati čim več ljudi o problemu raka na prostati. Zadeva ni smešna, tako kot bi nas nekateri radi videli z brki,« resno pove Vid. »Mi vse skupaj jemljemo resno. Malce smo že pozabili, da smo začeli bolj na smešen način. A kljub vsem je tudi zabavno. Če ne bi bilo tega elementa, nas ne bi bilo tukaj. Movember je našel najboljši možni način promoviranja. Z življenjskim slogom opozarjati na resne stvari,« mu pritrdi Griša.

Po svetu je bilo lani registriranih že več kot milijon Mo moških in tudi pri nas število hitro raste, čeprav v manjšem merilu. »Lani si skoraj vse poznal, letos pa dejansko srečaš ljudi z brki na ulici in kar veš, da so movembrovci,« pojasni Dejan. V tujini, pravijo slovenski Mo moški, se je gibanje tako razširilo, da velikanski brki na jumbo plakatih, avtobusih, letalih in v izložbah niso nič posebnega. »Vsakdo si lahko pusti rasti brke. Tudi tistim, ki pravijo, da jih nimajo, zrastejo v dovolj dolgem času,« zatrdi Griša. Foto Ljubo Vukelić Movembrovci so na svoji facebook strani pripravili tudi anketo najljubših znanih brkačev. Znameniti španski nadrealistični slikar Salvador Dali prepričljivo vodi pred poljskim smučarskim skakalcem Adamom Malyszem in ameriškim igralcem Tomom Selleckom.

Movembrska pravila

1. Prvi november moraš začeti
 sveže obrit.

2. Brke si pustiš rasti ves mesec.

3. Brki se ne smejo 
 dotikati zalizcev.

4. Brki se ne smejo združiti 
 s kozjo bradico.

5. Vesti se moraš 
 kot pravi gentleman.