Preplah zaradi radioaktivne ure

Ob pregledu tovornega vagona iz Hrvaške so Italijani v Gorici zagnali preplah — med starim železjem je bila tudi številčnica ure, radioaktivna zaradi svetlečega premaza iz radona.

Objavljeno
05. avgust 2005 14.10
Več mrtvih in ranjenih v železniški nesreči
Gorica - Sosedje v Gorici so ob pregledu vagona, ki je pripeljal na goriško železniško postajo v tovorni kompoziciji iz Hrvaške in Slovenije, zagnali pravi preplah. Merjenje z detektorjem je pokazalo povečano radioaktivno sevanje. Vagon z radiokativnim tovorom so zatem dali na stranski tir, pri pregledu pa se je izkazalo, da je bila med starim železjem tudi številčnica ure, po vsej verjetnosti del vojaškega instrumenta, z luminiscentnim premazom, ki vsebuje radij. “Enako radioaktivnost bi pokazale stare budilke s ponoči svetlikajočimi se številčnicami,” nam je povedal direktor inšpekcije pri upravi RS za jedrsko varnost Aleš Janežič.

Dodal je še, da z detektorji, ki jih imajo naši cariniki in mejni policisti, zagotovo ne bi zaznali radioaktivnega sevanja. Mogoče le, če bi se radioaktivnemu predmetu približali na približno meter razdalje. Ne bi ga zaznal niti tako imenovani portalni monitor, ki ga na mejnih prehodih še ne uporabljamo. Skozi nekakšna vrata namreč z omejeno hitrostjo zapelje vlakovna kompozicija, občutljiva naprava pa takoj zazna, ali tovor vsebuje radioaktivne snovi.

Po nedavnem odkritju namreč Italijani očitajo Slovencem, da imamo prepovršen nadzor nad tovorom iz Hrvaške, predvsem pri odpadnem železu, ki ga odkupujejo in predelujejo italijanske železarne. No, naši odgovarjajo, da imajo Italijani notranje predpise, ki so veliko strožji od veljavnih v Evropski uniji, radioaktivnost merijo z italijanskimi detektorji, službo pa plačujejo predelovalci starega železa.

Kot smo izvedeli na carinski upravi, naši cariniki na vlakovnih kompozicijah približno enkrat na mesec odkrijejo radioaktivni tovor. V takih primerih obvestijo upravo RS za jedrsko varnost, njihovi inšpektorji pa se odločijo, ali je nevarnost sevanja tolikšna, da je treba tovor vrniti v državo, iz katere prihaja.

Aleš Janežič je dodal, da so ponavadi med starim železjem tudi deli inštrumentov vojaških letal, tankov, ki vsebujejo radioaktivne snovi. Če so ti deli prekriti z metrom ali dvema starega železja, jih s prenosnimi detektorji, kakršne imajo naši cariniki in mejni policisti, niti ne morejo odkriti. Slovenska carinska uprava ima v načrtu nakup tako imenovanih portalnih monitorjev za mejne prehode Obrežje, Dobova in Luka Koper, skozi katera bi morali peljati vlaki.

Z vagona, na katerem so Italijani odkrili povečano radioaktivno sevanje, so že odstranili sporno številčnico vojaškega inštrumenta. Zaradi nje je moralo priti v Gorico pet naših predstavnikov različnih služb in posebno vozilo, ki je sporni predmet odpeljalo v skladišče za radioaktivne odpadke na Brinju.