Konec septembra se je začel Oktoberfest, največja pivska veselica na svetu, ki v München vsako leto privabi več milijonov pivopivcev, med katerimi se jih na tisoče prav rado obleče v tradicionalna bavarska oblačila, kot so »lederhosen« in dirndli, in na glavo povezne klobuk. In med njimi niso le domačini.
Vsako leto si bavarsko nošo nadene več tujcev: moški nosijo kratke usnjene hlače z naramnicami (brki ali brada zaželeni), ženske pa se stlačijo v dirndle, se pravi, razkošno široko krilo s predpasnikom in z ozkim životcem, iz katerega naj bi pravilomo buhtelo bogato oprsje.
»Kostumi so vedno bolj priljubljeni,« je po pisanju nemške tiskovne agencije DPA dejala Nina Munz iz trgovine s tradicionalnimi oblačili Angermeier.
»Dajejo ti neverjeten občutek pripadnosti.« Bolj ko so hlače zamaščene, bolj originalne so, pravijo.
Nova pravila in podražitve
Na letošnjem Oktoberfestu prvič doslej velja prepoved vnašanja lastnih steklenic na Terezijina polja, kjer stoje velikanski – pa tudi manjši – šotori, kjer se vsako sekundo stočijo hektolitre hmeljevega napitka.
Organizatorji se tako želijo izogniti velikanskim količinam razbitega stekla, na katerem se je v minulih letih porezal že marsikateri pivec.
Pivsko veleveselico je zaznamovala tudi (nova) podražitev piva: za litrski kozarec zlate pijače, domačini mu pravijo »mass«, je treba letos odšteti od 9,1 do 9,5 evra, kar je za 40 centov več kakor lani, in za 43 odstotkov več kakor pred desetimi leti.
To marsikoga ni pustilo ravnodušnega: najbolj ogorčeni Münchenčani so celo ustanovili gibanje za cenejše pivo na Oktoberfestu, saj so prepričani, da bi bilo sedem evrov popolnoma dovolj.
A niti to ljubiteljev piva ali zgolj radovednežev ne odvrne od srkanja omamne pijače z belo peno, ki si jo še kako po bavarsko prijetno obrisati z brkov.
Na otvoritveni vikend se je v München zaradi slabega vremena in mraza zgrnilo sicer nekaj manj ljudi kakor lani, ko jih je prišel slab milijonček, a kljub temu so popili skoraj toliko piva kakor lani.
Dolga tradicija
Oktoberfest letos praznuje svoj 202. rojstni dan, čeprav je dejansko 179. po vrsti. V teh dveh stoletjih so ga odpovedali le zaradi hiperinflacije v Nemčiji, epidemije kolere in velikih vojn.
Vse se je začelo 12. oktobra 1810, ko se je bavarski prestolnonaslednik Ludvik (pozneje Ludvik I.) poročil s princezo Terezo Saško in se odločil deliti svojo srečo z navadnim ljudstvom.
Iz poročnega slavja je nastala vsakoletna dvotedenska ljudska veselica, le da so jo premaknili za kak teden nazaj. Zdaj velja pravilo, da se mora Oktoberfest končati na prvo nedeljo v oktobru.
V zadnjih letih, ko so so tudi Nemci začeli uvajati strožjo protikadilsko zakonodajo, je na Oktoberfestu prepovedano kaditi v šotorih, razen v posebnih delih za kadilce.
Leta 2008, ko so na Bavarskem sprejeli prepoved kajenja v vseh javnih prostorih, so bili veliki oktoberfestovski šotori še izvzeti iz prepovedi, ni pa se smelo prodajati cigaret in drugih tobačnih izdelkov.
Zagovorniki kajenja so namrečzatrjevali, da tobačni dim zakrije ogabni vonj postanega piva, razlitega po tleh. Toda Bavarci so na referendumu dve leti pozneje potrdili strogo zakonodajo, ki od lanskega leta velja tudi za Oktoberfest. Šotori pa seveda lahko imajo kadilske prostore.
Novi časi, nove aplikacije
Oktoberfest gre kljub tradicionalnemu prizvoku v korak s časom. Letos je bilo prvič doslej mogoče »litrce« plačevati z mobilniki, obstaja pa malo morje aplikacij za pametne telefone, med katerimi morda najbolj izstopa napol uradni Oktoberfest App, ki si ga je naložilo že 75.000 ljudi.
Uporabnik v telefonček vnese svojo težo in višino ter količino popitih litrc, nakar aplikacija izračuna količino alkohola v njegovi krvi.
Poleg tega okajenim pivcem namigne, kdaj se bodo streznili, žal pa ne pove, kdaj bo konec mačka.
Tistim, ki jih skrbijo kilogrami, programček tudi izračuna, koliko kalorij se skriva v svinjski krači ali odojku.
Najbolj priljubljeni so podatki o polnosti šotorov, ki se sproti osvežujejo. »To je resnično uporabno. Ko sem ugotovila, da so glavni šotori nabito polni, sem šla naravnost v manjšega,« je novinarjem francoske tiskovne agencije AFP povedala 21-letna Avstralka Claire Taylor.
Nemka Elis Strauss pa je dodala, da aplikacijo uporablja za primerjavo cen piva v različnih šotorih: »Še preden grem v šotor, vem, kako poln je in koliko stane pivo, tako da lahko vnaprej planiram.«
Bolj radoživi uporabniki si lahko na telefonček naložijo aplikacijo Wiesn flirt and find, s katero si lahko dopisujejo z drugimi in jih povabijo na pivo ali vrtiljak. Zaželena je fotografija v tradicionalni noši.
Na voljo je tudi aplikacija, ki bavarščino »prevede« v šolsko nemščino, in programček za učenje narodnozabavnih šlagerjev.
Za tiste, ki ne morejo na Oktoberfest, so na voljo spletne kamere, s katerimi lahko pokukajo v šotore, tisti s podjetniško žilico pa se lahko preizkusijo v igrici Oktoberfest manager, kjer nastopajo v vlogi šefa pivnice.
K pivu prija tudi kaj slanega
Na Terezijinih poljih v 35 šotorih, od katerih največji sprejme kar 10.000 ljudi, na 26 hektarih od 22. septembra do 7. oktobra pričakujejo kakih šest milijonov ljudi, za katere skrbi 12.000 natakarjev in natakaric.
Organizatorji priznavajo, da letos verjetno ne bodo podrli lanskega rekorda, ko se je na Oktoberfestu popilo 7,5 milijona litrov piva in pomlatilo pol milijona pečenih piščancev, 118 volov, 53 telet in 70.000 svinjskih krač, ki jih je v želodce spremljala nepregledna količina prest in cmočkov.