Apple z novo prodajno strategijo buri duhove

Prejšnji teden je Apple predstavil novost v svoji spletni trgovini. Kupcem zdaj omogoča, da se na določene vsebine, med njimi časopisne in revijalne, tudi naročijo. Apple od plačane naročnine ohrani 30 odstotkov; ker obenem uvaja še druge stroge omejitve, se je nanj že vsul plaz kritik. Pristal je celo pod drobnogledom ameriških varuhov konkurence.

Objavljeno
21. februar 2011 16.43
Anže Voh Boštic, delo.si
Anže Voh Boštic, delo.si
Apple različnim časopisnim in glasbenim založnikom ter izdelovalcem igric omogoča zaračunavanje naročnin, kar pomeni, da njihovim uporabnikom ni treba kupovati več posameznega izdelka. Ponudniki vsebin po drugi strani svojih izdelkov ne bodo smeli ceneje prodajati nikjer drugje. V aplikacijo tudi ne bodo smeli dodati povezav, ki bi kupce odpeljale neposredno na njihovo domačo stran.

Apple bi se s temi ukrepi rad zavaroval svoj prihodek. Založniške in glasbene hiše bi lahko namreč časopise ali glasbo v Applovi spletni trgovini prodajale po določeni ceni, na domači spletni strani pa bi za iste vsebine ponujale popuste, vendar bi še vedno imele višji prihodek kot s prodajo v Applovi trgovini.

Velik kos pogače, ki si ga bo tako odrezal Apple, je za mnoge založnike nesprejemljiv, še posebej ker prihaja v paketu z drugimi restriktivnimi pogoji.

Ali bo Applu uspelo?

V naslednjih dneh se bo izkazalo, ali je Apple povlekel pravo potezo.

Največji ponudniki medijskih vsebin, ki imajo v ZDA več milijonov strank, se bodo namreč odločili, ali bodo svoje storitve dejansko ponudili preko Applove trgovine. Če Applovih pogojev ne bodo sprejeli, bodo morali v tem podjetju najverjetneje spremeniti pogoje poslovanja.

Kot trenutno kaže, bo Apple največjim ponudnikom ponudil posebno obravnavo. Business Insider neuradno že poroča, da je Apple podjetje Netflix, ki se ukvarja s ponujanjem filmov na zahtevo in ima v ZDA okoli 10 milijonov odjemalcev, že izvzel iz standardnih pogojev poslovanja.

Varuhi konkurence so že v pozoru

Applovo potezo skrbno spremljajo tudi varuhi konkurence. Ameriško pravosodno ministrstvo in Zvezna trgovinska komisija sta že začela preliminarno preiskavo, ki bi lahko privedla do uvedbe formalnega postopka oziroma sankcij zoper Apple.

Tudi Evropska komisija budno spremlja dogajanje.

Problematična naj bi bila predvsem visoka marža Appla, ki bi lahko negativno vplivala na ponudnike vsebin. Apple ima sicer le 16-odstotni tržni delež na področju pametnih telefonov, a kar okoli 75-odstotni delež na področju tabličnih računalnikov. Obenem ima več kot 80-odstotni delež na trgu mobilnih aplikacij glede na prihodek.

Usoda morebitne preiskave je tako, kot napovedujejo ameriški poznavalci, med njimi je tudi novinar Wall Street Journala, odvisna od tega, ali bodo preiskovalci ugotovili, da je prisotnost ponudnikov vsebin v Applovih trgovini in na njihovih tablicah ter pametnih telefonih nujna za preživetje in razvoj, oziroma ali obstajajo dovolj močne alternative Applovim produktom.