Avtoprevozniki v težavah

Povečanje povpraševanja po prevozih šele leta 2011. Pozitiven podatek le pri prevozih za tuje naročnike, pojavlja pa se čedalje več nelojalne konkurence.

Objavljeno
11. november 2009 14.48
Barbara Pavlin
Barbara Pavlin
Ljubljana - Avtoprevozništvo je zelo odvisno od menjalnih tokov in gospodarske rasti, zato je slovensko avtoprevozništvo ob trenutni gospodarski krizi v resnih težavah, opozarjajo v združenju za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije. Prvi znaki ohlajanja konjunkture v panogi so se po besedah Roberta Severja, direktorja združenja, pojavili že v tretjem četrtletju lani, negativni trend pa se je letos še povečal. Tako je izvoz transportnih storitev letos upadel za 30,1 odstotka, uvoz teh storitev pa je manjši za slabih 28 odstotkov. V prevozništvu gre predvsem za mikropodjetja, družinsko vodena (95 odstotkov), kar je po eni strani prednost, ker se hitro prilagajajo razmeram na trgu, vendar padca ne zdržijo. V težavah so tudi veliki, Intereuropa, Viator & Vektor ...

 

Edini pozitiven podatek je ta, da se povečujejo prevozi za tuje naročnike, kabotaža, in sicer za 18 odstotkov. Pa vendar, kabotaža predstavlja 40 odstotkov v strukturi prevozov, a še lani je bil ta odstotek 60, pa celo 80. Povečevanje kabotaže je po Severjevih besedah sicer dobro, ampak še vedno je odvisnost prevoznikov od oskrbe domačega gospodarstva zelo visoka, saj ti okoli 60 odstotkov prevozov v izvozu ali uvozu opravijo v Sloveniji.

 

Zaradi upada potreb po prevozih je bilo v Sloveniji okoli 2000 vozil izvzetih iz prometa, kar potrjujejo tudi podatki o licencah, ki jih imajo avtoprevozniška podjetja, da lahko opravljajo prevoze v tujini. Poleg tega je bilo 800 tovornih vozil vrnjenih lizinškim hišam, ker lizingojemalci niso mogli plačevati obveznosti po lizinških pogodbah. »Teh bi bilo še več, a so lizinške hiše zaradi bojazni in težav avtoprevozniških podjetij nekoliko spremenile svojo politiko in se odločile za odlog plačila obveznosti na poznejše, boljše čase. Kljub temu se člani bojijo, kaj se bo zgodilo, zaradi čedalje večjih obresti za ta odlog in ob nezmožnosti plačila odloženih obveznosti,« pojasnjuje Sever.

 

Težave, v katerih se je znašla panoga, so po Severjevih besedah razvidne tudi iz rekordnega zmanjšanja registracij novih tovornih vozil oziroma vlačilcev. Medtem ko se je še na začetku lanskega leta število novoregistriranih vozil povečevalo, je letos slika povsem drugačna, saj gre za mesečne padce tudi med 80 in 90 odstotki.

 

Konkurenca je čedalje hujša. Kalkulacije lastne cene, ki jo opravljajo evropska združenja in analitske družbe, je nekaj centov več kot evro na prevoženi kilometer pri 40-tonskem vozilu. Podobne kalkulacije, 1,24 evra na prevoženi kilometer, veljajo tudi za Slovenijo. Realnost pa je nekoliko drugačna, saj se prevozi opravljajo po 80 do 90 centov na prevožen kilometer. »Verjamemo, da je realna cena še nižja, tudi okoli 70 centov in še nižje,« pravi Sever. Prihaja torej do nelojalne konkurence tako domačih kot tujih prevoznikov, na kar so v zbornici že opozarjali. Čedalje več je zaposlovanja na črno, pogodbe za delo se ne podaljšujejo, predvsem tujcem. Poslovanje je pod ravnjo enostavne reprodukcije, kar je posledica padca cen. Mednarodna združenja navajajo, da so cene padle tudi za 30 odstotkov. Prihaja tudi do zajedanja v materialni obstoj podjetja, ko amortizacije in razvoja podjetij ni več.


Plačilni roki nad 120 dni

 

Velika težava je plačilna nedisciplina, ki se pojavlja v vseh gospodarskih panogah. V avtoprevozništvu se plačilni roki gibljejo pri okoli 120 dneh, vse večji pa je odstotek nad 120 dnevi. »To je usodno, kajti fiksni stroški so stalni oziroma se še povečujejo. Čeprav smo se z ministrstvom za finance uspeli dogovoriti za vračilo trošarine za znižanju cestnin, ki so se povečale, je zaradi plačilne nediscipline finančni položaj panoge vse slabši,« opozarja Sever.