Enotne in večje pravice potrošnikov v EU

Evropska komisija je objavila predloge, po katerih bi potrošniki v vsej EU imeli enake pravice. Potrošniki naj bi ne glede na to, kje v EU nakupujejo dobili jasne informacije o ceni, dodatnih stroških in pristojbinah.

Objavljeno
08. oktober 2008 19.09
Ju.A./STA
Ju.A./STA
Bruselj - Evropska komisija je danes objavila predloge, po katerih bi potrošniki v vsej EU imeli enake pravice. Potrošniki naj bi tako ne glede na to, kje v EU nakupujejo, pred podpisom pogodbe dobili jasne informacije o ceni, dodatnih stroških in pristojbinah. Okrepilo naj bi se tudi varstvo kupcev pred pozno dobavo ali nedobavo, so sporočili v Bruslju.


Direktiva o pravicah potrošnikov se nanaša na pogodbe za prodajo blaga in storitev od podjetja do potrošnika (B2C). Na splošno so zajete vse pogodbe, tj. nakupi v trgovini, na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov. Predlagana direktiva poenostavlja štiri obstoječe direktive o pravicah potrošnikov EU in jih združuje v en sklop pravil, ciljno pa je usmerjena v e-trgovino kot del obsežne prenove in okrepitve obstoječih pravic potrošnikov EU na spletu in glavnih nakupovalnih ulicah.


Za okrepitev zaupanja



Cilj direktive je okrepiti zaupanje potrošnikov in hkrati zmanjšati birokratske ovire, ki omejujejo podjetja znotraj nacionalnih meja ter potrošnikom preprečujejo dostop do večje izbire in konkurenčnih ponudb. Standardizirani sklop potrošniških pogodbenih pogojev bo tudi do 97 odstotkov zmanjšal stroške usklajevanja trgovcev, ki poslujejo po vsej EU.


Predlagana direktiva krepi obstoječe varstvo potrošnikov na glavnih področjih, na katerih je bilo v zadnjih letih veliko število pritožb, na primer na področju vsiljive prodaje. Zakonodajo prilagaja novi tehnologiji in prodajnim metodam, kot so na primer spletne dražbe.


"Glede na to, da so proračuni gospodinjstev obremenjeni, državljani pa zaskrbljeni zaradi svoje kupne moči, še nikoli ni bilo tako pomembno, da lahko potrošniki primerjajo cene in iščejo najbolj ugodne nakupe. Ta nova pravila so oblikovana tako, da krepijo varstvo potrošnikov in zapolnjujejo vrzeli na glavnih področjih, ki slabijo zaupanje potrošnikov," je dejala evropska komisarka za varstvo potrošnikov Meglena Kuneva. Kot je dodala, ima enotni trg možnost zagotoviti veliko več izbire in priložnosti za potrošnike, vendar pa je za to potrebna varnostno mrežo pravic za vso EU, tako da imajo potrošniki zaščito, ki jo potrebujejo, da lahko mirno iščejo ugodne ponudbe.


Jasen prikaz informacij o pravicah potrošnikov na prodajnem mestu

Predlog zahteva jasen prikaz informacij o pravicah potrošnikov na prodajnem mestu, tako da potrošniki lahko sprejemajo ozaveščene odločitve. Trgovec ima po njem na voljo največ 30 koledarskih dni od podpisa pogodbe za dobavo blaga potrošniku, do trenutka, ko potrošnik prejme blago, pa prevzame tveganje in stroške poslabšanja in izgube blaga. Za pozno dobavo ali nedobavo bo potrošnik imel pravico do čim prejšnjega povračila denarja, najpozneje pa sedem dni od datuma dobave.

14 dni za razmislek pri prodaji na daljavo


Po vsej EU bo glede na predlog direktive uvedeno obdobje 14 koledarskih dni za razmislek pri prodaji na daljavo (prodaje po internetu, mobilnem telefonu, katalogu) ali pri vsiljivi prodaji. Uveden bo tudi preprost standardni obrazec za odstop od pogodbe.


Za večjo gotovost bo vsem potrošnikom, ki kupijo izdelek z napako, na voljo enak standardni sklop pravnih sredstev - najprej popravilo ali zamenjava, nato pa znižanje cene ali povračilo denarja.


Sestavljena bosta nov črni seznam nepoštenih pogodbenih pogojev, ki so prepovedani po vsej EU v vseh primerih, in siv seznam pogodbenih pogojev za vso EU, ki se štejejo za nepoštene, če trgovec ne dokaže nasprotno.