Hybrid Air Vehicles izziva letala

Presečišče: Vrača se airlander 10, ki lahko postane plovilo prihodnosti.

Objavljeno
19. maj 2017 16.46
Andrej Kotar
Andrej Kotar

Britanski proizvajalec hibridnih zračnih plovil je spet začel preizkušati svoje zračno plovilo airlander 10, ki je lani med svojim drugim preizkusnim poletom doživelo nesrečo. V podjetju pravijo, da so odpravili vse pomanjkljivosti, in prepričani so, da bo njihovo zračno plovilo postalo del zračnega prometa prihodnosti.

Britansko podjetje Hybrid Air Vehicles (HAV) je bilo ustanovljeno leta 2007 in velja za vodilnega svetovnega proizvajalca hibridnih zračnih plovil, katerih prekati so napolnjeni s helijem, da so lažja od zraka. Dve leti po ustanovitvi je podjetje podpisalo pogodbo z ameriško vojsko o izdelavi zračnega plovila HAV 304, ki bi opravljalo izvidniške naloge za pehoto, vendar je ameriška vojska nato odpovedala projekt.

Hybrid Air Vehicles se je takrat odločil preoblikovati stari model HAV 304 in se posvetil izdelavi civilnega modela airlander 10, ki je postal največje zračno plovilo v zgodovini. Proizvajalci 92-metrskega airlanderja 10 pravijo, da vozilo v velikosti nogometnega igrišča lahko leti do 6000 metrov visoko, prenaša 10 ton tovora ter prevozi 48 potnikov od Londona do Pariza v le dveh urah in pol.

Airlander 10 je do zdaj letel največ tri ure, vendar proizvajalci trdijo, da bi plovilo lahko ostalo v zraku do pet dni skupaj. Zračno plovilo ne povzroča hrupa in je precej prijaznejše do okolja kakor letala in helikopterji, proizvajalci pa upajo, da ga bodo lahko uporabljali kot tovorno prevozno sredstvo, kot plovilo za prevoz turistov pa tudi kot sredstvo za nadzor meje in obalnih območij.

Airlander 10 je lani med svojo drugo preizkusno vožnjo trčil ob telegrafski drog in nato udaril ob tla, vendar k sreči med nesrečo ni bil nihče ranjen. Zračno plovilo airlander 10 so strokovnjaki nato temeljito izpopolnjevali in odpravljali pomanjkljivosti, med drugim ima plovilo nov pomožen sistem za pristanek, ki omogoča, da zračno plovilo pristane na tleh pod katerimkoli kotom.

Velikansko zračno vozilo airlander 10 je pred dvema tednoma spet poletelo v Bedfordshiru v Angliji in deset ur letelo v zraku ter tako opravilo svoj tretji polet. Testni pilot je bil nad poletom navdušen in napovedal, da jih bodo zdaj preizkušali vsak teden ali vsak drugi teden ter tako zbrali dovolj podatkov za popolnoma varno in zanesljivo letenje.

Zračno plovilo bo po besedah predstavnikov podjetja Hybrid Air Vehicles stalo okoli 25 milijonov funtov oziroma 29 milijonov evrov. V podjetju upajo, da se bodo njihova zračna plovila do leta 2021 dovolj dobro uveljavila, da jih bo mogoče vsak dan videti na nebu.