Potrošniki – prihodnje gonilo gospodarske rasti?

Kitajska: Pričakovanja so velika, vendar bo treba še nekaj časa, preden se bodo uresničila

Objavljeno
27. november 2015 17.50
infografika
Jože Gerbec, Ilirika BPH
Jože Gerbec, Ilirika BPH
V zadnjih mesecih smo priča številnim špekulacijam glede stanja kitajskega gospodarstva. Med analitiki se krešejo mnenja, ali so uradni makroekonomski podatki verodostojni ali pa so prirejeni po diktatu partije. Ne glede na to, ali verjamemo njihovi uradni statistiki ali ne, je dejstvo, da kitajsko gospodarstvo ne bo več dosegalo takšnih stopenj rasti kot v zadnjem desetletju. Zgodba (izvoz, investicije v infrastrukturo in nepremičnine), ki je gnala gospodarsko rast v preteklosti, se je počasi izpela.

Zdaj se postavlja vprašanje, ali kitajska oblast lahko najde nov motor prihodnje rasti. Kot eno najpomembnejših nalog si je določila prestrukturiranje gospodarstva tako, da bo večina rasti prihajala iz domače potrošnje. Vendar, ali je kitajski potrošnik že dovolj močan, da lahko nadomesti zmanjševanje gospodarske aktivnosti v drugih segmentih gospodarstva (zmanjševanje industrijske proizvodnje, investicij, izvoza)?

V zadnjem času smo dobili nekaj pritrdilnih podatkov, da se stvari spreminjajo v pravo smer. Stopnje rasti domače potrošnje se dvigujejo zadnjih šest mesecev in so prvič po letu 2000 presegle stopnjo rasti investicij. Podatek, da je spletna trgovina Alibaba na dan samskih prodala za 14,3 milijarde dolarjev blaga, vliva nekaj optimizma, čeprav na Kitajskem po spletu opravijo le desetino nakupov. Tudi dober podatek za domačo potrošnjo je treba jemati z rezervo, saj vključuje tudi državno potrošnjo. Tudi številni neuradni ekonomski kazalniki nakazujejo nekoliko počasnejšo rast domače potrošnje. Raziskava China UnionPay je pokazala, da je bila potrošnja v restavracijah septembra in oktobra najnižja od aprila 2011, rast dodane vrednosti v storitveni industriji pa se je v tretjem četrtletju znižala na 6,7 odstotka (leta 2014 je znašala10,4 odstotka), investicije v veleprodajo, maloprodajo, hotele ter restavracije so na najnižji ravni v letošnjem letu.