Ljubljana – Prvi je bil frizer. Lojze Šraml iz Šmarij pri Jelšah je davčni upravi menda kot prvi od ponudnikov blaga in storitev poslal v potrditev račun za frizersko storitev prek davčne blagajne. Na zaprosilo dacarjev je privolil v razkritje, tako, da smo ga mediji nemudoma zasuli z vprašanji, njegov odgovor pa je bil: Preprosto, brez težav.
Preden smo začeli brskati za svetlimi izjemami, ki so se aktivno vključile v enomesečno poskusno potrjevanja računov na finančni upravi, so iz generalnega finančnega urada sporočili, da sistem deluje in da je bilo v prvih urah aktivnih 39 uporabnikov s 64 računi. Odtipkali smo množico telefonskih številk in napisali kopico elektronskih pisem, na panožna združenja, ponudnike strojne in programske opreme za potrjevanje računov, pa dolgo nismo prišli do nobenega obrtnika, podjetnika, malega ali velikega trgovca, gostinca, ki bi bil že »na liniji« s Finančno upravo RS (Furs).
Tudi tisti, ki smo jih poklicali na pamet, niso poznali nikogar, ki bi že zagrizel v jabolko. Iz njihovih odgovorov smo lahko razbrali le, da se sicer že nekaj časa pripravljajo ali celo, da imajo že vse potrebno, od tehnologije do dokumentacije, da pa je zadeva dokaj zapletena ... Itak pa je potrjevanje računov šele poskusno, ne obvezno, so pristavili. Tekom meseca oziroma do januarja, ko bo šlo zares, bodo tudi sami zagotovo lahko zagnali sistem.
Zakaj bi čakal?
Dacarji so se medijev končno usmilili in smo dobili ime: Lojze Šraml iz Šmarij pri Jelšah. Poklicali smo ga, a je zvenel nekoliko presenečeno, ko smo vprašali, zakaj je tako pohitel. »Zakaj pa ne? Čemu bi čakali na 1. januar, ko pa uporabljamo program za izdajo računa že dalj časa in nismo imeli s tem nobenih posebnih težav.« Lastniki programske opreme so se potrudili in mu predstavili novosti, povezane z davčnimi blagajnami, lastnik salona je budno spremljal napotke in na večer pred prvim decembrom pripravil vse potrebno za zagon. In je res steklo – brez zapletov.
Koliko časa pa potrebuje za potrditev in tiskanje računa, ali je upravičena skrb, da bo to podaljšalo čakanje in povzročilo negodovanje pri strankah? Nič takega, je dejal Lojze Šraml. Vse skupaj traja mogoče sekundo, stranka sploh ne bo občutila razlike. »Samo račun je za kake tri centimetre daljši, malo več papirja bomo porabili,« se je pošalil.
In čemu pripisati previdnost, s katero ponudniki, ki jih zavezuje zakonodaja o davčnem nadzoru nad prometom, vstopajo v poskusno obdobje? Zdi se, kot da vsi čakajo, kako se bo to obneslo pri sosedih in pri konkurenci, in da se bodo na morebitnih njihovih napakah in izkušnjah kaj naučili, obšli kako neprijetnost. »Mislim, da je to povsem človeško. Če imaš zdrav odnos s ponudnikom programske opreme – v našem primeru je to Colorhit –, če mu pustiš, da opravi svoje delo, ni težav.«
Prekratko testno obdobje
Podjetje POS Elektronček, ki ponuja programsko opremo za gostinstvo in trgovino, ima prek 2000 strank, dela pa za ves december in še več. Njihovi vzdrževalci programske opreme so včeraj zjutraj najprej pomagali vzpostaviti »vročo linijo« med Fursom in restavracijo M Hotela v Šiški.
Kot je potarnal direktor POS Elektrončka Janko Kuhar, jih kličejo številni zavezanci za davčne blagajne, ker da se jim pri pošiljanu računov zatika, da potrjevanje ne steče. Težava je po pojasnilu Kuharja v pripravljenosti posameznika na zagon sistema. Številni, ki so se sami lotili projekta, mislijo, da so ravnali natančno po napotkih, pridobili ustrezna potrdila in podatke, a so nevešči in so zagotovo kje naredili napako. Nato pokličejo vzdrževalca programske opreme in ta ugotovi, da bodisi nimajo ustreznega digitalnega potrdila, da niso pravilno registrirali poslovnega prostora, niso prav opredelili zaposlenih, ki bodo izdajali račune ipd.
Veliko podatkov in korakov je, in če pri enem zgrešiš, sistem ne sprejme računa. Ker pa je takih strank cela množica, z vsako pa se sistemci zamudijo pol ure do eno uro, je po Kuharjevem mnenju enomesečno poskusno obdobje prekratko. Za testiranje bi bilo potrebovali vsaj dva ali tri mesece.
Veliki se še pripravljajo
Tudi večina velikih trgovcev in ponudnikov storitev se še pripravlja na obvezno uporabo davčnih blagajn. Kot so povedali v Zavarovalnici Triglav, temu primerno razvijajo oziroma prilagajajo informacijski sistem zavarovalnice: »V tem času potekajo tudi testiranja sistema z namenom, da poleg zakonskih zahtev zagotovimo tudi nemoteno delovanje našega informacijskega sistema. Glede na trenutne rezultate testiranj predvidevamo, da bomo v Zavarovalnici Triglav pristopili k uporabi davčnih blagajn v drugi polovici poskusnega obdobja.«