Poslovne rešitve, ki jih lahko uvrstimo na področje umetne inteligence (UI), v praksi uporablja zelo malo podjetij. Vendar gre za področje, ki je zelo živahno, obeta, da lahko zagotovi konkretne poslovne prednosti, in bo najverjetneje naslednja dejavnost, o kateri bomo dejali, da v temeljih spreminja naš svet.
V raziskavi med 3000 visokimi menedžerji v desetih državah in 14 poslovnih dejavnostih, ki se zavedajo pomembnosti vlaganj v rešitve z umetno inteligenco, jih je samo 20 odstotkov povedalo, da UI uporabljajo v večjem obsegu v eni od svojih osnovnih poslovnih aktivnosti. Številna podjetja v te tehnologije vlagajo, a niso prepričana, da bodo prizadevanja obrodila sadove. V 160 konkretnih primerih uporabe UI se je pokazalo, da jo komercialno uporabljajo v le 12 odstotkih primerov.
Praktična uporaba umetne inteligence je tako v zelo zgodnji, eksperimentalni fazi, ugotavljajo v svetovalni družbi McKinsey, ki je naredila raziskavo. Kljub temu obstajajo vzorci, ki zagotavljajo, da je UI resna stvar − uporabljajo jo tehnološka podjetja, ki so z digitalizacijo zrasla. Takoj za njimi pa so sektorji, ki so dosedanje uvajanje digitalizacije v poslovne procese najbolje izkoristili − avtomobilska industrija in finančni sektor.
Potrojitev v treh letih
Tehnologije, ki se zdijo najobetavnejše, so robotika in avtonomna vozila, računalniški vid, avtomatizacija jezika, virtualni agenti, predvsem pa strojno učenje, ki na področju UI velja za »osnovno disciplino«. Vlaganja v UI skokovito rastejo, ugotavlja McKinsey.
Vodilni na tem področju so digitalni velikani, kakršna sta Google in Baidu, tehnološka podjetja naj bi v razvoj rešitev z umetno inteligenco leta 2016 vložila od 20 do 30 milijard dolarjev − 90 odstotkov z lastnimi vlaganji, deset pa s prevzemi manjših podjetij, ki so dejavna na področju UI. Podobno hitro rastejo vlaganja skladov tveganega kapitala ali zasebnih vlagateljev. So sicer precej manjša (od šest do devet milijard dolarjev leta 2016, ocenjuje McKinsey), vendar pa trikrat višja kot leta 2013.
Za povečavo kliknite na grafiko.
Uporaba umetne inteligence se zdi logično nadaljevanje procesov, ki jih je prinesla digitalizacija. Ta je v zadnjih desetletjih ustvarila osnovne pogoje, da bi postala uporaba UI tehnološko učinkovita in komercialno uspešna. Močno se je povečala računalniška moč, tehnološka podjetja razvijajo vse zmogljivejše in vse bolj zanesljive algoritme, predvsem pa so na voljo izjemne količine podatkov – prav z njihovo analizo računalniški programi lahko odkrivajo vzorce razmišljanja in predlagajo avtomatizirane rešitve, ki delno lahko nadomestijo vključenost človeka v poslovni proces.
Medtem ko so že zelo jasne nekatere poslovne prednosti orodij, povezanih z umetno inteligenco (na primer analiza vedenja potrošnika pri uporabi svetovnega spleta in družbnih omrežij ter temu prilagojeno, »individualizirano« merjenje z oglasi ali koncept avtonomnih vozil), je McKinsey poskušal oceniti, kako UI lahko spremeni poslovni model v nekaterih drugih sektorjih in vpliva na njihovo uspešnost. Podrobneje so obravnavali trgovino na drobno, preskrbo z električno energijo, industrijo, zdravstvo in izobraževanje.
Prihranki in dobički
Ocene nekaterih potencialnih prednosti uvajanja umetne inteligence se zdijo zelo obetavne. V trgovini na drobno, na primer, bi uporaba strojnega učenja pri načrtovanju (pravočasnih) naročil sadja in zelenjave trgovcem lahko izboljšala EBIT za odstotek ali dva. Tako imenovano globoko učenje bi s predvidevanjem ravnanja potrošnikov pri e-nakupovanju lahko trgovcem pomagalo za 20 odstotkov zmanjšati zaloge. Za 30 odstotkov se lahko zmanjša čas, potreben za obnovitev zalog, če bodo trgovska podjetja uporabljala avtonomna vozila.
Največji učinki za trgovino pa se obetajo pri trženju in promociji. Z uporabo orodij umetne inteligence podjetja lahko za kar polovico izboljšajo učinkovitost prikazovanja oglasov potrošnikom, kar je mogoče »prevesti« v štiri- do šestodstotno povečanje prodaje (z uporabo geoprostorskega modeliranja) in 30-odstotno povečanje spletne prodaje z uporabo orodij, ki omogočajo dinamično določanje cen in personalizacijo.
Nekatere prednosti bi umetna inteligenca lahko prinesla tudi potrošnikom. Strojno učenje, ki bi avtomatično omogočilo izbiro najboljšega ponudnika preskrbe z energijo v določenem trenutku, bi za deset do 30 dolarjev lahko znižalo mesečni račun za elektriko. Uporaba podobnih rešitev za načrtovanje in optimiziranje poti bi do 12 odstotkov lahko zmanjšala stroške za gorivo prevoznikom, ki s surovinami in sestavnimi deli preskrbujejo industrijo. V zdravstvu pa bi na globalni ravni z natančnejšim odmerjanjem terapij bolnikom pri zdravilih lahko prihranili do deset bilijonov dolarjev.