Za nekatere labodji spev, za druge vzpon

Poslovni rezultati, ki jih je navtična industrija nizala do konca lanske navtične sezone, so bili izjemni in daleč nad industrijskimi povprečji. Za marsikoga so bili to časi, ko sta se cedila med in mleko.

Objavljeno
09. oktober 2009 22.30
Bruno Kuzmin
Bruno Kuzmin
Poslovni rezultati, ki jih je navtična industrija nizala do konca lanske navtične sezone, so bili izjemni in daleč nad industrijskimi povprečji. Za marsikoga so bili to časi, ko sta se cedila med in mleko. Slavili so skoraj vsi. Po lanskem oktobru je drugače, zelo drugače. Kupna moč je izpuhtela, kupci prav tako. Nekatere ladjedelnice so nasedle na finančne čeri, druge se počasi rešujejo iz težav. Da je zdaj priložnost za nov začetek, dokazuje tudi letošnje navtično dogajanje v Kolumbovem mestu, čeprav drži, da so časi še naprej negotovi, daleč od tistih, ko se je lahko vsak še tako povprečen lokalni zastopnik manj ali bolj zvenečih plovil po koncu sezone pripeljal domov z najnovejšim beemvejem in si nadel na zapestje novi rolex.

Na letošnjem salonu, na katerem si je mogoče ogledati približno 2400 plovil, pripada vodilna vloga znova zahodnim sosedom. Vrednost pri njih izdelanih in prodanih rekreacijskih plovil je lani dosegla 3,36 milijarde evrov, kar je bil za dober odstotek boljši rezultat kot leta 2007. Poudariti velja, da je prvih osem lanskih mesecev zaznamovala močna rast, nato globok padec. Rast, ki je prejšnja leta dosegala na letni ravni več kot deset odstotkov, je bila minimalna. Zelo podobno velja za celoten posel s prodajo italijanskih plovil, motorjev in navtične opreme, v katerem je bilo prihodkov za 4,89 milijarde evrov. Celoten trg, z uvozom tujih plovil vred, pa je dosegel vrednost 6,18 milijarde evrov, kar je na ravni iz leta 2007 - leto pred tem so imeli sosedje rast v višini milijarde evrov. Bolj skopi so podatki za zadnje mesece in nasploh o letošnjem dogajanju, ko se je prodaja v svetovnem merilu menda zmanjšala kar za polovico. Italijani odkrito priznavajo, da je bilo lizinga plovil, ki je pri njih zelo priljubljena pot do plovila, v letošnjem prvem poletju za skoraj 55 odstotkov manj. Nekatere ladjedelnice so temu primerno zmanjšale proizvodnjo in število zaposlenih ter ustavile dejavnosti za določen čas. Kar nekaj je bilo bankrotov, zlasti med manjšimi navtičnimi hišami in tistimi, ki so zadnja leta proizvodnjo čezmerno širile s krediti. Manj ogrožene se zdijo, vsaj sodeč po sejemskem dogajanju in novostih, ki jih je sicer manj kot zadnja leta, večje ladjedelnice s proizvodnjo, ki temelji na sklenjenih pogodbah z znanimi kupci, ne pa na sezonskem kopičenju zalog.

Toda letošnja Genova je vsem finančnim težavam navkljub na pogled enako imenitna kot prejšnja leta. Zelo izpostavljene so velike motorne jahte, med katerimi pripada admiralsko žezlo nemški ladjedelnici Drettman in 41 metrov dolgemu tripalubnemu premieru 135 za 15 milijonov evrov. Sledi morje romanskih lepotic. Iz ladjedelnice Cantieri di Pisa prihajata nova akhir 118 in manjši brat z oznako 90, ki nadgrajujeta tradicionalni slog te hiše z modernimi linijami. Večji akhir, ki meri 36 metrov, izstopa ob lastniški kabini s kar devetimi okni in notranjostjo s pohištvenimi elementi iz črno obarvanega hruškovega lesa in dekoracijo, ki spominja na 17. stoletje. Na drugačne strune igra enako dolgi AB 116 iz ladjedelnice AB Yachts, ki doseže 46 vozlov (85 km/h), križari s 40 vozli (74 km/h) in se ponaša s tremi motorji MTU s po 1765 kW (2400 KM) in jet pogoni rolls royce kamewa. Njegovi rezervoarji imajo prostornino kar 15 tisoč litrov. Skoraj enake lastnosti ima maiora 35 jet. Čistokrvna jahta je namesto s klasičnima propelerjema opremljena s tremi jet pogoni in tremi dizli s po 1765 kW (2400 KM), ki jo poženejo do vratolomnih 46 vozlov (85 km/h) - klasična izvedba zmore z dvakrat po 2010 kW (2735 KM) »le« 28 vozlov (52 km/h).

Na dušo adrenalinskih zasvojencev piha Baia, ki predstavlja novo admiralsko jahto one hundred. Maxi open, kot bi lahko poimenovali 31-metrski izstrelek, razganja od prestiža in dinamike, za katero skrbita stroja MTU z razponom moči od 1787 kW (2430 KM) do 2580 kW (3510 KM) in površinski pogon arneson. Na podobne čare stavi enako dolgi cerri 102' flyingsport, ki se postavlja z 28 kvadratnih metrov velikim krmarskim mostičkom, površinskim pogonom in dizloma s skupno 3823 kW (5200 KM), kar zadostuje za hitrost 40 vozlov (74 km/h) - vse skupaj za 8,9 milijona evrov. Drugačno filozofijo ima v ozadju novi sanlorenzo SL 100, saj gre za bolj umirjeno interpretacijo 30 metrov dolge jahte s 105 tonami izpodriva. Zelo razkošen je novi dominator 29 M, ki ima na levem boku platformo za izhod iz lastniške kabine. Premiero doživlja technema 90, prva jahta z dvema palubama izpod peresa arhitekta Carla Galeazzia, za katero je treba imeti v izvedbi z dvakrat po 1765 kW (2400 KM) vsaj 4,6 milijona evrov. Pogledi se lepijo še na 26,4 metra dolgo rivo 86 domino, ki izstopa s kovinsko barvno zunanjostjo, pluje z največ 34 vozli (63 km/h) in blesti z rokodelsko dovršeno notranjostjo. Na podobne strune si želijo igrati abacus 86, osveženi canados 86 in recimo 25,6 metra dolgi aicon 82 open, ki je največ, kar ponuja ta italijanska znamka v odprtem razredu.

Zdaj se pomaknemo kakšen meter niže, k ponudbi, v kateri vladajo skoraj 24-metrski princess V78, prenovljeni aicon 75 Fly in recimo azimut 72S s hard topom. Nova sta jaguar 72 in jaguar 80 sport, slabih 22 oziroma 25 metrov dolgi jahti iz ladjedelnice Italian Yacht - manjša za 2,55 milijona evrov doseže neverjetnih 50 vozlov (93 km/h). Nekaj posebnega ponuja prototipni azimut magellano, pri katerem gre za potovalni koncept čvrste in oceanski plovbi namenjene 22-metrske jahte. Razburjata poljski Galeon in njegov 700 raptor, z 21,26 metra najdaljši galeon vseh časov. Novinec je opremljen s hard topom in dizloma MAN s po 1140 kW (1550 KM), kar zadostuje za največjo hitrost 35 vozlov (65 km/h). Še korak niže nastopajo 21-metrska sessa C68 in 20,4 metra dolgi fairline squadron 65. Na eleganco in stil stavi tudi 20,36 metra dolgi absolute 64.

Modelsko okrepljena vstopa v prihodnje sezone italijanska ladjedelnica Cantieri navali del tirreno, pri kateri predstavljajo caymana 60 HT, ki meri 19 metrov in pol in doseže z motorjema MAN s skupno 1765 kW (2400 KM) hitrost 33 vozlov (61 km/h). V tem dolžinskem razredu doživlja premiero carnevali 180 s sredinsko namestitvijo motorjev in optimalnejšim maritimnim obnašanjem. Svež je jeanneau prestige 60, ki meri 19,5 metra in je opremljen s pogonskim sistemom Volvo IPS 850 z dvakrat po 492 kW (670 KM). Še bolj postavljaški je princess V62 s hard topom, 19,4-metrsko dolžino in možnostjo izbire med dvojcem MTU in Caterpillar z največ dvakrat 882 kW (1200 KM). Po filozofiji drugačen je 17,4-metrski ameriški bertram 540, gre pač za luksuzen »stroj« za amaterske ribiške avanture.

Zanimivo je tudi v bolj družinskem razredu. Nova je sessa C54 fly. Enako velja za 16 metrov dolgi rizzardi incredible 50, ki si ga naročnik lahko omisli v zunanjih barvah in notranjih materialih po svojem okusu. »Neverjetni« italijan to kombinira z veliko hitrostjo, saj križari s 37 (68 km/h) in drvi z največ 44 vozli (81 km/h). Na milijon evrov cenjena 16-metrska itama fifty zapolnjuje vrzel med že uveljavljenima modeloma forty in fifty-five. Novost v ponudbi ladjedelnice Mochi Craft in njene družine dolphin pa je MD 51 cruiser, z imenitnejšo notranjostjo in pogonskim sistemom volvo IPS 600 evolucija lani predstavljenega MD 51 power. Še bolj oceanski je 17-metrov dolgi sturier 555 z motorjem cummins, ki omogoča z 243 kW (300 KM) križarjenje z 9,5 vozla (17,6 km/h).

Z oznako prenovljena nastopa 17,4 metra dolga baia B50, ki še vedno stavi na ostrino in adrenalinske hitrosti - o tem priča razmerje med težo in močjo z osmimi do enajstimi kilogrami na konjsko moč. B50 je sicer opremljena z motornim dvojcem s skupno močjo največ 1985 kW (2700 KM), že najbolj osnovna pa stane 790 tisoč evrov. Prav tako prenovljen je atlantis 50x4, pri katerem je največ sprememb namenjenih večjemu udobju in uporabi dragocenejših materialov. Svež je njegov pogonski sistem, kjer gre za menjavo motorjev volvo penta IPS 600 z ameriškima dizloma CAT C9 s propelerskim sistemom Zeus. Še bolj svež je sredozemsko orientirani beneteau montecarlo 47 fly za 435 tisoč evrov.

Prvič je na ogled 14,2 metra dolgi giorgi 46 HT s tremi kabinami. V tem razredu nastopa še Innovazioni e Progetti z znotraj prenovljeno aleno 46. Ladjedelnica Cantieri Estensi se ponaša z novim 440 goldstar sportom, ki za 495 tisoč evrov »razvaja« s 14-metrsko dolžino in tremi kabinami. Pri še tako rekoč včeraj zelo konzervativni italijanski ladjedelnici Fiart mare pa so pokazali slabih 14 metrov dolgi 4T4 genius, ki prekaša predhodnike z modernim slogom in zanimivo strešno konstrukcijo iz karbonskih vlaken. Na podobne strune igrata primatist G46' pininfarina in airon marine 4800 t-top. Slednji meri 14,7 metra, stavi na zasnovo s hard topom in ima v krmi pogonski sklop volvo IPS 600. Podoben je rio 46 art, čistokrvni open za pol milijona evrov.

Med novinci ni mogoče spregledati 13,3 metra dolgega absoluta 42, ki se postavlja z zajetnimi steklenimi površinami in moderno IPS pogonsko vsebino. Podobne odlike zaznamujejo azimut 40S, ki je opremljen z motorjema cummins s 360 kW (480 KM), kar zadostuje za 37 vozlov (68 km/h). Prav tako svež je 12,6 metra dolgi atlantis 40, ki spada v linijo športnih potovalnikov z notranjostjo, ki jo krasi pohištvo iz orehovine ali češnje. Atlantis uvaja še novo serijo plovil verve in predstavlja njenega prvega člana, slabih 12 metrov dolgi model z oznako 36, ki pritegne z zajetnimi palubnimi površinami za sončenje in družabno življenje ter s spodobno notranjostjo z udobno lastniško kabino.

Še korak navzdol oziroma bliže kupcem z malo tanjšo denarnico je azimut 38 s klasično zasnovo s krmarskim mostičkom in začetno ceno 320 tisoč evrov. Z naslednjim pomikom niže pridemo do Beneteauja s križarjenju namenjenim, 11,4 metra dolgim swift trawlerjem za 183 tisoč evrov. Iz francoskega sveta sta prav tako novi jeanneau prestige 39 flybridge, ki se postavlja z dvema kabinama, in osveženi prestige 42 z novim krmarskim mostičkom. V tem razredu si zaslužita pozornost še angleški princess V42 s hard topom in sessi C38, ki predstavlja nadgradnjo modela C35.

V nižjem srednjem razredu je zanimiv novi sea ray sundancer 305 v odprti izvedbi in s hard topom. Francoski Jeanneau je pripeljal v Italijo novi leader 9 in merry fisher 10. Ranieri predstavlja novi voyager 30, ki se uvršča med tipično odprte barke. Nekoliko manjši, a prav tako svež je mano marine 25_09, koncept 7,6 metra dolge barke z manjšo kabino in ceno 38 tisoč evrov. Na razstavnem prostoru italijanske Sesse pa izstopa key largo 27, ki s palubno zasnovo spominja na 70. leta. Prav tako velika je poplava novosti med čolnički in recimo gumenjaki. Tokrat je recimo izstopal 12,3 metra dolgi powershore abarth SP, ki je izdelan na osnovi športno »navitega« Sacsovega striderja 12S. Atraktivneža za 433 tisoč evrov (in to brez davka) krasijo kar tri zunajkrmne yamahe s po 257 kW (350 KM).

Veliko, a hkrati manj kot prejšnja leta je novosti med jadrnicami. Kraljevsko žezlo pripada 50 metrov dolgemu perini navi sy baracuda, ki premore skupno 1418 kvadratnih metrov jadrovja in dvižno kobilico, ki seže iztegnjena skoraj deset metrov globoko oziroma za vplutje v lagune štiri metre. Sledi jongert 42T luxury custom, klasična jahta s privzdignjeno teraso s 360-stopinjskim razgledom. Marsikateri pogled se v Kolumbovem mestu ustavi na 16,5 metra dolgem katamaranu diamante 555, ki je izdelan iz aluminija, je tako rekoč nepotopljiv in opremljen s 95 kvadratnih metrov velikim glavnim jadrom, 55 kvadratnih metrov veliko genovo, 145 kvadratnih metrov velikim genakerjem in dvakrat po 41 kW (56 KM). Vse skupaj je na voljo za skoraj 1,2 milijona evrov. Med katamarani ne gre spregledati niti novega lagoona 620, ki je na voljo v lastniški izvedbi ali čarterski s petimi kabinami. Bolj »človeški« so pri nemški Bavarii, kjer predstavljajo 16,75 metra dolgi in seveda čisto sveži cruiser 55 za 255 tisoč evrov. Z novo admiralsko ladjo se baha Beneteau, to je 18,24-metrski oceanis 58. Francozi prikazujejo še novi first 35, ki ima menda ob 10,85-metrski dolžini tako velik salon kot večji first 40. Med pomembnejše novosti se uvrščajo še moody deck salon 62, jeanneau 57 in osveženi ter po notranji zasnovi bolj luksuzni grand soleil 54 - slednjih so pri Cantiere del Pardo v dveh letih izdelali 25.

Razmeroma pestro je v nižjih razredih. Nova je hrvaška salona 44, ki izvira iz salone 45. Enako velja za daljšim plovbam namenjeni 12,6-metrski sunbeam 42.1, ki se postavlja z dvema kabinama, dvema toaletnima prostoroma in ceno 289 tisoč evrov. Comar ponuja tri novosti, prvič videni comet 21s, prenovljeni comet 33 s poudarkom na odprtem krmnem delu in novi comet 36s. Jeanneau stavi na 10-metrski sun odyssey 33i, ki bi mu lahko konkuriral pol metra krajši in prav tako novi sunbeam 30.1 za 88 tisoč evrov. V omenjenem velikostnem razredu nastopa slovenski Elan z elan 310, ki menda ponuja dober kompromis med notranjim udobjem in izvrstnimi plovnimi lastnostmi. Za novinko, ki se postavlja z dvema kabinama, enim toaletnim prostorom in skoraj 54 kvadratnimi metri jadrovja, je treba odšteti 65 tisoč evrov. Nova obzorja odkriva še bavaria 32 cruiser, ki meri natančno 9,99 metra in je nastala na risalnih mizah Farr Yacht Designa in BMW Group Designworks USA.

Predvsem evolucijo so pokazali ponudniki vgradnih in zunanjih motorjev. Mednje se je letos vrinil korejski Hyundai-Kia Motors, ki predstavlja dva štirivaljna in šestvaljni dizel z močjo od 118 kW (160 KM) do 184 kW (250 KM). Ponudbo je posodobil ameriški John Deere, beseda teče o šestvaljnikih s 6,8-litrsko prostornino in 246 kW (330 KM), z 9,0-litrsko prostornino in 373 kW (500 KM) ter najmočnejšem johnu deeru vseh časov s 13,5 litra in 559 kW (750 KM). Med zunajkrmnimi novinci moramo omeniti dvotaktni mercury optimax 125 HP, za katerega velja petletno jamstvo. Barve japonskega Suzukija pa zastopa novi DF 60, za katerega trdijo, da je najlažji v razredu. Tehnično osvežene generacije strojev predstavljajo v Genovi, ki bo vrata za obiskovalce zaprla to nedeljo, še domači Nanni, Cummins in recimo nemški MTU.