Dars (žal) nima pooblastil za urejanje prometa

Robert Ličen, prvi nadzornik Darsa: Poslovodstvo se ne menja zaradi napačne barve las.

 

Objavljeno
06. oktober 2014 20.43
mpi/zastoji
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana − Novi nadzorniki Darsa, ki je v sedemmesečju ustvaril skoraj 46 milijonov evrov dobička, so si na svoji prvi delovni seji vzeli skoraj sedem ur za obravnavo tekočih poslovnih rezultatov in informacijo o obnovitvenih delih na odseku Unec-Postojna, kjer se ob dnevnih in tedenskih konicah še naprej nabirajo nekajkilometrske kolone.

Kljub drugačnim pričakovanjem dela javnosti pa se nadzorniki tokrat niso ukvarjali s kadrovskimi vprašanji. Predsednik nadzornega sveta Darsa Robert Ličen poudarja, da je bistveno zaupanje - v poslovodstvo. Nadzorniki namreč odgovarjajo za svoje delo z vsem svojim premoženjem, poslovodstvo pa ne. Ogromno bi se dalo narediti, če ima politika željo delati drugače kot doslej, pravi.

Sestava nadzornega sveta je po besedah Roberta Lična dobra, člani imajo izkušnje, tako da lahko skupaj veliko naredijo. Trije člani se spoznajo na naložbe, tudi zato je bila že prva seja dolga. Predvsem pa jih ne bo mogoče prepričati v neprimerne rešitve. »Nas odgovornost ne obremenjuje, ampak zavezuje,« poudarja Robert Ličen, ki verjame, da vsak dela po svojih najboljših močeh. Vrednostnih sodb o predhodnikih pa ne daje.

»Funkcijo sem sprejel, ker verjamem, da se da.« Ličen je prepričan, da bi se dalo večino zlorab položaja preprečiti ali vsaj zmanjšati. Stanje duha v družbi mu bo marsikaj povedalo - ali je praksa, da se da kaj spremeniti ali ne. Hkrati se zaveda, da ima lastnik pravico, da ga, dokler je predsednik, kadarkoli odpokliče. »Poslovodstva pa ne bomo menjali zato, ker se je zamenjal nadzorni svet ali vlada. Vzroki za menjavo bodo že morali biti strokovno ali moralno-etično utemeljeni. Barva las pri tem ni pomembna ...« poudarja Robert Ličen.

Številne anonimke

Novi nadzorniki Darsa so bili na številne domnevne nepravilnosti zelo natančno opozorjeni - anonimno in tudi s podpisanimi prijavami. Robert Ličen pravi, da so se v nadzornem svetu dogovorili, da bomo vsako anonimko, ki bo imela težo, dali v pregled upravi družbe, ki mora v najkasneje treh tednih pripraviti pisno poročilo o dogodku. Če bo kaj sporno, bodo nato uradno sprožili revizijske postopke. Če se bo pokazalo, da so odgovorni delali »po domače«, bodo pač morali prevzeti odgovornost.

V javnosti je, dodajmo, anonimka, ki govori o domnevno spornih poslih pri nabavi soli za posipanje cest, saj naj bi šlo za nabavo nepotrebnih količin soli spremenjene granulacije po previsokih cenah, ki je povrhu ne bi imeli kje shraniti.

Pri Darsu večinoma ne gre za pogodbe na ključ, zato je vse polno aneksov, kar je postala poslovna praksa. Cena kot edino merilo vodi v malverzacijo. Karikirano: ko najameš pleskarja za beljenje stene in ta ugotovi, da je stena zanič, bo po naši praksi kar pleskar podrl steno, pozidal novo in jo popleskal. Z aneksi za vsako opravilo, seveda.

Cena naj ne bo edino merilo

Zakon o javnih naročilih v resnici ni tako rigiden, kot se rado predstavlja, meni Robert Ličen. Čeprav bi ga bilo nujno spremeniti, ker omogoča in celo spodbuja korupcijo - za tiste, ki vedo, kako ga izigrati: 48. člen namreč jasno pravi, da je najnižja cena eno od meril, ne pa edino zveličavno. Zanimivo: v tujini znajo pri javnih naročilih avtomatično odrezati najvišjo in najnižjo ponudbo.

Po seji nadzornega sveta so v Darsu zapisali, da bodo »še enkrat preverili vse svoje ukrepe za čim večjo pretočnost prometa ob delih na avtocesti in poiskali nove načine za pospešitev nujnih obnovitvenih del skupaj z nočnim delom, kjer bo to zakonsko in tehnološko mogoče«. Robert Ličen napoveduje, da bo odsek pri Uncu dokončan kar nekaj dni prej, kot je bilo načrtovano. Prepričan je celo, da bi se dalo vse skupaj še bolj pospešiti. Vendar »smo vsi ujetniki sedanjega načina dela, preprosto se ne razmišlja, kako bi delali drugače. Obstoječe navade se zelo težko spremeni.«

Nočno delo

Robert Ličen verjame, da je kje ovira, ampak vsaj nekatere stvari pa bi se po njegovih besedah vendarle dalo narediti tudi ponoči. Resda je strošek dela večji, a to bi moralo biti razvidno že iz razpisnih pogojev; sicer pa strošek dela nima prevladujoče vloge.

Ličen pri zamašku ob obnovi avtoceste pri Uncu ugotavlja, da v neposeljenem okolju nočni hrup ne bi smel motiti. Kultura vožnje je na slovenskih avtocestah nizka, Dars pa je pri tem nemočen, saj nima pooblastil. Ob sedanjih zastojih se je pokazalo, da je pretok, če ni nikogar, ki bi usmerjal promet, 800 vozil, ko pa ga nekdo usmerja, se poveča na 1300 vozil na uro. Nadzorniki so Darsu naročili, naj preučijo vse tehnološke postopke, in sicer v smislu, kaj bi morali narediti, da bi se dalo pospešiti, ne pa ob domnevi, da se nečesa ne da narediti.

Organizacijo dela bi se dalo spremeniti, je prepričan Robert Ličen - če ni dovolj policistov, naj promet ureja kdo drug. Če bi Dars imel pooblastila, bi to nalogo z velikim veseljem prevzel. Ob tem Ličen opozarja še na zanimiv fenomen: letni strošek nadzornikov avtocestnih nalepk (vinjet) za Dars znaša štiri milijone evrov, vseh sedem milijonov evrov pobranih kazni pa odteče v državni proračun. Če bi šlo za privatno lastništvo avtoceste, država ne bi nič dobila.