EK o pomoči letališčem in prevoznikom

Najpogosteje obravnavajo nedovoljene ugodnosti Ryanairju.

Objavljeno
16. oktober 2014 19.11
regent RYANAIR
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Bruselj – Irski nizkocenski prevoznik Ryanair bo moral Nemčiji plačati okrog 300.000 evrov, je sklenila Evropska komisija. Med letoma 2003 in 2011, ko je kot edini letalski prevoznik letel na nekdanje vojaško letališče Altenburg-Nobitz v Turingiji v osrednji Nemčiji, je bil namreč deležen tolikšnih neupravičenih ugodnosti.

Na letališču Altenburg-Nobitz v zvezni deželi, ki je malo manjša od Slovenije in ima nekaj več prebivalcev, glavno mesto pa je Erfurt, ni bilo nikoli več kot 150.000 potnikov na leto, po odhodu Ryanairja je letališče namenjeno le generalni aviaciji in drugim dejavnostim (kot naš Maribor). Altenburg-Nobitz je že 28 letališče v EU, pri katerem je evropska komisija samo letos preverjala tako nedovoljeno državno pomoč letališčem kot nedovoljene spodbude prevoznikom.

Na tapeti so bili še nemški Berlin Schönefeld, danski Aarhus, francoski Marseille, češka Ostrava, nizozemski Groningen, italijanski (kalabrijski) Stretto, angleški (cornwallski) letališči St. Mary's na Scillyjskih otokih in Land's End, letališča na španskih Kanarskih otokih, italijanski Verona in Brescia, poljska Gdynia, hrvaški Dubrovnik, nemška letališča Dortmund, Leipzig Halle in Niederrhein-Weeze, francoska Pau, Angoulême in Nîmes, avstrijski Celovec in v predzadnjem svežnju nemška letališča Frankfurt Hahn, Saarbrücken in Zweibrücken, belgijska Charleroi in Bruselj Zaventem, italijanski Alghero in švedski Västerås.

Razen v primeru Celovca in bruseljskega Zaventema je evropska komisija sprejela tudi odločitve. Preučevanje celovškega letališča se še nadaljuje, saj so tik pred izdajo odločitve prišle na dan nove podrobnosti o novih pogodbah z Ryanairjem (v začetku tisočletja), ki na Koroško sicer ne leti več. Belgijski letališči sta bili pozvani, naj prenehata s pomočjo in ugodnostmi prevoznikom – v Zaventemu vsaj do končne odločitve.

V večini primerov je Evropska komisija, da ne gre za nedovoljeno državno pomoč letališčem ali za nedovoljeno spodbujanje letenja. Med »oproščenimi« je bil večkrat tudi Ryanair. Res pa je, da je tudi »grešnik«, ki bo moral vračati denar.

V dveh primerih bosta denar vračali letališči: obe sta dejansko preblizu konkurenčnih letališč, zato je bila državna pomoč neupravičena. Letališče v Gdynii, ki je preblizu Gdanska, bo moralo vrniti 21,8 milijona evrov. Letališče Zweibrücken je od saarbrüškega po zraku oddaljeno 20 in po cesti 40 kilometrov, državna pomoč pa je znašala 47 milijonov evrov. Dela so bili deležni prevozniki, zato bodo morali vrniti Germanwings okrog 1,2 milijona evrov, TUIFLY 200.000 evrov in Ryanair pol milijona evrov.

Zaradi prevelikih ugodnosti na letališču Angoulême bo Ryanair plačal 868.000 evrov, na pirinejskem letališču Pau Ryanair okrog 2,4 milijona in Transavia 400.000 evrov, v Nîmesu pa Ryanair 6,4 milijona evrov. Nekaj malega bosta zaradi ugodnosti v Algheru plačala Germanwings in Meridiana.