Ljubljana – Po desetletju govorjenja, analiziranja, priprav in prepirov naj bi do integracije vsega javnega linijskega potniškega prometa in enotne vozovnice tako za vlake kot avtobuse prišlo v letošnji jeseni.
V Slovenskih železnicah (SŽ), ki so lani poleti pridobile javno naročilo za projekt integracije javnega potniškega prometa, napoveduje direktor SŽ – Potniški promet Boštjan Koren po poletnem pilotnem poskusnem delovanju za september že enotne dijaške vozovnice, za oktober pa enotne rešitve tudi za druge potnike.
Vlada je nedavno določila trenutne cene v železniškem potniškem prometu za prihodnjih pet mesecev kot najvišje. Na gospodarskem ministrstvu so ob obrazložitvi zapisali, da bo (naslednji) nov cenik prevoza potnikov po železnici v notranjem potniškem prometu sestavni del integriranega sistema javnega potniškega prometa (IJPP) in bo predvidoma uveden s 1. septembrom 2016.
Po prenovi celotnega modela notranjega avtobusnega in železniškega potniškega prometa, optimizaciji avtobusnih in železniških potniških linij ter nujni prilagoditvi tehničnim standardom EU in operabilnosti ter uvedbi IJPP bo uvedena enotna vozovnica, kontrola cen železniškega notranjega potniškega prometa pa ne bo več aktualna, napovedujejo nagospodarskem ministrstvu.
Potnikom je treba ponuditi višji standard
Integracijo javnega potniškega prevoza si zelo želijo tudi avtobusni prevozniki, saj se zavedajo, da je treba potnikom ponuditi višji standard za njihova potovanja, pojasnjuje direktor celjskega Izletnika Darko Šafarič. Ali bo zaživel ob predvidenem roku, pa ni odvisno od prevoznikov, temveč od ministrstva za infrastrukturo in Konzorcija IJPP pod vodstvom SŽ, ki je bil na javnem razpisu izbran za izvedbo tega projekta.
Ker je precej zadev še odprtih in ker se pilotno testiranje še ni začelo, je rok zelo ambiciozno postavljen, meni izvršni direktor in predsednik uprave Avriga Aleš Hrast. Prevozniki sodelujejo pri projektu integracije in opozarjajo na tveganja, ki jih bo celotni javni potniški promet nosil, če sistem ne bo ustrezno zaživel.
Bo Erik Stig Karlsson, direktor in predsednik uprave skupine Arriva v Sloveniji, ocenjuje, da je integracijo možno izvesti še letos, pod pogojem, da bosta obveščanje in sodelovanje vpletenih dobri in hitri. Družbe iz Arrivine skupine sicer že dolgo aktivno sodelujejo na področju integracije javnega potniškega prometa. Marca letos je bila na primer vzpostavljena enotna avtobusna vozovnica na območju celotne Gorenjske.
Na liniji Ljubljana–Kočevje pa je zaradi prizadevanj Arrivine skupine enotna (avtobusna) vozovnica vzpostavljena od leta 1993, Kam Bus ima od leta 1996 vzpostavljeno enotno vozovnico celo s SŽ na liniji Ljubljana–Kamnik. Družba Alpetour je vzpostavila prvo elektronsko enotno vozovnico z družbo Integral Tržič leta 2000, (kmalu po lastniški povezavi, op. a.), od leta 2007 je vzpostavljena enotna avtobusna vozovnica na relaciji Ljubljana–Senožeti–Litija, z letom 1996 je bila vzpostavljena enotna avtobusna vozovnica na relaciji Oplotnica–Maribor.
Vse to dokazuje, da je integracija javnega potniškega prometa ključna za uporabnike, pravi Bo Erik Stig Karlsson. Večja ko je ponudba prevozov in bolj ko je fleksibilna storitev, bolj zanimiva je izbira javnega prometa za potnika, za katerega bo enotna vozovnica velika pridobitev.
Zaradi velikega pomena uvedbe integriranega prometa (avtobusni) prevozniki po besedah Aleša Hrasta s Konzorcijem SŽ tvorno sodelujejo. Zaradi dolgoletnih izkušenj, ki so jih pridobili v svoji dejavnosti, pa si želijo, da bi jim v določenih situacijah malo bolj prisluhnili, predvsem v izogib nepotrebnim stroškom, meni Hrast.
Poleti čas za pilotni projekt
Na vprašanje, kako mislijo začeti integracijo in enotno vozovnico septembra, po začetku šolskega leta in v času največje norije pri javnih prevoznikih, so na ministrstvu za infrastrukturo pojasnili, da se morajo tako sami kot SŽ držati pogodbenega roka. Prepričani so, da bi si tako SŽ kot (avtobusni) prevozniki želeli več časa za uvedbo posameznih elementov enotne vozovnice in testiranje sistemov, a tega žal ni.
Julij, avgust in september bodo zelo naporni meseci, se zavedajo na infrastrukturnem ministrstvu, kjer za področje po našem vedenju skrbi Bojan Žlender, vendar se lahko s sodelovanjem izvajalca, prevoznikov in ministrstva kot naročnika vse izpelje pravočasno in brez večjih težav. Da to zmorejo, če je sodelovanje pravo, se je pokazalo pri uvedbi subvencioniranih vozovnic za dijake in študente, pojasnjujejo na ministrstvu, saj imajo te vozovnice že elemente enotnih vozovnic in predstavljajo velik del javnega potniškega prometa.
Na vprašanje, kaj bo z evropskim denarjem, če sistem ne bo stekel do konca tega leta, so na infrastrukturnem ministrstvu pojasnili, da se skupaj z izvajalcem projekta uvedbe IJPP, beri SŽ, trudijo, da bo »projekt v celoti izveden v letu 2016 in bodo uspešno izvedeni vsi kazalniki, ki dokazujejo upravičeno porabo sredstev EU«. Na Slovenskih železnicah namreč ministrstvu zagotavljajo, da bo projekt končan v predvidenem roku.