Kaj vse spreminja elektronski sistem cestninjenja

V teoriji že dela skoraj vse, v praksi pa bi predvsem tuji prevozniki lahko povzročili gnečo na mejnih prehodih.

Objavljeno
13. marec 2018 10.27
Cestninska postaja Pesnica, 21.3.2016, Pesnica pri Mariboru [cestninska postaja]
Karel Lipnik
Karel Lipnik

Ljubljana – Aprila bo Družba za avtoceste RS (Dars) zagnala sistem elektronskega cestninjenja tovornih vozil. To pomeni, da bodo morala biti z elektronsko napravo opremljena vsa vozila z največjo dovoljeno maso nad 3,5 tone.

S 1. aprilom bodo vsa tovorna vozila (tovornjaki, avtobusi, priklopniki in polpriklopniki) opremljena z elektronsko napravo DarsGo, ki bo beležila prevožene kilometre.

Kako se bo plačevalo?

Prevozniki bodo cestnino plačevali bodisi tako, da bo na elektronskih napravah ustrezno imetje, bodisi po obračunu. Pri tem pa cestnina ne bo odvisna samo od prevožene razdalje, ampak tudi od emisijskega razreda in števila osi vozila. Število osi bo moral določiti voznik sam pred vsako vožnjo.

Za voznike osebnih vozil in drugih vozil, ki zdaj uporabljajo vinjeto, se sistem cestninjenja ne spreminja. Za njih velja le opozorilo, naj bodo vsaj v začetnem obdobju bolj previdni na cestninskih postajah.

Kakšen bo režim na cestninskih postajah?

Pozor, tudi po 1. aprilu se morajo vsa tovorna vozila na cestninskih postajah še vedno razporediti na posebne pasove za tovorna vozila. Tudi na cestninskih postajah, ki imajo vozne pasove, kot sta denimo Log in Krtina, se bodo morala tovorna vozila razporediti na posebni pas. Toda tovorna vozila se na cestninskih postajah ne bodo več ustavljala, ampak jih bodo le prevozila. Zato se bodo tudi hitreje vključevala nazaj v promet, zato bodo na to morali biti pozorni tudi vozniki, ki bodo cestninsko postajo prevozili z vinjeto. Dars bo sicer že letos začel odstranjevati cestninske postaje, ki bodo predvidoma v dveh letih izginile s slovenskih avtocest.

Pot do elektronske naprave

Voznikom težkih vozil, ki še nimajo ustrezne naprave, se priporoča, da naj ne čakajo na zadnji trenutek. Postopek poteka tako, da je najprej treba prijaviti vozilo v Darsov cestninski sistem. Večino administracije je mogoče urediti na spletu. Nato se morajo odpraviti na enega od Darsovih servisov ali avtocestno bencinsko črpalko, kjer pridobijo še ustrezno elektronsko napravo. Teh Dars, kot poudarja, ne prodaja, ampak jih daje v uporabo; stroški s tem povezane administracije so okoli deset evrov.

Tujci z več administracije

Za tujce je postopek registracije podoben, le da morajo predložiti nekaj več dokumentacije. Gre za podatke, ki jih je mogoče za slovenske prevoznike pridobiti iz javnih baz. Kot navajajo na Darsu, tuji prevozniki naprave naročajo prek spletnega portala in prek nekaterih izdajateljev bencinskih kartic. Če so prevozniki iz EU, jim Dars elektronsko napravo pošlje po pošti. Tisti zunaj EU pa lahko že pripravljeno napravo prevzamejo na eni od Darsovih servisov.

Tuja tovorna vozila brez Darsove elektronske naprave se bodo morala ustaviti na prvem Darsovem servisu, se registrirati, prevzeti ustrezno napravo in poravnati cestnino za že prevoženo razdaljo. Na Darsu predvidevajo, da bodo prvi dnevi zelo zahtevni, kot kaže, pa bo tudi močno poostren nadzor, saj je Dars že zaprosil za pomoč tudi policijo.

Visoke kazni za vožnjo brez DarsGo

V sistem elektronskega cestninjenja bo po ocenah Darsa že v prvih mesecih vključeno več kot 80.000 domačih in tujih vozil. Do zdaj se je v sistem registriralo več kot 70.000 vozil, od tega jih je 48.000 tudi že pridobilo elektronsko napravo.

Če bodo prevozniki po 1. aprilu brez naprave zapeljali na avtocesto, so predvidene kar visoke kazni. Globe za vožnjo po avtocesti brez naprave bodo od 800 evrov navzgor, opozarjajo na Darsu. A to še ni vse. Tudi tisti z napravo bodo morali biti pozorni, da bo na napravi dovolj finančnega kritja, da bo imela naprava pravilno nastavljeno število osi in pa da bo seveda v vozilu pravilna naprava (naprave niso prenosljive med vozili). Kazni so namreč predpisane tudi za te nepravilnosti. Če je vozilo prijavljeno z napačnim emisijskim razredom ali pa ima napravo drugega vozila, je kazen za pravno osebo tudi 2000 evrov. Seveda je treba opozoriti, da gre pri tovrstnih kršitvah pogosto za kombinacijo več prekrškov.

Gneča po veliki noči

Skoraj gotovo je mogoče vsaj prve dni pričakovati tudi kar nekaj zmede v bližini mejnih prehodov, ko bodo tuji prevozniki iskali nakupna mesta. Na srečo velikonočnih potnikov bo tovorni promet 1. in 2. aprila omejen zaradi praznikov ne samo v Sloveniji, ampak tudi v sosednjih državah. Tako bo imel Dars dva dokaj mirna dneva ob uvedbi sistema za odpravo morebitnih težav. Bo pa velikonočna gneča na mejnih prehodih daljša kot ponavadi.

Dars je v zadnjem obdobju na številne načine obveščal prevoznike o novem cestninjenju, tako z neposredno pošto in zloženkami na cestninskih postajah in počivališčih, pa tudi posredno z oglasi in s pomočjo izdajateljev bencinskih kartic, obveščena so bila tudi tuja združenja avtoprevoznikov.

Birokracija caplja za tehniko

Zmeda bi lahko nastala tudi zato, ker sistem slovenskega elektronskega cestninjenja še ni usklajen z drugimi evropskimi sistemi elektronskega cestninjenja, zato bo moral vsak prevoznik poleg registracije vozila v slovenski sistem cestninjenja nujno prevzeti (in plačati) tudi elektronsko napravo, ki bo nekaj časa uporabna le v Sloveniji.

»Tehnično bo sistem DarsGo ob zagonu podpiral vse kompatibilne naprave EETS (European electronic Tolling system), vendar ob samem zagonu delovanje še ne bo omogočeno. Predvidoma bomo vključili kompatibilne naprave EETS v doglednem času po zagonu delovanja,« navajajo na Darsu.