Pokanje gum: visoke temperature ali naključje

Težave s pnevmatikami na tovornjakih menda tudi zaradi pregretega asfalta, vendar je to težko preveriti. Goodyear brez oprijemljivih podatkov.

Objavljeno
18. avgust 2015 18.10
Policisti in cariniki so pri kontroli pnevmatik izločili več vozil. Danes poteka redna kontrola prometa, voznikov in ostalih udeležencev,vozil in drugih deležnikov na slovenskih avtocestah. Lukovica, Slovenija 23.julija 2014.
Cveto Pavlin, gospodarstvo
Cveto Pavlin, gospodarstvo
Ljubljana – Zaradi veliko prometnih nesreč na naših cestah, predvsem tistih s smrtnimi izidi, je pozornost na takšne dogodke še toliko večja. Zadnje čase je bilo več nesreč tudi zaradi počenih pnevmatik na tovornih vozilih. Zakaj se to dogaja? So vzrok visoke temperature in razbeljen asfalt?

Zadnja takšna nesreča je bila v torek prejšnji teden, ko je na primorski avtocesti pri Logatcu počila prednja pnevmatika na vlečnem vozilu, nakar se je tovorno vozilo prevrnilo, ranjenega voznika tovornjaka pa so odpeljali v bolnišnico. Direktor Javne agencije RS za varnost prometa Igor Velov pravi, da je zaradi dveh odmevnejših nesreč, ki sta se zgodili zaradi počenih pnevmatik na tovornih vozilih, mogoče v javnosti prisoten občutek, da je takšnih nesreč več kot sicer. Kot morebitne vzroke zanje omenja vrsto in kakovost pnevmatik, njihovo obrabo, število prevoženih kilometrov, obremenjenost vozila s tovorom ... »Pomembno je tudi, kakšne razdalje prevozi vozilo brez postanka. Vročina vsekakor vpliva, saj je podlaga bolj vroča in to vpliva na gumo, tako da se pregreva in deformira,« meni Igor Velov.

Pri izdelovalcu pnevmatik Goodyear Dunlop Sava Tires ne morejo komentirati domnev, ki je pogosta tudi v medijih, da pnevmatike pokajo tudi zaradi visokih temperatur in pregretega asfalta, saj nimajo dovolj podatkov o tem in ne morejo dati strokovno relevantnih ocen.

Tehnična brezhibnost zahteva tudi dobro »obutev«

Policisti so do konca letošnjega julija obravnavali 55 prometnih nesreč, v katerih so ugotovili tudi kršitve, povezane s tehnično brezhibnostjo vozil, ki so bila udeležena v prometnih nesrečah, od tega 37 takšnih, ki so bile povezane s hujšimi tehničnimi pomanjkljivostmi na pnevmatikah ter napravah za upravljanje ali ustavljanje. V istem obdobju lani je bilo takšnih prometnih nesreč 72, od tega 48 s hujšimi pomanjkljivostmi. Natančnejših podatkov po kategorijah cest, na katerih so se zgodile nesreče zaradi pnevmatik ali konkretno glede počenih pnevmatik, policija statistično ne obdeluje.

»Zadnje nesreče zaradi težav s pnevmatikami po mojem mnenju in mnenju nekaterih prevoznikov, s katerimi sem govoril, so samo naključne oziroma so verjetno splet različnih okoliščin,« pravi direktor Združenja za promet pri GZS Robert Sever in pojasnjuje, da so sodobne pnevmatike odporne na visoke temperature asfalta, ki smo jim priča v tem času vročinskega vala, poleg tega izdelovalci pnevmatike za tovorna vozila nenehno izboljšujejo, tako da zadostujejo zahtevam številnih obveznih in neobveznih standardov.

Igor Velov opozarja na kakovost pnevmatik, ki morajo biti pravilno napolnjene z zrakom in redno pregledovane pred vsako vožnjo in po vsakem daljšem postanku. Na policiji dodajajo, da je tehnična brezhibnost vozil prvi pogoj za varno udeležbo v prometu, zato voznike pozivajo, naj temu namenjajo ustrezno pozornost, kar pomeni, da ključne dele vozila (krmiljenje, podvozje, zavore, pnevmatike) ustrezno servisirajo in obnavljajo. Hkrati voznikom svetujejo, naj pred posameznimi vožnjami preverijo brezhibnost drugih delov na vozilu, kot so stekla, svetlobna oprema ...

Varčevanje ima lahko hude posledice

»Pri pnevmatikah ne govorimo več le o njihovi dolgi življenjski dobi, saj so odporne proti večjim obrabam, ampak sodobne pnevmatike pripomorejo tudi k zmanjšanju porabe goriva, hrupa ... Seveda so takšne pnevmatike povezane tudi z večjimi stroški, ki jih imajo prevozniki pri njihovem nakupu. Zato je lahko eden od dejavnikov, zakaj se pnevmatike med vožnjo uničijo, tudi njihova dotrajanost, ki se zgodi zaradi nepravočasne zamenjave oziroma obnove,« pojasnjuje Sever. Vzroki so lahko tudi tehnične napake na pnevmatikah oziroma predmeti na cesti, ki jih lahko poškodujejo. Tudi obnovljene pnevmatike se lahko pogosteje poškodujejo, sploh če je to storjeno nestrokovno.

»So razlike med kakovostnimi in manj kakovostnimi izdelovalci gum. Zaradi večjih stroškov za kakovostnejše gume se mnogokrat lastniki odločijo za cenejšo različico. To odsvetujemo. Gume so obutev vozila in vplivajo na mnogo stvari, med drugim tudi na pot zaviranja in oprijem vozila, ki sta mnogokrat usodna,« pravi Velov.

»Na našem združenju prevoznikom svetujemo, naj redno zamenjujejo pnevmatike na tovornih vozilih in naj uporabljajo vse novosti, ki so glede tega na trgu. Drugo vprašanje pa je, ali v praksi prevozniki tudi ravnajo tako in dotrajane pnevmatike pravočasno zamenjajo. To je, kot rečeno, povezano s stroški in varčevanje se pri pnevmatikah dokazano ne izplača, saj so posledice, kot vidimo, lahko hude,« dodaja Sever.