Snubce tovornega prometa SŽ čaka preizkus resnosti

Tovorni promet Slovenskih železnic bo predvidoma v prvem polletju leta 2018 že imel novega 49-odstotnega solastnika.

Objavljeno
28. november 2017 19.14
Novica Mihajlović
Novica Mihajlović
Ljubljana – Najbolj donosni del skupine Slovenske železnice čaka na zavezujoče ponudbe bodočih strateških partnerjev. Rok za oddajo ponudb poteče čez manj kot dva tedna, v podjetju pa računajo, da bodo s kapitalsko močnim solastnikom dobili nove posle.

V senci kitajsko-vzhodnoevropskega trepljanja in obetavnih napovedi je skoraj neopaženo v minulih dneh v francoski terminal Dourges po treh tednih in 11 tisoč kilometrih pripeljal ogromen tovorni vlak, naložen z 12-metrskimi kontejnerji iz kitajskega Wuhana. Ta prvi v celoti kontejnerski vlak na trasi nove svilne poti iz Kitajske v Evropo ne bi bil mogoč brez tesnega sodelovanja železniških operaterjev in logistov iz vseh držav.

Tovorni promet je že dolgo najbolj donosen del skupine Slovenske železnice in v vodstvu skupine računajo, da bo tako ostalo tudi v prihodnje. »Po finančnih kazalnikih je naš tovorni promet uspešnejši od marsikaterega bolj razvitega tekmeca,« se pohvali generalni direktor SŽ Dušan Mes. EBITDA marža tovornega prometa SŽ dosega 12,3 odstotka, kar za dvakrat presega poslovno uspešnost avstrijskega tekmeca in za skoraj šestkrat presega uspešnost nemških in švicarskih tekmecev. Po tem kazalniku pa uspešnost slovenskega tovornega prometa prekašajo tako češke, slovaške kot poljske železnice.

Novi partner za nove posle

Potem ko so SŽ pred meseci dobile štiri nezavezujoče ponudbe za vstop v lastništvo tovornega prometa, do 12. decembra čakajo še na zavezujoče ponudbe za 49-odstotni delež v tej družbi. »V dokapitalizacijo gremo ravno zato, da razvoj financiramo s kapitalom in ne s posojili. Povečevanje zadolženosti tovornega prometa je izjemno tvegano,« pravi Mes.


Država ne more dokapitalizirati tovornega prometa, s pridobitvijo 49-odstotnega solastnika SŽ ostanejo večinski lastniki, dobijo sveži kapital, novi partner pa jim bo predvidoma omogočil dostop do novih poslov v regiji in širše. V igri so nemški, ruski, češki in francoski ponudniki. Knjigovodska vrednost 49-odstotnega deleža tovornega prometa znaša okoli 70 milijonov evrov, Mes računa, da bi lahko dobili do sto milijonov evrov svežega kapitala. »Tekmujemo v zelo konkurenčnem okolju. V tem trenutku smo močni, vendar pa smo kapitalsko še vedno prešibki, da bi v naslednjih desetih letih lahko bili resni igralci na tem območju. Z močnim partnerjem pa je verjetnost, da bi postali resni igralci bistveno večji,« napoveduje Mes.



Dušan Mes računa, da bi lahko dobili do sto milijonov evrov svežega kapitala. Foto: Jože Suhadolnik/Delo

Zavezujoče ponudbe bodo ocenili, izračunali morebitne sinergije in izračune predstavili lastniku. Končna odločitev bo torej na plečih politike, novega solastnika pa bi po Mesovih pričakovanjih tovorni promet moral dobiti še v prvem polletju prihodnjega leta.

Racionalizacija, upokojevanje, odpuščanje, zaposlovanje

Potniki si veliko obetajo zlasti od posodobitve voznega parka SŽ, do konca leta 2019 nameravajo kupiti 25 novih vlakov za okoli 150 milijonov evrov. Na SŽ za tekmeci najbolj zaostajajo na področju naložb. V prihodnjih petih do sedmih letih načrtujejo okoli 500 milijonov evrov naložb. Da bi to lahko izpeljali, skupaj z zunanjimi izvajalci pripravljajo analizo ukrepov, nujne posodobitve in optimizacije delovnih procesov, ki jih bodo s prihodnjim letom začeli izvajati. Informacij, da bodo zaradi posodobitve potrebovali 1400 ljudi manj, Mes ni zanikal. »V vsakem primeru bomo v naslednjih letih imeli tri do pet tisoč ljudi manj, ker jih gre toliko v pokoj. Imamo neugodno starostno strukturo zaposlenih, v prihodnosti bomo še zaposlovali, jih bomo pa potrebovali manj in spremenil se bo profil ljudi, ki jih bomo iskali v prihodnjih letih,« poudarja Mes.

Danes SŽ zaposlujejo okoli 7400 ljudi. Če se jim vse izteče po načrtu, bi letni prihranki po Mesovi oceni lahko dosegli 30 milijonov evrov ali več. Letos načrtujejo 30 milijonov evrov čistega dobička, kar je pet milijonov več kot lani in okoli 500 milijonov evrov prihodka. Poslovni načrt za leto 2018 pa predvideva 533 milijonov evrov prihodkov in 33 milijonov evrov dobička.