Izguba in neprijetni ukrepi

Slovenske železnice so v prvih enajstih mesecih lani v potniškem prometu ustvarile približno osem milijonov evrov izgube, v tovornem pa nekaj čez 10 milijonov evrov. SŽ se zaradi tega že pripravljajo na zniževanje plač in odpuščanja.

Objavljeno
22. januar 2009 16.54
Matjaž Ropret
Matjaž Ropret
Ljubljana - »Stanje je ustrezno temu, kar se je dogajalo v prejšnjih mesecih, poleg tega se že pozna vpliv recesije. Primanjkljaj v tovornem in potniškem prometu se povečuje,« je po včerajšnji, več kot pet ur trajajoči seji nadzornega sveta Slovenskih železnic (SŽ) izjavila njegova predsednica Jelka Šinkovec Funduk. »Številke so skladne s tistimi v poročilu po treh četrtletjih, pri čemer železnice za potniški promet niso dobile vseh predvidenih proračunskih sredstev, čeprav je bila storitev gospodarske javne službe opravljena,« je prva nadzornica sprva dejala o poslovnih rezultatih SŽ.

Po našem vztrajanju je le priznala, da je imel potniški promet v enajstih mesecih osem milijonov, tovorni pa več kot deset milijonov evrov izgube. Po še neuradnih podatkih naj bi se izguba v tovornem prometu konec leta povzpela na 12,6 milijona evrov. Na železnicah zato pričakujejo, da bo država za potniški promet plačala (manjkajočih) deset milijonov evrov.

Generalni direktor SŽ Tomaž Schara, ki je zagotovil, da so SŽ kapitalsko ustrezne, pa je napovedal dramatično zniževanje stroškov, kar naj bi vključevalo skrajševanje delovnega časa, nižanje plač, morda celo odpuščanja. Njegovih predlogov o zamenjavi dveh članov uprave, Branka Omerzuja in Igorja Hauptmana, nadzorniki včeraj niso obravnavali.

Kako podjetje obdržati pri življenju

Nadzorniki Slovenskih železnic včeraj sicer še niso govorili o končni različici poslovnega načrta za letos, so pa dolgo pretresali možnosti, kako podjetje obdržati pri življenju. »Poslovni načrt smo pripravili jeseni, vendar je takrat nastopila kriza, zato smo ga prilagodili. Zaradi globine krize so v spremenjenem poslovnem načrtu predvideni neprijetni ukrepi, ki se dotikajo tako plač kakor kadrov,« je pojasnil Tomaž Schara. Nadaljeval je, da bodo poskušali zaposlenim zagotoviti delovna mesta v dodatnih storitvah, ki jih razvijajo poleg osnovne dejavnosti. Pozneje je o ukrepih, ki jih bo predvidel poslovni načrt, na naše vprašanje odgovoril, da so te kadrovske spremembe optimistični scenarij. »Po pesimističnem scenariju lahko stvari postanejo zelo boleče, to pomeni zniževanje plač, skrajševanje delovnega časa, kljub vsemu tudi odpuščanja,« je napovedal prvi mož Slovenskih železnic.

Kot dva razloga za izgubo v tovornem prometu, ki je višja od pričakovane, a naj bi bila še vedno v grobih okvirih poslovnega načrta, je Schara naštel inflacijo in izredno povečanje obrestnih mer. O potniškem prometu je dejal: »Če bomo z državo podpisali aneks, vreden deset milijonov evrov, izgube v potniškem prometu ne bo. Storitev je bila naročena in opravljena, vsi stroški so v poslovnih knjigah, prihodek pa ne v celoti.« Poudaril je še, da so SŽ kapitalsko ustrezne, saj naj bi kapital lani povečale za približno 30 milijonov. So tudi likvidne, konec leta so imele na poslovnih računih 76 milijonov evrov denarja, je zagotovil prvi železničar. Pri tem pa poslovni sistem z 10.000 zaposlenimi vsak mesec samo za plače potrebuje kar lep del te vsote.

Nadzorni svet Slovenskih železnic se je včeraj najverjetneje zadnjič sešel v zdajšnji sestavi in pod vodstvom Jelke Šinkovec Funduk s prometnega ministrstva, ki je to tudi potrdila. Prometni minister Patrick Vlačič je že konec lanskega leta napovedal menjave nadzornikov in nato še poslovodstva SŽ, ki da ne uživa več njegovega zaupanja. Poslovodstvo je sicer za zdaj v isti sestavi, saj predsednica nadzornega sveta na dnevni red seje ni uvrstila kadrovskih menjav, ki jih je že oktobra predlagal generalni direktor Tomaž Schara.

Iz petkovega tiskanega Dela