Bližnjica brez odvečnih stranpoti

V Subwayu pravijo, da je prednost franšiznega sistema ta, da so pravila jasna, uspeh pa je odvisen od tega, koliko jih upoštevaš.

Objavljeno
13. november 2015 16.16
Iztok Levc, Subway v Ljubljani, 10. novembra 2015 [Iztok Levc,Subway,Ljubljana,portret]
Erika Repovž, gospodarstvo
Erika Repovž, gospodarstvo

Tridesetletni Iztok Levac je dve leti lastnik franšizne restavracije Subway, v kateri pripravljajo sendviče »po meri«. Njegov lokal je del mednarodne verige bistrojev, v katerih pred stranko »skreirajo« sendvič s sestavinami, ki jih sama izbere. Od lani je Iztok tudi razvojni agent (developing manager), ki skrbi za razvoj blagovne znamke Subway v Sloveniji. Letos bodo v Ljubljani odprli še en lokal. Ameriška blagovna znamka Subway, ki praznuje petdeset let, ima v 11 državah že več kot 44.000 lokalov.

Zakaj hrana in zakaj Subway, vprašamo mladega lastnika, za katerega podjetništvo sicer ni neznanka. Pred Subwayem je imel prvi pokriti skate park in plezalno steno v Sloveniji, zraven pa še trgovino in bar.

»Prednost franšiznega sistema je, da so pravila jasna, uspeh pa je odvisen od tega, kako boš upošteval ta pravila. S pomočjo franšize je veliko lažje ustvariti dobiček. Veš, katera pravila moraš upoštevati in na kaj se osredotočiti v posameznih situacijah.

Za Subway sem se odločil, ker je njihov koncept v Sloveniji novost. Doslej so vsi prodajali že pripravljene sendviče. Izbral sem dejavnost, ki je povezana s hrano, ker ti takšen posel najtežje spodleti. Vsi ljudje moramo jesti večkrat na dan,« je pojasnil Levac, ki opozarja na dve najpomembnejši stvari, na kateri se je osredotočal na začetku: prva je izbira lokacije za lokal s hitro prehrano, druga pa primerna cena, pri kateri moraš paziti, da sendviči niso predragi in da je dejavnost kljub temu dobičkonosna.

Šteli so ljudi

Primerno lokacijo so iskali leto dni. Neposredna bližina poslovnega okolja in fakultet uspeha ne prepušča naključju. Preden so se odločili zanjo, so v različnih urah prešteli število ljudi, ki gredo mimo lokala. Vse priprave je opravil Levac sam, na Subwayu pa so ga vodili skozi celoten proces in ga usmerjali. Podobno zdaj on sam usmerja nove franšizije, ki bodo začeli svoj posel v verigi Subway pod njegovim mentorstvom.

»Veliko potujem in se srečujem z razvojnimi agenti v drugih državah. Tako pridobivam izkušnje za mentorstvo. Naučil sem se, da je najslabše, če se pri tem postaviš v vlogo tako imenovanega dirty inspectorja, ki hodi v lokal in samo kaže na napake. Ljudi je treba znati voditi.«

Na začetku lahko v vodenju vidiš ogromno omejitev,« pravi Levac. Vse je namreč predpisano: kako se zavije sendvič, pod kakšnim kotom je odrezan, kakšne so sestavine. Sami – z Levacem delajo še štirje redno zaposleni in ducat študentov – nimajo niti malo možnosti, da bi kar koli spremenili. To je lahko tudi ovira, prizna. Vedeti moraš, kaj si želiš. Franšiza je za podjetnike, ki si želijo stabilen posel z bližnjico do profita, brez odvečnih stranpoti.