Tik pred informativnimi dnevi, na katerih naj bi mladi dobili še zadnje odgovore o možnostih in priložnostih, ki jih prinaša študij na posamezni fakulteti, si mnogi še razbijajo glavo: kam se sploh vpisati? Kaj, če me zanima preveč stvari?
Enotnega odgovora, na vprašanje, na katerega v teh dneh odgovarjajo tudi mnogi kadroviki, podjetniki, svetovalci, ni, se je pokazalo tudi na okrogli mizi v okviru Informative – gostje so poskušali odgovoriti na vprašanje, ali je ljubezen do študija dovolj za uspešno poklicno delo.
Iztočnic za razmislek je bilo več kot dovolj, kot se je izkristaliziralo, je odgovor na izhodiščno vprašanje 'ne'. Dejstvo je, da obstajajo študijske smeri, ki izobražujejo za poklice, ki izginjajo. »Ni odgovorno, da nekaj študiraš in se ob tem zapiraš med štiri stene, ne razmišljaš o prihodnosti. Ko končaš, pa naletiš na steno,« smo lahko slišali.
Podjetnik Matej Zalar, psihologinja Maša Vidmar, kadrovica v Plastiki Skaza Barbara Kitek, Ksenija Špiler Božič, ki se ukvarja s svetovanjem v podjetjih, Rok Capuder, nekdanji profesor tehnike, ki je ustanovil mladinski tehnološko-raziskovalni center, Zavod 404 – vsi so poudarili, da jih je v življenju zanimalo veliko reči, mnogi od njih so že tudi zamenjali kariero.
Debato bi lahko strnili v nekaj besed: vsak mora najti svojo pot, težava pri tem pa je, da v preteklosti to ni bila ena od vrednosti v naši družbi; izobraževalni sistem je (bil) narejen tako, da smo iz njega izšli vsi enaki.
»Pa potem naj najde vsak svojo pot!« so kritizirali govorci in dejali, da je odlično, če nekoga zanima več stvari, saj se tako ali tako moramo vse življenje učiti, in to bo v prihodnje še bolj pomembno.
Kot pripovedujejo v nekaterih uspešnih globalnih podjetjih, nadrejeni spodbujajo zaposlene, da menjajo svoje kariere; če nekdo leta in leta ostane na enakem delovnem mestu, se temu – če drugega ne – čudijo.
Ustvarjalni smo v poklicu,
Kot je poudarila Ksenija Špiler Božič, bi učni proces moral biti kreativen, v mladih bi moral vzbuditi radovednost, v šoli bi se morali naučiti, kako iskati znanje, biti odgovoren. Z več praktičnega dela bi imeli možnost preizkusiti več stvari in tako bi lažje spoznali, kaj jih v resnici zanima.
A ob vsem tem se je na koncu še vedno treba odločiti za eno fakulteto ... »Če ne veš, kaj bi, izberi čim bolj splošno smer, ob tem pa sodeluj pri čim več projektih. Tako se testiraš, kaj ti je všeč,« je bila bolj konkretna Ksenija Špiler Božič in ob tem poudarila, da včasih življenje jemljemo preveč resno.
Med strastjo, talentom
Edita Krajnović iz podjetja Mediade, ena od treh soustanoviteljev projekta Inženirji bomo, ki mlade navdušuje za ustvarjalnost v tehničnih poklicih ter inovativnost, poudarja, da strast do nekega poklica ni nujno dovolj za uspešno kariero. »Če je nekdo denimo navdušen nad igranjem violine, a ga drugi obzirno prosijo, naj raje zapre vrata, ko igra, ne more postati pianist,« je povedala.
Družboslovna znanja laže dodajamo kot naravoslovna
Nikakor ni dovolj, da otroci samo hodijo v šolo, početi morajo tudi druge stvari, se ukvarjati s športom, obiskovati krožke, svetuje Krajnovićeva in dodaja, da glede na spremembe, ki se dogajajo in jih ne moremo predvideti, izbira šole ni odločilnega pomena za kariero.
»Resda se poklici dinamično spreminjajo, izrazito pa rastejo potrebe po inženirjih in inženirkah,« mlade pa v te poklice lahko usmerjamo samo s tem, da jim damo vpogled vanje. Tega se čedalje bolj zavedajo tudi v šolah, ki tako čedalje pogosteje izkoriščajo priložnost, ki jo ponujajo projekti, kot je na primer Zavodu 404, kjer srednješolci, za zdaj predvsem z območja Ljubljane lahko v popoldanskem času pod vodstvom mentorjev razvijajo svoje projekte.
Več kot deset gimnazij iz vse države, ki niso strogo tehniško usmerjene, pa sodeluje v projektu Inženirji bomo, v okviru katerega dijaki spoznavajo karierne priložnosti na področju tehničnih in naravoslovnih poklicev ter kompetence, ki so pomembne za poklicni uspeh. To so: radovednost, ustvarjalnost, pogum, samoiniciativnost, timsko delo ...