Naslednji dan, ko je Melania Trump postala prva dama ZDA, je iz Slovenije prejela velik cvetlični svileni aranžma. »Nismo razmišljali tako daleč. Za to smo se odločili, ker je Slovenka, svežega cvetja ni mogoče kar tako poslati, mi imamo pa material, ki lahko ostane v trajnem spominu,« je podjetnica Marka Karpan odgovorila na vprašanje, ali si s tem dejanjem poskuša utreti pot na ameriški trg.
Pred tremi leti je bilo njeno družinsko podjetje Pro-Mak, katerega velik del posla predstavlja izdelava novoletnih aranžmajev, dekoriranje izložb, poslovnih prostorov …, po uspešni predstavitvi na moskovskem sejmu daril izbrano za novoletno okrasitev Kremlja, s čimer je odločno vstopilo na ruski trg.
Za posle v Kremlju tudi malo sreče
»Če poskušaš, se marsikdaj kaj razvije. Nismo si mislili, da bomo tako hitro prišli do Kremlja. Ko smo vstopali na trg, smo vedeli, da imamo materiale, ki si jih Rusi želijo, predstavitve na sejmu smo se lotili zelo resno in stroški, tudi zaradi oddaljenosti, so bili ogromni. A sta se naš trud in resnost izplačala, krasno smo bili sprejeti. Sin se je takrat že učil ruščino, pomagali smo si tudi s prevajalci – študenti, ki so bili na izmenjavi v Rusiji. In imeli smo malo sreče,« je Karpanova predstavila ključ do uspešnega prodora na ruski trg pred tremi leti, ki je med drugim prinesel tudi posel v Kremlju.
»Saj ne, da smo si zastavili cilj prodreti v Kremelj. Treba se je truditi, imeti cilj, da prideš kar najviše, potem takšne priložnosti pridejo same od sebe,« je povedala izkušena podjetnica, ki je po tolikih letih posla po duši še vedno učiteljica.
Velik poudarek daje izobraževanju tako strank kot mladih, ki se šolajo v njeni stroki. »Sem prihajajo dijaki iz cvetličarske šole, njihova profesorica skrbi za to, da gredo na teren, tudi če to zanjo pomeni popoldansko in večerno delo. Za to, da so učenci šli z nami na teren, ko smo okraševali Citypark, je morala dobiti dovoljenje staršev, ker smo delali v nedeljo, delo pa bi se lahko zavleklo pozno v noč. Tako dijaki dobijo praktično izkušnjo dela na terenu, ker v razredu, pri mizi je vse enostavno. Ko pri nas kaj naredijo in se potem njihov izdelek tudi proda, jim je to v zadoščenje in navdih,« je izpostavila primer dobre prakse.
Zgodba je tista, ki vleče
Tudi sama je kot profesorica fizike in tehničnih ved – v osnovni in srednji šoli je učila 13 let – imela vrsto samostojnih projektov, se povezovala z okoljem.
»Iz tega je nastala zgodba našega podjetja. Če takrat ne bi bila tako aktivna, se ne bi spoznala, tako pa sem bila prepričana o tem, da sem sposobna sama nekaj ustvariti. Zato je pomembno, da se človek loti kakšnega zahtevnega projekta, da preizkusi svoje sposobnosti, ki se najbolje pokažejo takrat, ko je pod pritiskom. V poslu se moraš zanašati predvsem nase, če samo naročaš delo drugim in razmišljaš v smislu, ah, bomo že, ne prideš nikamor,« je Karpanova povzela svoje izkušnje. Ko je v času osamosvajanja Slovenije zavladal podjetniški duh, je vedela, da ima dovolj znanja in potrebnih veščin, da se lahko tudi sama poda v te vode.
»Vsi so odpirali podjetja, in sem se začela spraševati, s čim bi se lahko ukvarjala jaz. Odločila sem se za cvetličarstvo, ker me je to vedno veselilo. Poskušala sem dobiti uradno izobrazbo te smeri, a izredni študij ni bil mogoč. Rekli so mi celo, da hočem dobiti izobrazbo po najlažji poti. Pa sem si rekla, da ne potrebujem papirja, pač pa znanje ... Začeli smo s trgovino z darili in usnjeno galanterijo v Sežani. Odprli smo jo sredi decembra in na božični večer smo na televiziji imeli predstavitev dekoriranja daril s suhim cvetjem, ki sem ga takrat že sušila. Odziv je bil neverjeten, isti dan so me klicali ljudje iz vse Slovenije še ob desetih zvečer,« se je sogovornica spomnila svojih začetkov.
Kmalu je njena dejavnost iz popoldanske obrti prešla v pravi posel in nato se ji je v podjetju pridružil še mož, zdaj pa Pro-Mak v Sloveniji velja za največje podjetje na svojem področju.
Storilnost ni edino merilo
Karpanova ugotavlja, da se je strankam najučinkoviteje približati z zgodbo, izobraževanjem in najkakovostnejšimi materiali ter storitvami. S tem tudi konkurirajo poplavi izdelkov na trgu in se ne trudijo s cenami v smislu, da bi prodajali denimo za 69,99 evra.
Poleg novoletnega dekorja razvijajo še druge programe, na primer poročnega, dekorirajo lokale, poslovne prostore, sodelovali so že z vsemi termami v državi, v prihodnjem letu bodo povečali prodajo posod.