Teden vseživljenjskega učenja – festivalsko zasnovani projekt, s katerim nacionalni koordinator, Andragoški center Slovenije, promovira nenehno učenje – je mimo, njegovo sporočilo pa ostaja živo: izobražujmo in usposabljajmo se v vseh življenjskih obdobjih in za vse vloge, ki jih posamezniki prevzemamo. To nas bogati, družbi kot celoti pa omogoča hitrejši napredek in boljšo prilagodljivost.
Razvoj vseživljenjskega učenja spodbuja EU s svojimi programi (Erasmus+), evropsko kohezijsko politiko ter države z lastnimi sredstvi in prioritetami. Evropska komisija nas zdaj priganja: pred dnevi je med priporočila za Slovenijo postavila tudi »prizadevanje za povečanje zaposljivosti nizko usposobljenih in starejših delavcev, zlasti s ciljnimi ukrepi na področju vseživljenjskega učenja in z aktivacijskimi ukrepi«.
Slovenija boljša od povprečja
Slovenija ni najboljši zgled v EU, kljub vsemu pa je po vključenosti v vseživljenjsko izobraževanje nad evropskm povprečjem. Po Sursovih podatkih je tipični državljan Slovenije, ki se dodatno izobražuje, star 25–34 let, ima visoko izobrazbo in se izobražuje pri neformalni instituciji.
Natančneje: leta 2016 je v Sloveniji v kakršni koli obliki izobraževanja sodelovalo 11,6 odstotka odraslih, starih od 25 do 64 let, kar je 0,8 odstotne točke več od evropskega povprečja. V izobraževanju je sodelovalo več žensk (13,2 odstotka) kot moških (10,2 odstotka). Žal pa je trend obrnjen navzdol – delež v izobraževanje vključenih odraslih se zmanjšuje.
Na vrhuncu, leta 2010, je znašal 16,4 odstotka omenjene starostne skupine. Najvišje deleže so dosegale Švica (32,9 odstotka), Švedska (29,6), Danska (27,7), Finska (26,4) in Islandija (24,7), najnižje pa Romunija (1,2), Makedonija in Slovaška (po 2,9), Bolgarija (2,2) in Hrvaška (3,0). Cilj EU je, da bi bilo do leta 2020 v vseživljenjsko izobraževanje vključenih najmanj 15 odstotkov omenjene populacije.
Ko pogledamo, kdo se izobražuje, vidimo »narobe svet«. Tako pri nas kot v EU je delež učečih se skoraj dvakrat večji v skupini mlajših (od 25 do 34 let) kot starejših (od 55 do 64 let), največ je tistih s terciarno izobrazbo, najmanj pa ljudi z osnovno šolo.
Največja ovira je prepričanje posameznikov, da stalnega izobraževanja in usposabljanja ne potrebujejo, pogosti izgovori pa so, da nimajo časa zaradi družine, da programi niso usklajeni z delovnim urnikom in da povzročajo stroške. Ponudniki neformalnega izobraževanja so bili v Evropski uniji v skoraj tretjini primerov delodajalci, v Sloveniji pa ustanove za neformalno učenje in usposabljanje.
Vseživljenjsko učenje je širok pojem, pokriva tako formalne kot neformalne oblike učenja, pridobitev izobrazbe in kvalifikacije za delo in poklic, prav tako pridobitev širokega znanja, spretnosti in osebnostnih lastnosti za uspešno in kakovostno življenje ter delo posameznika in skupnosti – s posebnim poudarkom na izobraževanju in usposabljanju odraslih.
Prvenstveno meri na ranljive skupine, osebe z nižjo oziroma nedokončano izobrazbo, z nizkimi dohodki. Ljudske univerze, financirane z javnimi sredstvi, so v preteklosti odraslim ponujale predvsem dokončanje osnovne ali srednje šole, zdaj pa je njihova ponudba veliko širša, prav tako nabor izvajalcev. Zakaj?
Na globalnem trgu
Ne glede na to, ali država vlaga v osnovno izboljšanje pismenosti, znanje tujega jezika ali v povečevanje poklicnih kompetenc, je največji izziv, kako vse te dejavnosti, programe, izvajalce in uporabnike povezati in uskladiti tako, da bodo učinkoviti. Ni dovolj, da nekdo obiskuje tečaj, ampak mora potem pridobljeno znanje tudi uporabljati. Koristiti mora posamezniku, delavcu in podjetju ter s tem družbi kot celoti.
Na ravni podjetja se kaže v inovacijski sposobnosti, večji usposobljenosti, motiviranosti in prilagodljivosti zaposlenih ter večji produktivnosti in dobičkonosnosti podjetja.
Kompetenčni centri za razvoj kadrov
Katere kompetence manjkajo zaposlenim? Tako rekoč v vseh panogah je potreba po boljšem znanju tujih jezikov, ker se jih nekatere generacije niso učile, zaradi globalizacije v gospodarstvu, trgovini in turizmu prihajajo v ospredje novi jeziki. Pomembni temi sta prodaja in dizajniranje, ki sta nujni za preboj v višji cenovni rang. Do pred kratkim izključno tehnično usposobljeni kadri se morajo zdaj spoznati tudi na komercialo, oblikovanje, vodenje, znati morajo komunicirati …