Ljubljana - »Doma pridelano, zdravo, sveže, ustrezno nadzorovano in v kratkih dobavnih verigah zagotovljeno meso za javne zavode in državljane mora biti nacionalni cilj oskrbe z mesom,« je sporočilo strokovnega posveta, ki ga je danes organiziral GIZ Mesne industrije Slovenije. Na posvetu so odprli aktualno temo o spodbudah k povečevanju deleža oskrbe z lokalno hrano.
Javni zavodi za oskrbo s hrano porabijo prek 120 milijonov evrov na leto, kar je za domačo živilsko predelovalno industrijo izjemno pomemben trg. »Pri zasledovanju kriterijev izbora dobaviteljev, ki so povezani z nacionalnimi cilji - poudarek na lokalni oskrbi, na povečevanju deleža domačih proizvajalcev, na kratkih oskrbnih verigah - obstoja velik razkorak med usmeritvami in končno uresničitvijo,« ugotavljajo udeleženci posveta. Še več, v praksi javnega naročanja se odražajo različni pristopi, predvsem pa kakovost ni izpostavljena kot konkurenčna prednost ponudnikov, še manj pa lokalni proizvajalci.
»Ker se javni zavodi odločajo v imenu najranljivejših skupin prebivalstva, je nujno spremeniti koncept »najugodnejše ponudbe« in poenotiti koncept javnega naročanja. Rešitev je v sprejetju samozaščitnih ukrepov na ravni države, po vzoru drugih evropskih držav, ki domačim proizvajalcem zagotavljajo pravice do domicilnega trga in prednost pri oskrbi s hrano, tako prebivalcev, kot javnih zavodov,« predlagajo.
Čedalje manj lokalnega mesa
Posvet je ponovno opozoril na izpostavljenost slovenske mesno predelovalne industrije mednarodnim vplivom, kjer pritiski velikih tujih dobaviteljev prevladujejo v razmerju do lokalnih pridelovalcev. Tržni deleži domačih proizvajalcev padajo, na trgovskih policah pa je čedalje manj lokalnega mesa. Na drugi strani vse raziskave potrjujejo, da slovenski potrošniki zaupajo v kakovost lokalnega mesa, ki ustreza najzahtevnejšim standardom pridelave in predelave ter verjamejo v doslednost in kakovost uradnega nadzora proizvodnje.
Spodbuda kupcem
Tudi zato so se slovenski pridelovalci in predelovalci mesa odločili, da na podlagi zakona o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov vstopijo v nacionalno shemo Izbrana kakovost in prihodnje leto pričnejo s promocijsko kampanjo lokalno pridelanega mesa. Njen namen bo osveščanje in spodbujanje domačega kupca k nakupu slovenskega mesa in trajnostno spreminjanje njegovih nakupnih odločitev.