Dobiček v letalski industriji odvisen od cene nafte

V letu 2010 se je mednarodni potniški letalski promet v primerjavi s kriznim letom 2009 po podatkih mednarodnega združenja prevoznikov (IATA) povečal za 8,2 odstotka, tovorni promet pa za 20,6 odstotka.

Objavljeno
14. marec 2011 11.24
Posodobljeno
14. marec 2011 11.24
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
V podatkih združenja evropskih letališč (ACI Europe) so zajeti podatki o vseh potnikih, ne le tistih na mednarodnih letih. V vsem letu 2010 jih je bilo 4,2 odstotka več kot leta 2009, tovora pa je bilo kar 18,7 odstotka več. Po lanskem decembru, ki je še zlasti zasneženi Evropi in Severni Ameriki prinesel podpovprečno rast, so z januarskimi podatki v obeh združenjih bolj zadovoljni.

IATA poroča o 8,2 odstotka več potnikih v letošnjem januarju v primerjavi z lanskim, ACI pa o 7,2 odstotka več potnikih. Večja je bila rast na mednarodnih letih (7,8 odstotka), bolj umirjena na domačih (6,5). Seveda pa je treba pri podatkih o rasti upoštevati, da se je padanje sredi leta 2009 že ustavilo in je promet januarja lani že veselo cvetel.

Med svetovnimi regijami se je lani najslabše odrezala Evropa (s 35,6-odstotnim tržnim deležem), kjer se je potniški promet v primerjavi z letom 2009 povečal za vsega 5,1 odstotka, tovorni pa za samo 10,8 odstotka. Pod svetovnim povprečjem je v potniškem prometu še Severna Amerika (tržni delež 15,1 odstotka, potniški promet 7,4 in kargo 21,8), na povprečju Latinska Amerika (4,3; 8,2 in 29,1), nad pa azijsko-tihomorska regija (29,6; 9,0 in 24,0), Afrika (3,9; 12,9 in 23,8) in Srednji vzhod (11,7; 17,8 in 26,7).

V viziji za prihodnja leta v IATA napovedujejo, da bo število potnikov z 2,5 milijarde v letu 2009 v petletki do 2014 večje za 800 milijonov, prepeljanega tovora pa bo namesto 26 kar 38 milijonov ton. Največ novih potnikov, kar 340 milijonov, pričakujejo na Kitajskem. V mednarodnem prometu naj bi se številka med letoma 2009 in 2014 povečala z 952 milijonov na 1,3 milijarde, v domačem pa z 1,5 na več kot dve milijardi potnikov. Skupni promet bo najhitreje naraščal v Aziji – poleg Kitajske so tu še Indija, Vietnam, Malezija, Filipini, Šri Lanka.

Vzporedno s fizičnim prometom se spreminjajo tudi finančni rezultati in napovedi. Še večji vpliv pa ima cena letalskega goriva kerozina. Za dolar višja cena soda nafte pomeni 1,6 milijarde dolarjev dodatnih stroškov. V lanskem decembru se je cena za sod nafte brent s 84 povišala na 96 dolarjev, kar je račune letalskih prevoznikov po oceni IATA povečalo za deset milijard, na 166 milijard dolarjev, torej 120 milijard evrov. Trenutno je cena, ob vseh peripetijah, okrog 115 dolarjev za (158,97-litrski) sod nafte.

Kakor koli. Leto 2010 je svetovna letalska industrija po podatkih IATA končala s presenetljivih 11,6 milijarde evrov dobička. Leto prej so bile številke zapisane z rdečo, saj je bilo izgube 7,5 milijarde evrov, za tekoče leto 2011 trenutno napovedujejo 6,2 milijarde evrov kumulativnega dobička. Na vso dinamičnost kažejo Iatine napovedi, ki se iz četrtletja v četrtletje spreminjajo.

Decembra 2009 so v IATA za leto 2010 napovedovali štiri milijarde evrov izgube, potem pa so napoved marca 2010 zmanjšali na dve milijardi izgube. Junija 2010 so navdušeno ugotavljali, da svetovno gospodarstvo hitro okreva in v svoji napovedi spremenili predznak in napovedali dve milijardi evrov dobička, ki so ga v septembrski napovedi povečali na 6,7 milijarde evrov dobička, decembra pa so potem doseženo številko skoraj zadeli, napovedali so 11,4 milijarde evrov dobička.

Pri vsem skupaj se še vedno najslabše godi Evropi, ki se že z lansko komaj milijardo evrov dobička ni posebno izkazala, letos pa bo 360 milijonov evrov dobička že veliko. Kriza je evropsko letalsko industrijo udarila kasneje kot preostali svet: leta 2008 je bila Evropa na ničli, povsod drugod so se otepali z izgubo. Leta 2009 je Evropa prispevala k izgubi že skoraj polovico. Evropski prevozniki ustvarjajo dobiček na dolgih medcelinskih letih, medtem ko krajši, celinski prinašajo izgubo. Kar je eden od razlogov za težave slovenske Adrie, enega redkih preostalih malih prevoznikov.