Ljubljana – V vseh živilskih podjetjih zatrjujejo, da jih v podražitve silijo skokovite rasti cen surovin, energentov, prevoza, embalaže.
V Panviti je bila po besedah predsednika uprave Petra Polaniča lani v tem času njihova cena za kilogram svinine 1,41 evra, zdaj je 1,87 evra.
»Cena svinine se zadnji dve leti ves čas dviguje, resda z minimalnim tempom do pred dvema, tremi meseci, zdaj pa se dviga skokovito. Zato ne morem verjeti, da nekateri v teh razmerah lahko dajejo tako neumne izjave,« je Polanič komentiral izjavo predsednika KGZS Cvetka Zupančiča, ki je ob podražitvah mesa zaradi dražjih surovin izjavil, da kmetje ne dobijo nič več plačano za prodane prašiče. »Ali se laže ali pa res nima pojma, o čem govori. Lahko mu z računi dokažem, da rejcem plačamo več, plačujemo po ceni, kakršna je na borzi.« Sicer pa tudi agrarnega ekonomista Emila Erjavca ne razumem prav, kaj hoče povedati, ko javno govori, da ni razloga za podražitev mesa.
»Ne morem pomagati, da je koruza lani stala 170 evrov za tono, letos pa 240. Pred tem si ne morem ravno zatiskati oči. Dejstvo je tudi, da soja stane skoraj 620 evrov za tono, lani pa je bila po 350 evrov.«
Dražja moka, kruh, testenine
V Žitu pravijo, da višjih proizvodnih stroškov ne morejo več amortizirati zgolj z optimizacijo dela. O podražitvah so že obvestili trgovce, kdaj bodo uveljavljene, je odvisno od pogajanj, a septembra še zagotovo ne, ker običajno trajajo dva meseca ali več. Podobno razlagajo v Mlinotestu, kjer poleg podražitve moke napovedujejo tudi podražitev kruha in drugih izdelkov, za približno tri odstotke pri lastnih blagovnih znamkah in za okrog deset odstotkov pri izdelkih trgovskih blagovnih znamk. Mlinotest namreč 40 odstotkov proizvodnje kruha naredi za trgovske blagovne znamke. »To je kruh, ki je na policah Mercatorja, Spara, Tuša in še koga daleč najcenejši.«
Nove cenike kruha in peciva napoveduje tudi Robert Ferko, direktor Pekarne Blatnik. Z upoštevanjem vsega, kar jim draži proizvodnjo, bodo cene višje za približno toliko, kot se je podražila moka, torej za deset odstotkov.
Stroški stiskajo mlekarje, oljarje
O podražitvah zaradi pritiska dobaviteljev mleka po zvišanju odkupnih cen, predvsem pa zaradi drugih višjih stroškov v proizvodnji razmišljajo tudi mlekarji. Kot pravi Cvetana Rijavec, predsednica uprave Ljubljanskih mlekarn, se ob padanju kupne moči zavedajo dvoreznosti zviševanja cen. A če se bodo proizvodni stroški še kar zviševali, se jim ne bo mogoče izogniti.
Še pred koncem leta lahko pričakujemo tudi podražitve olja. Kot je za Delo povedala Vesna Hanuš, direktorica komerciale v Tovarni olja Gea, bodo v nove cenike prisiljeni, »če bodo cene surovih rastlinskih olj, ki so naša glavna surovina, še naprej tako hitro rastle«. Cene surovega sončničnega olja so od začetka leta zrasle za 16 odstotkov, od tega za sedem odstotkov samo v avgustu.
Previdni trgovci
V Mercatorju so že prejeli najave podražitev nekaterih dobaviteljev, zdaj se z vsakim posebej pogajajo. Časa za to imajo še mesec ali dva, pri izdelkih, ki so podvrženi borznemu trgovanju, pa so roki za morebitne spremembe cen krajši, so pojasnili. »Menimo, da v tem času podražitve niso v interesu ne dobaviteljev, ne trgovcev, ne potrošnikov,« pravijo v Mercatorju, ki ga vodi Toni Balažič. Poudarjajo, da bodo poskušali storiti vse za porazdelitev bremena zvišanja cen po verigi proizvajalec-trgovec-potrošnik.
Najave podražitev za meso, kruh, moko in testenine so prejeli tudi v Sparu, ki ga vodi Igor Mervič. »Napovedi zvišanja nabavnih cen smo prejeli predvsem od domačih pridelovalcev. Iz tujine še ni konkretnih napovedi dviga cen, razen za sveže meso, a so precej nižji kot od domačih pridelovalcev.«
Koliko časa bodo potekala pogajanja, v Sparu ne razkrivajo, poudarjajo pa, da se bodo podražitve prenesle tudi na maloprodajne cene. Vsak predlog podražitev bodo natančno proučili in preverili upravičenost. »Vedno se bomo odločali v dobro kupcu.« Sprememb pri nakupnih navadah za zdaj niso opazili.
Tudi v Tušu pravijo, da si potrošniki zaradi napovedanih podražitev še ne kopičijo zalog, a dejstvo je, da kupujejo premišljeno. Za koliko se bodo za potrošnika podražila živila, še ne vedo, saj je to odvisno od pogajanj z dobavitelji.