Mega projekt, ki se začne s plastično vrečko v trgovini

Slovenski trgovci bodo pristopili h kodeksu za zmanjšanje prodaje plastičnih nosilnih vrečk.

Objavljeno
25. april 2019 07.00
Posodobljeno
25. april 2019 07.09
Uvajanje biološko razgradljivih vrečk na tržnicah v Ljubljani. Foto Uroš Hočevar
Ljubljana – Med kupci, ki čakajo v vrsti pred trgovinskimi blagajnami, je opaziti čedalje več takih, ki iz torbice ali žepa potegnejo trajno vrečko – tekstilno, žaklovinasto ali iz umetne tkanine. Brez zadrege, odločno, nekateri prav pomenljivo. Nemara zato, ker so okoljsko ozaveščeni, vsekakor pa (tudi) zaradi nove trgovske prakse zaračunavanja nosilnih vrečk.

Če drži, da je kupec kralj, je bila poteza trgovcev, da so se pridružili omejevanju tovrstne plastike, precej pogumna, saj so bili potrošniki, roko na srce, še pred kratkim zelo potratni pri nalaganju v zastonjske vrečke. Povsod po svetu, ne le pri nas. Davek je plačevalo okolje, zato je EU z direktivo o zmanjšanju porabe plastičnih nosilnih vrečk naložila članicam, da do leta 2019
Trgovci si želijo, da bi bilo njihovo prizadevanje za zmanjšanje obremenitve okolja prijazno sprejeto v družbi in dober zgled za preostalo gospodarstvo.
skrčijo porabo lahkih plastičnih vrečk na manj kot 90 kosov na osebo, do konca leta 2025 pa na manj kot 40 vrečk na osebo. Zmanjšanje onesnaževanja okolja je mega projekt, ki pa se začne pri vsakem izmed nas, z vsaj eno plastično vrečko na teden manj.

image
Gora plastike, ki obremenjuje okolje. Foto Reuters


Najbolj zanesljiv in takojšen demonstracijski učinek ima seveda – udarec po žepu. Tudi Slovenija se je odzvala z uredbo, po kateri je moral distributer zagotoviti, da take vrečke z začetkom letošnjega leta na prodajnem mestu ne bodo več brezplačno na voljo. Izjema so zelo lahke plastične nosilne vrečke za živila, ki niso predpakirana (na primer sadje, zelenjava, ribe, meso in mesni izdelki, sveže pripravljeni sendviči).


Prostovoljno v kodeks


A čeprav je taka poteza nepopularen ukrep, je pri trgovcih prevladala zavest o pomenu zdravega okolja, h kateremu lahko
image
Odvržene plastične vrečke Foto Cropix
pripomorejo tudi sami z družbeno odgovornim ravnanjem in trajnostno naravnanimi ukrepi. Februarja 2019 so zato pozdravili pobudo ministrstva za okolje in prostor ter začeli pripravljati kodeks za zmanjšanje prodaje plastičnih nosilnih vrečk pri blagajnah maloprodajnih mest v trgovinski dejavnosti.

Kodeks bo temeljil na prostovoljnosti. Trgovce, ki potrošnikom pri blagajnah prodajajo plastične nosilne vrečke, bo spodbujal k njihovi manjši porabi in s tem k varovanju okolja. H kodeksu bodo lahko pristopila tudi druga podjetja, ki bi lahko pripomogla k
Pri blagajnah bodo (za plačilo) le še do okolja prijaznejše vrečke.
 
manjši uporabi plastike in smiselno upoštevala določbe kodeksa. Seznam podpisnikov bo Trgovinska zbornica Slovenije (TZS) objavila na svojih spletnih straneh.

Kaj bo prinesel kodeks? Kot so povedali na TZS, bo natančno opredelil, katere plastične nosilne vrečke bodo njegovi podpisniki po 1. septembru 2019 še lahko prodajali pri blagajnah in katere bodo umaknili iz prodaje. Po kodeksu od tedaj ne bodo več na voljo niti za plačilo lahke plastične nosilne vrečke (izdelane iz originalnega granulata, debele do 50 mikronov) in reciklirane plastične nosilne vrečke za večkratno uporabo (če je v masi manj kot 80 odstotkov reciklata).

Še naprej pa bodo v prodaji pri omenjenih trgovcih ostale s kodeksom enoznačno določene plastične nosilke: reciklirane plastične nosilne vrečke iz več kot 80 odstotkov reciklata (kar bo dokazovala oznaka s posebnim piktogramom), prav tako
image
Piktogram, s katerim bodo označene reciklirane plastične nosilne vrečke iz več kot 80 odstotkov reciklata in ki jih bo še vedno mogoče kupiti. Foto arhiv TZS
image
Piktogram za označevanje biorazgradljivih plastičnih nosilnih vrečk za večkratno uporabo. Foto Arhiv TZS
posebej označene biorazgradljive plastične nosilne vrečke za večkratno uporabo, primerne za kompostiranje in biorazgradnjo, zložljive plastične nosilne vrečke v torbici (žepku) iz plastičnih materialov debeline nad 50 mikronov za večkratno uporabo, plastične nosilne vreče v obliki nakupovalne torbe enake debeline in mrežaste vrečke iz plastičnih materialov za primarno embalažo živil, ki niso predpakirana, prav tako za večkratno uporabo.
 

Tekma v trajnostni naravnanosti


Koliko trgovcev bo pristopilo h kodeksu, je za zdaj še prezgodaj reči (podpisali naj bi ga v prvi polovici maja), zagotovo pa bodo med njimi vsa velika podjetja z razvejeno mrežo prodajaln. Predsednica TZS Mariča Lah zagotavlja, da so se njihovi člani na novi režim, ki bo zmanjšal obremenitev okolja, že začeli pripravljati in vsajati kupcem nove navade, skupaj z zbornico pa si želijo še obsežnejšega ozaveščanja potrošnikov o pomenu varovanja okolja in pravilnih načinih ravnanja z različnimi vrstami odpadkov, tudi plastičnih vrečk. Želijo si, da bi bila prizadevanja trgovcev prijazno sprejeta v družbi in dober zgled za preostalo gospodarstvo.
image
Reciklirana plastična nosilna vrečka iz več kot 80 odstotkov reciklata. Foto Arhiv TZS

Hofer, ki je aktivno sodeloval pri pripravi kodeksa, hoče besede podkrepiti z dejanji: že junija bo ukinil klasično plastično vrečko iz 80-odstotnega reciklata – čeprav je po kodeksu še ustrezna. »V okviru naše lastne iniciative Danes za jutri si namreč želimo spodbujati do okolja bolj prijazno nakupovanje in hkrati ponuditi trajnostno izbiro, PEFC certificirano papirnato vrečko in vrečke za večkratno uporabo,« pravijo v podjetju in dodajajo, da bodo trajnostno usmeritev nadgradili z umikom vatiranih palčk s plastičnim delom, plastičnih slamic, krožnikov, kozarcev in plastičnega pribora za enkratno uporabo.

V Mercatorju se zavedajo, da je vpliv vrečk na okolje odvisen od njihovega celotnega življenjskega cikla, zato kupcem nudijo
Posamezne trgovske strategije so še smelejše od kodeksa.
vrečke iz večinoma recikliranega materiala ter zaboje in košare za večkratno uporabo. V Sparu Slovenija stalno iščejo nove učinkovite rešitve za zmanjšanje količine plastičnih odpadkov. Soustvarjali so kodeks, po 1. septembru pa bodo ravnali v skladu z zavezami. Še naprej bodo tudi ozaveščali svoje kupce, »saj lahko potrošniki s svojimi odločitvami bistveno pripomoremo k varčnejši rabi plastične embalaže«.
image
Kupcem bodo tudi po septembru na voljo biorazgradljive plastične nosilne vrečke za večkratno uporabo. Foto arhiv TZS

Petrol si s svojo trajnostno strategijo prizadeva oblikovati zeleni energetski miks, v sklopu katerega želi spreminjati vedenjske vzorce potrošnikov in poslovnih partnerjev, kupcem pa dati priložnost, da pri nakupu ravnajo bolj trajnostno. Odločitev za pristop h kodeksu bo lahka, pravijo, ker so njihovi kupci ozaveščeni in želijo sodelovati pri spremembah, ki zmanjšujejo vplive na okolje. Sicer pa so plastične nosilne vrečke, o katerih govori kodeks, umaknili predčasno.


Minister že načrtuje nove korake


image
Plastično nosilno vrečko bomo lahko zložili v žepek. Foto Arhiv TZS
H kodeksu pristopa tudi Lidl, ki se ponaša s tem, da je kot prvi trgovec v Sloveniji že junija lani prenehal prodajati plastične nakupovalne vrečke. Pripravlja se na naslednji korak: tudi Lidl bo do konca leta iz prodaje umaknil plastične izdelke za enkratno porabo in jih nadomestil z materiali, ki jih je mogoče reciklirati. S trajnostno iniciativo Ustvarimo boljši svet bo do leta 2025 za petino zmanjšal uporabo plastičnih materialov, vso plastično embalažo izdelkov lastnih blagovnih znamk pa bo mogoče 100-odstotno reciklirati ali ponovno uporabiti.

V Tušu so med drugim že lani jeseni klasične plastične nakupovalne vrečke nadomestili s trajnostnimi. Kot prvi trgovec v Sloveniji so plastične nakupovalne vrečke umaknili s hitrih blagajn, kjer so zdaj na voljo papirnate vrečke s certifikatom FSC. Pripravo kodeksa pozdravljajo in pripravljajo še druge ukrepe za zmanjšanje uporabe plastične embalaže v trgovini.

image
Mrežaste vrečke iz plastičnih materialov bodo uporabne kot primarna embalaža za živila. Foto arhiv TZS
Kodeks bo hkrati s TZS slovesno sopodpisal tudi minister za okolje in prostor Simon Zajc: »Na ministrstvu za okolje in prostor se dobro zavedamo težav, ki jih povzroča plastična embalaža za naše okolje in kako pomembno je, da usmerimo vse svoje moči v učinkovito zmanjšanje njene uporabe. Zato smo kot pobudniki kodeksa zelo veseli, da želijo tudi trgovci družbeno odgovorno prispevati k manjši uporabi plastike in k varovanju okolja. To dobro poslovno prakso želimo v prihodnje še nadgrajevati, zato že načrtujemo nadaljnje korake. Imamo namreč samo en planet; spremenimo skupaj svoje ravnanje, da na koncu ne ostanemo sami.«