S pomolom, privezom, tiri in garažo Luka nad recesijo 

Logistika: Luka Koper vendarle pravnomočno oddala gradnjo garažne hiše – Do 23. septembra čas za prijavo na razpis za podaljšanje pomola

Objavljeno
15. september 2019 12.00
Posodobljeno
15. september 2019 12.00
Na leto pretrovorijo 750.000 avtov. Letos jih bo nekaj manj. Foto Uroš Hočevar
Koper – Čeprav nekateri poslovni kazalci tudi v pomorstvu kažejo na splošno ohlajanje gospodarske rasti, se v Luki Koper z oddajo več naložb pripravljajo na novo rast, ki bo, v Luki o tem ne dvomijo, sledila sedanji delni umiritvi poslovanja. Po več kot dveh letih iskanja izvajalcev in po četrtem razpisu so pred dnevi pravnomočno oddali gradnjo garaže za 6000 avtov, čez dober teden pa se bo končal še razpis za gradnjo podaljšanja kontejnerskega pomola. Garaža bo nared čez eno leto, pomol pa čez približno dve leti.

Podaljšanje prvega pomola konec leta 2008 je že čez dve leti (2011) pripomoglo k skokovitemu (30-odstotnemu) porastu kontejnerskega pretovora, kažejo podatki. Zato pričakujejo podobne poslovne spodbude po letu 2021, ko naj bi bilo končano vnovično stometrsko podaljšanje istega pomola.

Čez dober teden bodo končali razpis za gradnjo daljšega prvega pomola Luke.
u.
 


Dela sicer krepko zamujajo, saj so jih zastavili že pred približno petimi leti, potem pa je občina Koper pod vodstvom župana Borisa Popoviča najmanj tri leta zavlačevala s soglasjem. V zadnjem letu županovanja in po zamenjavi uprave Luke Koper, ki jo je vodil Drago Matić, je Popovič popustil. Konec julija sta izvajalca Adriaing in Kolektor CPG začela zabijati testne pilote, ki bi jih morali končati do konca avgusta, toda dela so se zavlekla. Po pojasnilih iz uprave Luke predvsem zato, ker je zamujal dobavitelj nosilnih jeklenih cevi. Zaključek vgrajevanja testnih pilotov je po novem predviden do sredine oktobra. Na postopek izbora izvajalcev ni bilo nobenih pritožb, so nam zagotovili v Luki. Izvajalci imajo vso predpisano opremo. Po vgradnji bodo nosilne pilote testirali še dva meseca, zato se bo prava gradnja lahko začela verjetno v začetku leta 2020 in se bo predvidoma končala leta 2021.

Prvi pomol bo omogočil pretovor 1,5 milijona zabojnikov in Luka bo ohranila primat v Jadran


V morsko dno bodo morali zabiti več kot 700 jeklenih cevi. Nanje bodo postavili novo nosilno konstrukcijo pomola, ki bo dolga 98,5 in široka 34,4 metra. Podaljšanje bo omogočilo pretovor 1,5 milijona kontejnerjev namesto sedanjega približno enega milijona na leto. Strošek podaljšanja so v Luki ocenili na 38,7 milijona evrov in dodali, da trenutna dvomesečna zamuda vgradnje testnih pomolov ne bo bistveno vplivala na celoten projekt. Že več tednov je objavljeno naročilo za izbor izvajalca glavnih del. Rok za oddajo prijav so podaljšali na 23. september. Predvidevajo, da bodo do konca leta lahko izbrali izvajalce, četudi bi prišlo do pritožbe ali zahteve za revizijo.
 

Izbor izvajalcev garaže četrtič gladko


V Luki imajo različne izkušnje z oddajo del. Potem ko so se več kot dve leti s tremi razpisi zaman trudili oddati gradnjo garaže faze 2A, jim je po četrtem razpisu uspelo oddati dela brez pritožbe. Kolektor CPG je ponudil, da bi gradnjo opravil za 19,3 milijona evrov, ker pa je GIC Gradnje iz Rogaške Slatine skupaj s PRO-Concretom oddal ponudbo za 17,89 milijona evrov (brez DDV) in ker je imel naročnik zagotovljenih največ 18,9 milijona evrov sredstev za to garažo, je Luka izbrala GIC Gradnje, Kolektor pa se ni pritožil. Kot nam je pojasnil vodja službe za odnose z javnostmi Sebastjan Šik, so pogodbo z izvajalci že podpisali, dela pa naj bi se začela konec oktobra in bi jih morali dokončati v 12 mesecih.

image
Garaža bo izpolnila pričakovanja naročnikov pri pretovoru avtov v Kopru.
Foto Uroš Hočevar


Nova garažna hiša bo imela 6000 parkirnih mest (zdaj jih imajo v garaži 8000). Omogočila bo povečanje letnega pretovora za okoli 162.000 avtov (lani so jih pretovorili 754.409). Ustregli bodo povpraševanju strank po pokritih skladiščnih površinah in izboljšali interno logistiko pri pretovoru. Luka ima enega največjih avtomobilskih terminalov v Sredozemlju (večji je le v Barceloni). V regiji pa nimajo resnejše konkurence. Avtomobili veljajo za strateški tovor. In to kljub trenutni krizi v avtomobilski panogi. Svetovni trg avtomobilov je zdaj nestabilen. Ob polletju je bil pretovor vozil v Kopru 16 odstotkov manjši kot v istem obdobju lani. Največji padec so doživeli v Turčiji, kjer se je izvoz avtov zmanjšal za več kot 40 odstotkov.

Skupina Luka Koper je ob polletju ustvarila 120 milijonov evrov prihodkov, kar je šest odstotkov več kot leto prej. Toda stroški dela so se (pričakovano) povečali za 8,4 milijona evrov, kar je posledica reforme sistema zaposlovanja. V Luki Koper so v enem letu število zaposlenih povečali za 40 odstotkov, na 1662. Čisti dobiček je znašal ob polletju 25 milijonov ali 28 odstotkov manj kot leto prej, če ne bi upoštevali lanskega izrednega prihodka za poškodovano dvigalo (9,1 milijona evrov), pa bi bil osem odstotkov manjši. Poleg avtomobilov se letos zmanjšuje tudi upad generalnih tovorov (predvsem rezanega lesa) zaradi politične nestabilnosti v severni Afriki.

Čez dober mesec bodo začeli graditi še novo garažo za 6000 avtov.


Poleg garaže in daljšega pomola so v preteklih mesecih začeli še dve investiciji. Adriaing na območju tretjega bazena gradi nov ro-ro privez (za pretovor avtov) v vrednosti 6,4 milijona evrov, ki bo končan do marca 2020. Kolektor CPG pa gradi šesto skupino tirov za 3,2 milijona evrov, v skupni dolžini 700 metrov, ki bodo dograjeni februarja 2020.