Sodba bo bržčas prelomna. Ne le za postopke, ki potekajo, ampak tudi za morebitne nove tožbe. Sodišče bo namreč v prihodnjih mesecih odločalo o še nekaterih drugih odprtih vprašanjih, kot je na primer zastaralni rok in ali lahko zahtevajo odškodnino tudi tisti, ki so sporno predelana vozila kupili po izbruhu afere leta 2015. Torej ko se je že razvedelo, da je proizvajalec zavajal pri lastnostih vozila, kar zadeva izpuste CO2. V tem primeru je vložil odškodninsko tožbo upokojenec iz Porenja - Pfalškega. Leta 2014 je kupil sporno vozilo sharan pri prodajalcu rabljenih vozil in zanj odštel 31.500 evrov. Na sodišču je zahteval vračilo kupnine in nižje sodišče mu je dalo prav ter prisodilo 26.000 evrov. Toda Volkswagen se je pritožil. Zdaj bo, kot kaže, moral vzeti nazaj vozilo in poravnati kupcu del kupnine. Ta bo ustrezno znižana na podlagi prevoženih kilometrov. V ZDA so oškodovani kupci ob vračilu vozila prodajalcu v povprečju prejeli 40.000 dolarjev.
Draga sodba
Volkswagen bi ta odločitev sodnikov lahko stala več milijard evrov. Na sodiščih je trenutno okoli 60.000 podobnih sporov, bržčas se obetajo novi, saj se vsi lastniki spornih vozil niso odločili za tožbo. Nekateri so se z Volkswagnom pred kratkim izpogajali za izplačilo odškodnin v skupinskem boju, ki ga je vodilo zvezno združenje za zaščito potrošnikov. Dogovorili so se o izplačilu odškodnin od 1350 do 6257 evrov, odvisno od modela in vrednosti vozila oziroma okoli 15 odstotkov nakupne vrednosti vozila.
To je bistveno manj, kot bodo po današnji odločitvi sodišča očitno prejeli tožniki, ki so se odločili z Volkswagnom pomeriti na sodiščih. Poravnava je predvidela, da se lahko oškodovanci slednji odpovedo in še vedno zahtevajo višjo odškodnino po sodni poti. Tisti, ki se niso odločili za poravnavo, lahko zdaj po sodni poti dosežejo bistveno višjo odškodnino in se znebijo spornih vozil. Ta je moral Volkswagen po dogovoru z državo ustrezno popraviti. Stroške poravnave so v Volkswagnu ocenili na okoli 830 milijonov evrov. Po doslej znanih podatkih se je odločilo za poravnavo okoli 240.000 oškodovancev.
Iz Volkswagna so po odločitvi zveznega sodišča sporočili, da bodo izplačilo odškodnine ponudili vsem, ki so v sodnih postopkih, in dodali, da je to najenostavnejša in najbolj pragmatična odločitev. Višino odškodnine bodo določali od primera do primera, so sporočili.
Manipuliranje z izpusti
Afera s ponarejanjem testov izpušnih plinov je izbruhnila leta 2015. Po razkritju v ZDA je Volkswagen priznal, da je manipuliral z elektroniko vozil, ki je v testnem načinu prikazovala nižje izpuste, kot so bili v resnici. Pokazalo se je, da so to počeli številni glavni avtomobilski proizvajalci po svetu. Afera je doslej avtomobilske velikane zaradi odškodnin lastnikom in glob stala na milijarde evrov. Samo Volkswagen so posledice afere doslej stale več kot 30 milijard evrov.
Kot je znano, so eni od mnogih različnih skupinskih tožnikov po vsem svetu tudi slovenski vozniki volkswagnov. Ti so udeleženi v skupinski tožbi proti Volkswagnu in na odločitev o svojem zahtevku še čakajo. Po podatkih ZPS je družba Financialright že 29. marca 2018 vložila tožbo proti koncernu Volkswagen, s katero uveljavlja odškodninske zahtevke več kot šest tisoč slovenskih potrošnikov, ki so kupili ali z lizingom najeli vozila koncerna Volkswagen, udeležena v tako imenovanem dizelskem škandalu. S tožbo zahtevajo povrnitev kupnine za vozilo v zameno za njegovo vračilo. Na ZPS pričakujejo, da bodo tokratne ugotovitve sodišča okrepile položaj slovenskih potrošnikov v tožbenem postopku proti Volkswagnu.
G. B.
G. B.