Odprto nebo: dogovor premalo ambiciozen za EU, preveč za ZDA

Potem ko so prometni ministri EU včeraj potrdili sporazum o odprtem nebu med EU in ZDA, so predstavniki britanskih letalskih prevoznikov opozorili, da pri tem ne gre za popolno liberalizacijo.

Objavljeno
23. marec 2007 12.15
London/Washington - Potem ko so prometni ministri Evropske unije včeraj potrdili sporazum o odprtem nebu med EU in ZDA, ki sprošča letalski promet čez Atlantik, so predstavniki britanskih letalskih prevoznikov British Airways (BA) in Virgin Atlantic opozorili, da pri tem ne gre za popolno liberalizacijo, saj evropski prevozniki ne morejo leteti med ameriškimi mesti. Dogovor mora potrditi še ameriški kongres, pri čemer pa so nekateri vplivni demokrati že izrazili svoje nasprotovanje sporazumu.

EU se je odrekla svoji največji pogajalski prednosti

"EU se je odrekla svoji največji pogajalski prednosti, londonskemu letališču Heathrow," je dejal direktor BA Wille Walsh. V skladu s sporazumom bodo lahko evropski letalski prevozniki v ZDA leteli iz kateregakoli mesta v EU, pri čemer sporazum odpravlja tudi monopol dveh ameriških in dveh britanskih letalskih družb, ki so lahko edine letele v ZDA iz Heathrowa. Čez to letališče poteka 40 odstotkov čezatlantskega prometa.

"Britanska vlada mora vztrajati pri svojih zavezah, da bo ameriškim letalskim družbam odrekla nekatere pravice, v kolikor ZDA do leta 2010 ne bodo liberalizirale svojega letalskega trga," je dejal Walsh.

EU sicer ni uspela v svojih prizadevanjih, da bi lahko evropski prevozniki opravljali lete med ameriškimi mesti, čeprav ameriške letalske družbe lahko že dlje časa letijo tudi med evropskimi mesti. Sporazum o odprtem nebu med EU in ZDA predvideva možnost, da EU ZDA odreče nekatere pravice, v kolikor pri tem vprašanju ne bo prišlo do napredka.

Vprašanje lastništva letalskih družb

Drugo sporno vprašanje v pogajanjih je bilo lastništvo letalskih družb. Medtem ko lahko ameriška podjetja kupijo do 49 odstotkov evropskih letalskih družb, pa lahko evropska podjetja kupijo le do 25 odstotkov delnic z glasovalno pravico ameriških letalskih prevoznikov. ZDA so v pogajanjih o sporazumu o odprtem nebu omogočile evropskim podjetjem, da kupijo do 49 odstotkov ameriških letalskih družb, pri čemer pa glasovalne pravice ostajajo omejene pri 25 odstotkih.

Čeprav je ameriška državna sekretarka za transport Mary Peters dogovor pozdravila, pa bi lahko demokratski kongres sporazum vseeno zavrnil ali ga spremenil. Ameriški sindikati so namreč ostro protestirali proti namenom Bele hiše, da sprosti omejitve za lastništvo ameriških letalskih družb, pri čemer so jih podprli nekateri vplivni demokratski kongresniki.