Operaterje muči pomanjkanje domišljije

Operaterji mobilne telefonije se sprašujejo, kako ohraniti spodobno rast prodajnih prihodkov a hkrati zagotoviti sprejemljive cene svojih storitev.

Objavljeno
17. februar 2006 11.05
Prizor s sejma 3GSM v Barceloni
Barcelona – Operaterji mobilne telefonije in izdelovalci opreme se sprašujejo, kako še naprej ohraniti spodobno rast prihodkov od prodaje, saj si vse več uporabnikov želi le nižjih telefonskih računov. Čeprav upajo, da bodo svoje naročnike znali prepričati z novimi storitvami – predvsem mobilno televizijo, glasbo in igrami –, so bile na kongresu 3GSM veliko pozornosti deležne predvsem storitve, ki bodo njihove prihodke še zmanjšale: prenos glasu po (mobilnih) računalniških omrežjih wlan, cenejši mobilniki in novi modeli obračunavanja storitev.

Vprašanje je, kako se bodo na mobilnike s podporo wlan (denimo Nokio 6136 in Motorolo a910) odzvali operaterji, saj jim bo brezplačen prenos govora po mobilnem internetu (voip) močno zmanjšal prihodke od prodaje. Pri velikem Vodafonu so se odločili, da bodo voip prezrli, British Telecom (BT) pa bo tovrstno telefonijo sprva omejil le na svoje vroče točke (hotspote). Operaterji nimajo težav le s trženjem mobilnega voip, ampak mu očitajo tudi slabšo kakovost zvoka in veliko porabo električne energije, ki je na mobilnikih še precej bolj moteča kot na prenosnih računalnikih. Od večjih ponudnikov mobilne telefonije je zato resnejšo podporo voip napovedal le hongkonški Hutchinson, ki bo govorno storitev ponudil skupaj s Skypom, znanim po brezplačni internetni telefoniji na osebnih računalnikih.

Operaterje žuli tudi vprašanje, kako bi po precejšnjem neuspehu večpredstavnih mobilnih sporočil mms nadgradili priljubljeno storitev sms in prepričali uporabnike, naj za sporočanje zapravijo več denarja. Zaradi uspeha "potisne" (push) elektronske pošte (nanjo letos veliko stavi Microsoft) so se odločili na mobilnikih ponuditi hipno sporočanje, kar bi uporabniku omogočilo nove oblike mobilne prisotnosti, znane iz sveta osebnega računalništva (denimo msn). Hipno sporočanje bosta svojim uporabnikom najprej ponudila španska Telefonica Moviles in nemški T-mobile, saj upata, da bodo dopolnilne mobilne storitve zanimive predvsem za uporabnike fiksnega interneta, ki ga tržita njuni materi – Telefonica in Deutsche Telekom.

Azijske tržne priložnosti

Ker je v Evropi in ZDA penetracija mobilne telefonije zelo velika in je trg v nekaterih segmentih že skoraj zasičen, so se izdelovalci opreme in operaterji povsem usmerili na azijske trge, predvsem v Indijo in na Kitajsko. Čeprav le tretjina Kitajcev uporablja mobilni telefon, velja kitajski China Mobile s približno 246 milijoni uporabnikov za največjega mobilnega operaterja na svetu. Lani so pridobili 42 milijonov novih strank (več, kot jih premorejo vsi britanski operaterji skupaj), njihovi uporabniki pa so ob kitajskem novem letu v enem dnevu poslali kar 2,7 milijarde sporočil sms. “Kitajski operaterji bodo za prehod na 3g pripravljeni nakupiti za več kot deset milijard evrov opreme, kmalu se bo prebudila tudi Indija, kjer je penetracija mobilne telefonije še nizka, le 6,7-odstotna,” nam je povedal Thomas Ganswindt, odgovoren za področje komunikacij pri nemškem Siemensu.

Taka zapravljivost pa ne velja za končne uporabnike. Arun Sarin , predsednik uprave Vodafona, je v svojem govoru poudaril, da je visoka cena mobilnikov umts pomembna ovira: “Uporabniki ne kupujejo tehnologije. Če je mobilnik sto evrov dražji in na prvi pogled ne ponuja nič bistveno novega v primerjavi s klasičnimi mobilniki gsm, ga ne bodo izbrali.” Operaterji bodo morali zato še naprej subvencionirati nove mobilnike in podpirati razvoj izrazito poceni izdelkov, kakršen je Motorolin mobilnik, ki bo na revnejših trgih stal manj kot 30 dolarjev. Poleg tega bodo morali verjetno že kmalu predstaviti nove modele zaračunavanja mobilnih storitev, saj se prihodki na uporabnika vztrajno manjšajo kljub velikim naložbam v nove tehnologije.