Balkan je videti obetavno skozi oči letalske industrije

Načrti izdelovalcev zrakoplovov kažejo, da se naši regiji obeta lepša gospodarska prihodnost.

Objavljeno
09. marec 2018 17.32
Novica Mihajlović
Novica Mihajlović

Beograd – Svetovna letalska flota se bo v prihodnjih 20 letih podvojila in države v jugovzhodnem delu Evrope bodo del tega trenda, napoveduje Jakob Funkenstein, direktor marketinga ameriškega izdelovalca letal Boeing. Udeležba in ambiciozni načrti prodajalcev letal in opreme na vrhu letalstva za jugovzhodno Evropo so še en dokaz, da so gospodarstva v regiji izšla iz krize.

Največji izdelovalec letal na svetu, ameriški Boeing, je preteklo leto že drugo leto zapored končal z rekordnimi rezultati in globalni trendi v letalstvu kažejo, da se bo rast nadaljevala tudi v prihodnjem letu. Rast nizkocenovnih letalskih prevoznikov, rastoči trgi, večje povpraševanje po novih letalih za zamenjavo obstoječe flote in odpiranje novih trgov so med glavnimi razlogi za optimizem letalskih prevoznikov, je na letalskem vrhu jugovzhodne Evrope v Beogradu povedal Jakob Funkenstein.

»Ključna tveganja, ki ogrožajo naše pozitivne napovedi so razmeroma velike razlike v gospodarski rasti med državami, velike tečajne razlike, naraščanje populizma v državah, povečanje geopolitičnih negotovosti in krepitev terorizma,« je dejal Funkenstein.

Boeingova kristalna krogla kaže lepo sliko

Veliki izdelovalci letal, kot sta Boeing in evropski Airbus, svoje načrte oblikujejo na podlagi razmeroma natančnih dolgoročnih napovedi za svetovno gospodarstvo. Funkenstein je poudaril, da njihova 20-letna napoved redko zgreši, ker si tega v tako dragi industriji ne smejo privoščiti. »Moramo vedeti, kako bo videti trg čez dve desetletji, ker letala izdelujemo za več desetletij naprej,« pravi Funkenstein.

Jakob Funkenstein (Boeing) pravi, da se bo svetovna letalska flota v prihodnjih 20 letih podvojila.

Skupaj s priznanimi ekonomisti so svetu napovedali 2,8-odstotno gospodarsko rast v prihodnjih 20 letih. Temu bo po njihovi oceni sledila 4,7-odstotna letna rast letalskega prometa, potem ko je letalski promet v preteklih petih letih rastel v povprečju 6,2 odstotka na leto. Število letalskih potnikov bo rastlo za štiri, tovorni promet pa za 2,8 odstotka na letni ravni.

Glavni motor te rasti ostajajo azijski trgi, v Boeingu pa ocenjujejo, da bodo kupci po vsem svetu v prihodnjih dveh desetletjih potrebovali 41.030 novih letal v vrednosti pet bilijonov evrov. Če napovedi Boeinga držijo, se bo svetovna letalska flota v 20 letih podvojila, kar bo za sabo potegnilo številna poslovne priložnosti pri izgradnji in upravljanju obstoječe in nove letališke ter zlasti logistične infrastrukture.

Evropi bodo vladali nizkocenovniki

Ker je evropski letalski trg že razmeroma dobro razvit, je zanj napovedana nekoliko nižja, 3,2-odstotna rast prometa na letni ravni v prihodnjih 20 letih, evropski BDP bo v povprečju predvidoma rastel 1,7 odstotka na leto. Prevedeno v število novih letal, ki jih bodo potrebovale letalske družbe v Evropi, to pomeni 7530 letal, polovico jih bodo po oceni Boeinga večino pokupili nizkocenovni prevozniki. Močan tržni položaj in velika frekvenca letov bosta nizkocenovnike prisilila, da v prihodnjih dveh desetletjih nadomestijo okoli štiri tisoč letal.

Balkanu bosta vladala Amazon in Alibaba

Jugovzhodna Evropa je lani v povprečju imela 3,5-odstotno gospodarsko rast, v prihodnjih 20 letih Boeing temu delu Evrope napoveduje 3,2-odstotno letno rast v povprečju, ki ji bo sledila 5,4-odstotna rast letalskega prometa na letni ravni.

»Potem ko je tovorni promet lani zrastel za več kot deset odstotkov, predvidevamo, da se bo tovorni promet še naprej povečeval. Amazon, Alibaba in drugi veliki spletni trgovci so vse pomembnejši igralci na tem trgu in poganjajo velik del tovornega prometa v regiji,« ocenjuje Funkenstein in ob tem namigne, da se pri logistični oskrbi dveh spletnih velikanov in vzhajajočih zvezd na tem področju (številni start-upi) utegnejo skrivati velike poslovne priložnosti.

»V Boeingu smo zelo optimistični glede obetov za to regijo, lepa rast, ki smo ji bili priča, se bo nadaljevala tudi v prihodnji dve desetletji,« poudarja regionalni direktor marketinga za Boeing.