V nekaj letih bo poslovna digitalna krajina imela izrazito polarni značaj – podjetja bodo postala bodisi digitalni plenilci ali pa plen. Tretja možnost v svetu ničel in enic ne obstaja. Plenilci bodo podjetja, ki bodo sposobna doseči digitalno mojstrstvo, izkoristiti digitalno za ustvarjanje novih virov vrednosti za stranke. Plen pa bodo (p)ostali digitalni dinozavri, torej podjetja, ki svojega tradicionalnega poslovnega modela ne bodo znala in zmogla pravočasno prilagoditi novim razmeram.
Prihodnost poslovanja je digitalna, o tem ni dvoma. A to še ne pomeni, da morajo podjetja prenehati s prodajo svojih izdelkov in se posvetiti bitom in bajtom. Vsekakor pa morajo podjetja, ki želijo uspeti v digitalnem svetu, vlagati in graditi lastne digitalne vire ter z njimi ustvarjati vrednost, ki jo bodo potrošniki v digitalnem svetu prepoznali – bodisi kot dodano vrednost, boljšo uporabniško izkušnjo, boljšo storitev itd. Podjetja bodo masovne podatke in digitalne tehnologije seveda s pridom uporabila tudi za izboljšanje operativne strani lastnega poslovanja, predvsem doseganje večje prilagodljivosti, ki jo novi svet dobesedno zahteva. Digitalni darvinizem je res neizprosen.
Začeti je treba z vizijo
Narava poslovanja se spreminja, skladno z njo pa se morajo spremeniti tudi naložbe v tehnologijo. Podjetja, ki hočejo postati digitalni vodje, morajo začeti razmišljati drugače, razmišljati morajo kot potrošniki in prepoznati lastnosti ter vsebine, ki v njihovih očeh ustvarjajo vrednost. Nato morajo izdelati prepričljivo digitalno vizijo – takšno, ki bo navdihnila tudi zaposlene, da se bodo spopadli z zahtevnimi spremembami in odločitvami, ki jih čakajo na poti do digitalnega poslovanja. Digitalni kupec bo res kralj, vsi drugi pa njegovi podložniki. A tisti najspretnejši, bodo na ta račun blesteli in obogateli.
Infografika: Delo
Digitalno mojstrstvo
Viziji sledi oblikovanje strategije nastopa v digitalnem. Zgolj dodajanje digitalnih kanalov obstoječim poslovnim procesom (nabave, prodaje, servisa) seveda ni dovolj. Spremembe morajo biti temeljite. Podjetja morajo postati del digitalnega ekosistema vrednosti, se naučiti povezovati lastne vire z zunanjimi viri in informacijami. Z digitalnimi tehnologijami in podatki bo treba oblikovati nove vire vrednosti v očeh potrošnikov.
Meje med fizičnimi in digitalnimi izdelki ter storitvami se pospešeno brišejo. Ljudje radi krmilimo termostate v svojem domu prek aplikacije na mobilniku, s pametnimi zapestnicami spremljamo svojo telesno aktivnost, zdravstveno stanje in kakovost spanca. Vse manj režemo različne kupone, ugodnosti v trgovinah dosegamo s slikanjem QR-kod ipd. Digitalni »podaljšek« fizičnega sveta postaja vseprisoten in vse pomembnejši. Sodobni potrošnik namreč ceni uporabniško izkušnjo, ki mu prihrani čas, poenostavi nakup ali personalizira izdelek oziroma storitev. S tem, ko podjetja zajemajo podatke o strankah iz prav vseh mogočih virov in interakcij, lahko potrošnike bistveno bolje spoznajo. Oblikovanje uporabniške izkušnje je zdaj že zelo zrela disciplina – podjetja res berejo odzive in pritožbe strank, te spodbujajo k deljenju svojih (pozitivnih) izkušenj, najboljša se celo postavijo v vlogo potrošnika in z njegovega vidika analizirajo podobo in ponudbo podjetja.
Digitalni vodje uporabniško izkušnjo razumejo kot orodje za prepoznavanje novih priložnosti in ustvarjanje nove ali dodane vrednosti. Digitalno prodira v vse pore poslovanja – razvoj, trženje, prodajo, poprodajo, servis in celo na področje družbene odgovornosti. Zmagovalci so in bodo podjetja, ki jim bo uspelo vse stične točke v življenjskem ciklu izdelkov in storitev digitalizirati ter oblikovati po meri potrošnika.