Cenovni boj nizkocenovnikov koristi Slovencem

Boj med Easyjetom in Ryanairom za evropsko nebo v Nemčiji, na Brniku se veselijo novih poslov.

Objavljeno
23. november 2017 19.27
Novica Mihajlović
Novica Mihajlović

Ljubljana – Brexit je za vodilna nizkocenovna letalska prevoznika v Evropi pomembna prelomnica, njun odziv na odhod Velike Britanije iz EU pa se močno razlikuje. Prvi ukrepi za slovensko gospodarstvo vsaj za zdaj prinašajo več dobrega kot slabega.

Čeprav je britanski nizkocenovni letalski prevoznik Easyjet lani utrpel 30-odstotni padec dobička, se zdi, da je bolje pripravljen na evropsko prihodnost od irskega tekmeca Ryanaira. Doslej je predvsem Ryanair oziroma njegov karizmatični šef Michael O'Leary po evropskih medijih redno in glasno napovedoval nove cenovne vojne evropskim tekmecem. Toda zdi se, da se zadeve, vsaj v Nemčiji, obračajo v korist Easyjeta. Nekoč bolj zadržani prevoznik zdaj snuje cenovno ofenzivo na najbogatejšem evropskem trgu, v Nemčiji.

Iz Berlina v Nemčijo in Evropo

Pohod na Nemčijo se še najbolj izrazito pozna v Berlinu, kjer je Easyjet prejšnji mesec prevzel del flote insolventnega nizkocenovnika Air Berlin na berlinskem letališču Tegel. Kot smo že poročali, je Easyjet za 40 milijonov evrov prevzel 25 Airbusov in del zaposlenih od Air Berlina. Medtem ko je večji del družbe v stečaju kupila Lufthansa, se je Ryanair iz nakupnega postopka umaknil že kmalu po začetku.

Trenutno ima Easyjet v Berlinu okoli šest milijonov potnikov na leto. S prevzemom letal in pravic Air Berlina pa bodo število potnikov povečali še za deset milijonov, je v pogovoru za nemški poslovni časnik Handelsblatt napovedal Thomas Haagensen, izvršni direktor Easyjeta za nemško govoreče trge.

Easyjet postaja vodilni letalski prevoznik v Berlinu. Čeprav še ni povsem jasno, na katerih povezavah bodo letela nova letala Easyjeta, bodo v ospredju predvsem povezave znotraj Nemčije in do nekaterih evropskih letališč.

Poskus odgovora na odhod Velike Britanije

Odločnejši koraki na evropskem trgu so povsem razumljivi v kontekstu brexita. V Veliki Britaniji registrirani Easyjet poskuša z različnimi ukrepi, od ustanovitve evropske podružnice Easyjet Europe na Dunaju do prevzema Air Berlina, pridobiti licence letalskega prevoznika v drugih članicah EU. Po brexitu Easyjet ne bo mogel več leteti po Evropi z obstoječim britanskim spričevalom. Tudi zato so 25 Airbusov, ki so jih prevzeli od Air Berlina, registrirali pri novoustanovljeni avstrijski družbi.

Analitiki ocenjujejo, da je Easyjet s proaktivnim pristopom na dobri poti, da jo iz brexita odnese brez večjih prask. Povsem nasprotno pa imajo mnenje o ravnanju družbe Ryanair – ta ima več kot polovico lastnikov s področja Velike Britanije, je pa registrirana na Irskem in ji za evropske licence ni treba skrbeti. Vendar pa analitiki svarijo, da s čakanjem na nekakšno politično rešitev zapleta Ryanair samo izgublja dragoceni čas, medtem ko njegov najmočnejši tekmec utrjuje svoj položaj v celinski Evropi.

Easyjet postaja vodilni letalski prevoznik v Berlinu. Foto: Reuters

Lep posel za slovensko gospodarstvo

Odločitev Easyjeta, da v izogib posledicam brexita odpre podjetje v Avstriji, so z veseljem sprejeli v slovenski Adria Tehniki. Vodstvo nizkocenovnika je namreč sklenilo preregistrirati 110 svojih oranžno-belih letal iz britanskega v avstrijski register. Od tega jih bodo 80 preregistrirali na brniškem letališču v hangarjih družbe Adria Tehnika. Kot nam je pojasnil predsednik uprave te družbe Maksimilijan Pele, ne gre le za odstranjevanje obstoječih in barvanje novih registrskih označb ter zastav na trup letal, temveč morajo njihovi tehniki opraviti tudi določeno delo v notranjosti letal, da bodo ta oddajala ustrezen signal o svoji registraciji.

Celotni stroški preregistracije znašajo deset milijonov evrov, vendar velika večina tega zneska odpade na stroške ustanovitve novega podjetja na Dunaju. »Bolj kot sama vrednost tega posla je nam pomembno, da se izkažemo pri tem partnerju in si odpremo pot do večjih vzdrževalnih del na njihovih letalih. Verjamem, da bomo postopoma to sodelovanje še poglobili. Za nas je v tem konkretnem primeru brexit dobra novica, še toliko bolj, ker ima Easyjet zadeve odlično razdelane in gradi na strategiji rasti,« nam je povedal Pele.

Rastejo in se širijo

Adria Tehnika, ki trenutno zaposluje 240 ljudi, je v preteklih dveh letih na novo zaposlila 36 ljudi. Za letos so načrtovali 23,5 milijona evrov prihodkov in tri milijone EBITDA, kar je približno podobno preteklemu letu, ki velja za izjemno uspešno. Kot napoveduje Pele, bodo v prihodnjem letu zgradili nov hangar in si tako omogočili povečanje obsega dela. Načrtujejo tudi širjenje obsega storitev na širokotrupna letala. »Že zdaj imamo precejšnje potrebe po novih kadrih, saj se nekateri zaposleni upokojujejo, za prihodnjih pet let pa načrtujemo zaposlitev dodatnih 160 ljudi,« pravi sogovornik.