Ljubljana – Dobiček slovenskih podjetij se sicer povečuje, samo lani je poskočil za 147 odstotkov, a razloga za zadovoljstvo še ni. V družbi Bisnode celo ugotavljajo, da so naše družbe najmanj donosne med podjetji srednje in jugovzhodne Evrope.
Po podatkih družbe Bisnode so kar 80 odstotkov dobička lani ustvarile gospodarske družbe, kjer dela 90 odstotkov vseh zaposlenih v gospodarstvu. Največ, skoraj polovico dobička so dosegli izvozniki, poleg njih pa še trgovina in strokovne dejavnosti.
Pri Bisnodu opažajo, da padanje prodaje v podjetji nujno ne pomeni tudi padca dodane vrednosti. To pojasnjujejo z napredkom, ki je bil v zadnjih letih v podjetjih dosežen na nabavni strani, pri obvladovanju stroškov materiala in storitev. »V proizvodni dejavnosti so opazni padci nabavne vrednosti prodanega blaga, stroškov energije, ki vključujejo blagodejen vpliv padca cen nafte, in nižja rast stroškov storitev,« ugotavljajo.
Bisnode je analiziral tudi 7,6 milijona podjetij v srednji in jugovzhodni Evropi ter pri tem ugotovil, da so v povprečju najvišje prodajne prihodke (5,3 milijona evrov) ustvarile hrvaške družbe, najmanj pa z 168.000 evri Madžarske. Povprečni prodajni prihodki podjetja v Sloveniji pa so znašali 1,2 milijona evrov.
V BiH najbolj, v Sloveniji najmanj donosne
Med njimi so najbolj donosne bosansko-hercegovske družbe, najmanj pa slovenske. Neto profitna marža, torej dobiček v evrih na sto evrov prodaje podjetij v BiH je namreč dosegla 9,65 odstotka, v Sloveniji pa le 0,15 odstotka. V Sloveniji so bile najdonosnejše dejavnosti ravnanje z odplakami, zračni transport in nepremičninska dejavnost. Na Hrvaškem in Češkem prednjači finančno posredništvo, na Poljskem sanacija okolja, na Madžarskem pisarniške storitve in na slovaškem storitve za rudarstvo.
Tudi sprejeta strategija upravljanja državnih podjetij je ugotovila, da so naša podjetja manj donosna od primerljivih v regiji, zato jim je država zdaj postavila višlje ciljne donose.
Prav ustvarjanje dobička bo tudi ena osrednjih tem letošnejga menedžerskega kongresa, ki ga za četrtek in petek pripravlja Združenje Manager. Na njem bo nastopil tudi izvršni direktor Svetovne akdemije umetnosti Garry Jacobs, ki meni, da ima vsako podjetje potencial za podvojitev dobička. »Osvoboditi moramo potencial, ki ga ima vsako podjetje na treh ravneh – sprostiti energijo lastnih zaposlenih, se prilagoditi in prisluhniti pričakovanjem družbe ter intergrirati različne funkcije v organizaciji,« je pojasnil v pogovoru za revijo združenja.
Problem je v upravljanju in lastnini
Generalni direktor Steklarne Hrastnik Andrej Božič, ki je uspešno saniral to družbo, se strinja z Jacobsovo trditvijo: »Velikokrat je treba spremeniti poslovni model, razviti za to potrebno kulturo v podjetju ...« In zakaj naša podjetja po dobičku zaostajajo za tekmeci? Po Božičevem mnenju so praviloma manj dobičkonosna podjetja z nedefiniranim lastnistvom, kjer delujejo povezave med nadzornimi sveti in upravami in je doseganje poslovnih ciljev drugotnega pomena.
»V zasebnih podjetjih ali pa mednarodnih pa so to velikokrat vodilna podjetja v branži ali skupini. Torej je problem v upravljanju podjetij in lastnini. Zato pa se zavzemam za privatizacijo ali pa upravljanje državne lastnine s profesionalnimi ekipami, ki odgovarjajo za rezultat, ampak trajnostno, z upoštevanjem vseh deležnikov.«
Kot pravi, sam uporablja model, ki temelji na pozitivnih vrednotah, kot so pripadnost, biti del dobrih timov, sodelovanje, spoštovanje, odgovornost, delovanje za višji cilj. Prek teh vrednost se razvijajo dobri odnosi, zaupanje, s tem pripravljenost za spremembe in prevzemanje odgovornosti ter iskanje koristi trajnostno za vse deležnike, vključno z okolico, naravo, lastniki, dobavitelji, kupce in zaposlenimi.