Dve tretjini prebivalstva ima pozitiven odnos do podjetništva

Tako je pokazala največja svetovna raziskava na področju podjetništva GEM.

Objavljeno
20. april 2017 15.04
Ba. Pa., STA
Ba. Pa., STA
Ljubljana − V Sloveniji ima dve tretjini prebivalstva pozitiven odnos do podjetništva, poslovne priložnosti jih zaznava četrtina, podjetniške namere v prihodnosti jih izkazuje 14 odstotkov, med ustaljenimi podjetniki pa je le sedem odstotkov posameznikov, kaže mednarodna raziskava s področja podjetništva Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2016.

Največja svetovna raziskava na področju podjetništva kaže, da v Sloveniji več kot dve tretjini odraslega prebivalstva verjame, da so uspešni podjetniki v družbi sprejeti in uživajo velik ugled, kar našo državo uvršča na 12. mesto v evropskem merilu. Na prvem mestu je Irska s skoraj 85 odstotki, kaže mednarodni raziskovalni projekt GEM 2016, rezultate katerega so za Slovenijo danes predstavili na novinarski konferenci na javni agenciji Spirit Slovenija.

Med globalnimi regijami ima Evropa najnižji delež ljudi, ki verjamejo, da je podjetništvo dobra izbira kariere, teh je 59 odstotkov. Slovenija se s 57 odstotki uvršča približno na sredino lestvice v svetovnem in evropskem merilu. »Čeprav torej Slovenci spoštujejo uspešne podjetnike, v precej manjšem deležu verjamejo, da je to dobra poklicna izbira,« je dejal vodja slovenskega dela svetovne raziskave GEM Miroslav Rebernik.

Slabo zaznavamo poslovne priložnosti

»Slabo tudi zaznavajo poslovne priložnosti, saj samo četrtina odraslih prebivalcev meni, da so ali pa se bodo v naslednjih šestih mesecih v njihovem okolju pojavile dobre poslovne priložnosti. V svetovnem merilu to pomeni rep lestvice, 59. mesto med 65 sodelujočimi državami. Na vrhu lestvice v Evropi je Švedska z 79 odstotki, na dnu pa Grčija z manj kot 13 odstotki,« je še dodal.

Indeks TEA, s katerim merijo celotno zgodnjo podjetniško aktivnost, to je delež odraslega prebivalstva, ki je v procesu ustanavljanja podjetja ali že ima novo podjetje, je v Sloveniji lani narasel na »zelo optimističnih osem odstotkov«. A tudi s to rastjo se je Slovenija uvrstila šele na 48. mesto med 65 državami, ki so bile leta 2016 vključene v raziskavo GEM, oziroma na 16. mesto med 27 sodelujočimi evropskimi državami.

Kot je pojasnil Rebernik, se je indeks zvišal predvsem zaradi nastajajočega podjetništva, kar vključuje posameznike, ki so storili prve korake k temu, da bodo v prihodnosti ustanovili svoje podjetje, ali pa so podjetje že formalno ustanovili, vendar ne pred več kot tremi meseci.

»Ker gre za zelo občutljivo obdobje, v katerem usahnejo številni podjetniški poskusi, je pomembno najti načine, da bi nastajajoče podjetnike opolnomočili, da na tej poti ostanejo in razvijejo podjetje, ki bo imelo objektivne možnosti za ustvarjanje novih delovnih mest in kakovosten razvoj,« je poudaril Rebernik.

Izguba podjetniškega potenciala

Raziskava GEM, ki spremlja podjetniško aktivnost v vseh fazah podjetniškega procesa, za Slovenijo kaže na precejšno izgubo podjetniškega potenciala. Raziskava ugotavlja, da podjetniške namere v prihodnosti izkazuje le še 14 odstotkov, med ustaljenimi podjetniki pa je potem v Sloveniji še samo sedem odstotkov posameznikov. Da bi izgubo potenciala zmanjšali, potrebujemo posamezne specifično oblikovane podporne ukrepe v vsaki posamezni fazi podjetniškega procesa, opozarja Rebernik.

V letu 2016 se je delež ustaljenih podjetnikov − to je tistih, ki imajo podjetje dlje kot tri leta in pol − v starostni skupini od 25 do 34 let precej zmanjšal in bistveno zaostaja za preostalimi proučevanimi skupinami držav. Tudi to nakazuje na močno potrebo po učinkoviti podpori vladnih politik in programov, navaja Rebernik, ki glede na rezultate raziskave opozarja še, da tudi podjetniško izobraževanje ostaja še naprej eno ključnih področij, ki zahteva takojšnje ukrepanje.

Raziskavo GEM so v letu 2016 podprli agencija Spirit Slovenija, ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo ter delno tudi Javna agencija za raziskovalno dejavnost RS in Inštitut za podjetništvo in management malih podjetij na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru.