Ljubljana – Letala estonskega nacionalnega prevoznika Nordica, oziroma njene hčerinske družbe Regional Jet, so včeraj zadnjič letela z oznakami Adrie Airways – JP, danes že letijo z oznako LO poljskega nacionalnega prevoznika LOT. Prekinitev pogodbe je poslovodstvo Adrie Airways po vsej verjetnosti presenetila.
V Adrii Airways (AA) so namreč še pred mesecem zatrjevali, da bo posel tekel, dokler Nordic Aviation Group ne pridobi vseh spričeval in dovoljenj za samostojno operacijo, ter da ti postopki običajno trajajo od leta in pol do dveh let. Ko je AA pred enim letom začela leteti namesto (zaradi nedovoljene državne pomoči) propadlega Estoniana je bilo predvideno, da bo tak režim trajal od leta do leta in pol.
Posel z estonsko družbo, ki se je medtem iz Nordic Aviation Group preimenovala v Nordico, je prinesel neplaniran prihodek. Kljub temu je AA leto 2015 zaključila z 9,19 milijoni evrov čiste izgube; leta 2014 je AA (ob prodaji letal) končala s čistim dobičkom v višini 921.123 evrov, medtem ko je bila v letu 2013 izguba 2,87 milijonov evrov.
Negativen (za 9,4 milijona evrov) je bil lani tudi operativni rezultat, ki je bil leta 2014 pozitiven, za tri milijone evrov. Zato pa je AA v letu 2015 dosegla samo za dvesto tisoč evrov negativnega izida iz financiranja, kar je precej bolje od tovrstnega minusa v višini 1,3 milijona evrov v letu 2014.
Kako posluje AA v letošnjem letu, ni znano, saj nemški lastniki informacij o poslovanju ne sporočajo. Znano pa je, da je AA takoj po državni dokapitalizaciji in prodaji nemškemu skladu, ki je za drobiž iztisnil ostale lastnike, preklicala že napovedane nove povezave in ukinila nekatere obstoječe (Berlin). Napovedoval pa se je povečan obseg na Kosovu, v Albaniji in na Poljskem. Prav tam je AA samo nekaj mesecev letela iz Olsztyna, ta teden pa je prenehala leteti tudi iz Rzeszówa (neuradno zaradi neizpolnjevanja pogodbenih obveznosti s strani letališča), tako da je ohranila le še lete med Łódźem in Amsterdamom, Parizom ter Münchnom. Pri letih v bavarsko prestolnico gre za skupne lete z Lufthanso.
V Javni agenciji za civilno letalstvo poslovanje AA v skladu s svojimi pristojnostmi pazljivo spremljajo – in bodo ukrepali, tako kot so že kdaj v preteklosti, če in ko bo to potrebno. Na infrastrukturnem ministrstvu pa so na vprašanje, ali ima Slovenija pripravljen model zagotavljanja zračne (letalske) mobilnosti v primeru stečaja AA odgovorili, da Adria Airways v tem trenutku še vedno zagotavlja letalsko povezljivost znotraj Evrope.
Ob prodaji AA ni bilo nikoli pojasnjeno, ali je kupec sprejel kakršnekoli zaveze o opravljanju prometa, oziroma je bilo vse označeno kot poslovna skrivnost. Ministrstvo za infrastrukturo, kot pristojno ministrstvo za civilni letalski promet, pa pripravlja v primeru stečaja AA strategijo z ukrepi, saj se dobro zaveda, kako pomemben je letalski promet med Slovenijo in Evropo.
Padanje prometa
V letošnjih treh četrtletjih je AA prepeljala več kot 800.000 potnikov, točne podatke o številu potnikov in zasedenosti potniške kabine pa bo objavila ob koncu leta. Težko pa je verjeti, da bi do konca leta dosegla predlanske, kaj šele lanske številke.
Letos se je vsaj na matičnem Adriinem Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana promet namreč korenito skrčil. Po podatkih Aerodroma Ljubljana, kjer so v desetmesečju našteli 1,2 milijona potnikov, 4,5 odstotka manj kot lani, je »domači prevoznik« do konca oktobra v javnem prometu prepeljal kar za 12,8 odstotka manj potnikov kot lani. Tuji prevozniki so letos prepeljali za 11,8 odstotkov več potnikov kot med lanskim januarjem in oktobrom.
Adriin »poljski« posel je šel Lotu v nos že od vsega začetka; na Poljskem je največji prevoznik itak nizkocenski Ryanair, močan konkurent je tudi nemška Lufthansa. Članice letalskega združenja Star Alliance pa so tako Lufthansa kot Lot in AA. O prekinitvi posla med Nordico in AA so slednjo Estonci in Poljaki v bistvu obvestili hkrati kot javnost. Vsaj tako je bilo moč razumeti poročila tiskovnih agencij.
Lot in Nordica sta posel sicer nadgradila, napoved o lastniškem vstopu Lota v Regional Jet pa je moč razumeti tudi kot dolgoročnejše partnerstvo. Izvršni direktor Lota Rafał Milczarski je ob tem podobno partnerstvo ponudil tudi drugim vzhodno in srednjeevropskim letalskim družbam in napovedal, da gre za prvo stopnico k konsolidaciji teh trgov.
Poljski Lot ponuja sodelovanje
Ob tem je Rafał Milczarski dejal, da za razliko od zahodnoevropskih tekmecev na Poljskem razumejo nacionalne, zgodovinske in kulturne posebnosti Srednje in Vzhodne Evrope. Prepričan je tudi, da se ne bo nobena od »ponosnih držav (narodov) med Baltskim in Jadranskim morjem« strinjala, da bi izgubila direktne lete v glavne evropske centre, kamor letijo nacionalni prevozniki pod svojo blagovno znamko. Z inovativnim modelom sodelovanja pa je Lot ponudil sinergijo in skupen razvoj brez odrekanja nacionalnim identitetam – ter podobno sodelovanje ponudil tudi drugim prevoznikom v regiji. Pri tem je Milczarski opozoril na nekaj nesrečnih primerov v zadnjih letih, ki kažejo, da izguba prevoznika vedno prinese omejitve pri povezavah s svetom, pa tudi odliv tujih naložb.
Odgovora, ali je takšno sodelovanje zanimivo za AA, nismo dobili. Ob tem ne gre pozabiti, da je Lot ob letošnje pomladi že ponovno prisoten na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana, kjer ne ponuja samo letov na Chopinovo letališče v Varšavi, temveč tudi ugodne povezave s kratkimi prestopnimi časi po Evropi in medcelinske lete. V poljsko prestolnico sicer leti iz slovenske tudi AA.
Neuradno se zdi, da se Poljaki zelo zanimajo za sodelovanje z AA. Menda (bo)sta direktorja o tem spregovorila tudi na rednem sestanku vodilnih članic Star Alliance. Poljska družba postaja po prestrukturiranju pomembna evropska letalska družba z opazno rastjo. Letos je poleg Ljubljane vzpostavila še 24 novih povezav, tudi medcelinskih, ki so, kot je znano, mnogo bolj donosne kot regionalne, na katerih leti AA.